'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Grafika reklamowa
Droga do Vermiglio
„Droga do Vermiglio” to poruszająca rodzinna saga, uhonorowana Wielką Nagrodą Jury na festiwalu w Wenecji oraz 6 statuetkami prestiżowej nagrody David di Donatello – włoskiego odpowiednika Oscara. Ten oszałamiający wizualnie dramat stał się jednym z największych wydarzeń włoskiego kina ostatnich lat. Reżyserka Maura Delpero – czerpiąc inspirację z historii własnej rodziny – tworzy intymną, ale uniwersalną opowieść o miłości, zdradzie, przemijaniu i nadziei. Osadzony w surowym, a zarazem przepięknym krajobrazie włoskich Alp film przenosi widzów do roku 1944, ukazując życie zamkniętej społeczności w cieniu wielkiej historii.

Ostatnie miesiące II wojny światowej. Spokojne życie mieszkającej w górskiej wiosce Vermiglio rodziny zakłóca pojawienie się młodego żołnierza, który dezerteruje z armii i szuka schronienia z dala od wojennego frontu. Mężczyzna nawiązuje romans z najstarszą córką miejscowego nauczyciela. Ich związek staje się katalizatorem przemian, zarówno w samej rodzinie, jak i w lokalnej społeczności, ujawniając długo skrywane emocje, tajemnice i konflikty.

„Droga do Vermiglio” jest jak pocztówka wysłana w przyszłość, gdzie pod śniegiem, kostiumem i pieczołowicie oddanymi detalami surowej egzystencji kryje się porywająca, żywa i przejmująca historia o tym, jak odległe zdarzenia i decyzje wpływają na nas tu i teraz. Dzięki zniuansowanym postaciom, wyjątkowym zdjęciom ukazującym zapierające dech w piersi alpejskie krajobrazy oraz subtelnej narracji Delpero tworzy kino, które zapada głęboko w pamięć – ciche, ale niezwykle mocne. Rytm zmieniającej się przyrody oddają towarzyszące bohaterom nokturny Fryderyka Chopina oraz „Cztery pory roku” Vivaldiego. Ta subtelnie zrealizowana opowieść jest emocjonalną podróżą przez ludzkie wybory i ich konsekwencje, które definiują nasze życie.

Plakat filmu Antarktyda
Antarktyda
"Antarktyda" to nowy film dokumentalny Antona Ptuszkina nakręcony na ukraińskiej stacji badawczej "Akademik Vernadsky". To szczera, wciągająca i pouczająca opowieść o pracy ukraińskich polarników i polarniczek na najmniej zbadanym kontynencie naszej planety.
Reżyser miał możliwość filmować wszystkie etapy, które przeszła jubileuszowa 30. Ukraińska Ekspedycja Antarktyczna w swojej drodze na Antarktydę. To zarówno podróż na ukraińskim lodołamaczu „Noosfera”, jak i życie wewnątrz stacji — z możliwością zajrzenia nawet do lodówki polarników i zapytania, po co im potrzebna kusza.

Plakat do filmu Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech
Raz, dwa trzy – Lasse i Maja wracają do gry! Tym razem czeka na nich strrrasznie fajna zagadka, która poprowadzi ich do tajemnicy starej maskotki zawodów w Valleby. Seria niepokojących wypadków wstrząsa miastem, a tropy zaczynają się plątać. Czy Lasse i Maja zdołają rozwiązać sprawę – mimo że coraz trudniej im się porozumieć?
Po 13 długich latach do Valleby wracają zawody, w których nagrodą jest duża suma pieniędzy. Na kilka dni przed startem dochodzi do kontuzji jednego z zawodników. Wkrótce mają miejsce kolejne wypadki. Czy ktoś za nimi stoi? Czy ma to związek ze starą legendą maskotki tych zawodów? Lasse i Maja, dwójka najsłynniejszych młodych detektywów, rozpoczynają śledztwo! Jednak zagadka szybko okazuje się bardziej zawiła i mroczniejsza, niż im się wydawało. Do tego Maja i Lasse zaczynają wątpić w sens swojej współpracy. Czy zdołają zapobiec kolejnym niebezpiecznym wydarzeniom i czy uda im się uratować nie tylko zawody, ale i swoją przyjaźń? Czy Biuro Detektywistyczne przetrwa?
Film inspirowany bestsellerową serią książek Martina Widmarka i Heleny Willis, opublikowaną w Polsce przez Wydawnictwo Zakamarki, to wyjątkowo wciągająca historia detektywistyczna z dreszczykiem, która została wyróżniona na 11. MFF Młode Horyzonty.

Grafika reklamowa
CHOPIN, CHOPIN!
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.

Czyściec
Czyściec. Pokaz specjalny
UWAGA! Na seans obowiązują bezpłatne wejściówki, które można odebrać w kasie Kina Kosmos.
Wejściówek nie można pobrać online.


............................................. .............................................
W tym szczególnym okresie zadumy, gdy odwiedzamy groby naszych najbliższych i modlitwą wspominamy tych, którzy odeszli, warto zatrzymać się na chwilę, by zgłębić tajemnicę życia po śmierci. Temat dusz czyśćcowych rzadko gości na co dzień w naszej świadomości, a jednak to właśnie one potrzebują naszej troski i modlitwy, by przejść do pełni pokoju. Zapraszamy na seans filmowy „Czyściec” (2020), która może być okazją do pogłębienia wiedzy o życiu pozagrobowym, refleksji nad przemijalnością oraz duchowego wsparcia dla dusz w czyśćcu.

Garść informacji:

❖ Miejsce: Kino Kosmos w Katowicach, ul. Sokolska 66 (Parking Centrum Biurowe Pl. Grunwaldzki 8)
❖ Wstęp bezpłatny (zamiast opłaty, zapraszamy do wsparcia zbiórki Polskiej Akcji Humanitarnej), UWAGA! Na seans obowiązują bezpłatne wejściówki, które można odebrać w kasie Kina Kosmos.

............................................. .............................................
❖ Prosimy o przybycie co najmniej 30 minut wcześniej

Po seansie będzie można porozmawiać o filmie w sali edukacyjnej oraz nabyć książki: "Uwolnijcie nas stąd. O duszach czyśćcowych z Marią Simmą rozmawia Nicky Eltz" (wyd. 2015) oraz "Czyściec. Co widzieli wybrani?" Beata Legutko (wyd. 2024).

O filmie:
Film Michała Kondrata – autora docenionych na całym świecie obrazów „Miłość i Miłosierdzie” i „Dwie Korony”.
Oparta na relacjach i doświadczeniach mistyków: św. Ojca Pio, św. Faustyny Kowalskiej, Fulli Horak i Św. Ojca Stanisława Papczyńskiego, poruszająca opowieść o duszach, które opuściły już ziemski świat. Czyściec, to próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, co czeka nas na końcu naszej, ludzkiej egzystencji.
W rolach głównych Małgorzata Kożuchowska oraz: Philippe Tłokiński, Ida Nowakowska, Kamila Kamińska, Olga Bończyk, Marcin Kwaśny i Małgorzata Lewińska. Konsultantami filmu byli międzynarodowi specjaliści – teologowie i naukowcy, badający stan świadomości w momencie śmierci ciała.

„Czyściec” to film, który w uporządkowany sposób pomaga odpowiedzieć na najbardziej nurtujące pytania, dotyczące życia po śmierci oraz tego, czy możemy mieć na nie wpływ? – reżyser, Michał Kondrat.

Grafika reklamowa
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Ben nie ma lekko + prelekcja
Komuś, kto czuje się w kuchni jak ryba w wodzie, trudno przejść na dietę. Mimo to Ben decyduje się podjąć rękawicę – i to nie tylko za namową szkolnej pielęgniarki. Chłopak chce rozpocząć nowy etap w życiu. Wreszcie pozbędzie się docinek ze strony wrednego nauczyciela WF-u i zaimponuje swojej pierwszej miłości, Klarze. Ale trzymanie dyscypliny to nie bułka z masłem, gdy na korytarzu wciąż uśmiecha się do niego automat z przekąskami, a wizyta u babci równa się wielkiej uczcie. Pełna chwytliwej muzyki animacja lalkowa nie jest wyłącznie opowieścią o zrzucaniu kilogramów. Przekonuje też, że czasem warto zrzucić ciężar z serca i polubić bycie sobą. Film z lektorem.
Pokaz filmu odbędzie się w ramach cyklu Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego, którego współorganizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Pokazowi będzie towarzyczyć prelekcja wygłoszona przez psycholożkę i terapeutkę - panią Beatę Birnbach.

Wydarzenie powstało z myślą o zorganizowanych grupach szkolnych, jednak ze względu na cel zapraszamy wszystkich zainteresowanych widzów na pokaz.

Plakat filmowy "Comedy Queen"
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Comedy Queen + prelekcja
Sasza ma 12 lat i marzy, aby zostać "comedy queen". Jej mama zawsze mawiała, że są ludzie, którzy mają do tego dryg. Ale mama Saszy nie żyje. Z powodu depresji popełniła samobójstwo. Sasza wie, że musi zrobić wszystko inaczej niż mama, żeby mieć inne życie. Zaczyna więc...Po pierwsze, obciąć włosy, bo wszyscy mówią, że wyglądam jak mama....Po trzecie, nie czytać książek, bo mama czytała, a się zabiła...Po siódme...Po dziesiąte - zostać Comedy Queen!Comedy Queen to cudowna opowieść o miłości, odwadze, tęsknocie, żałobie i śmiechu. Wzruszająca, zabawna, doskonała. To film podczas którego w jednej minucie parskacie śmiechem, a w kolejnej zalewacie się łzami. Nie ma drugiego takiego filmu łączącego najwspanialszy humor z najciemniejszym mrokiem.

Pokaz filmu odbędzie się w ramach cyklu Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego, którego współorganizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Pokazowi będzie towarzyszyć prelekcja wygłoszona przez specjalistę zdrowia psychicznego.

Wydarzenie powstało z myślą o zorganizowanych grupach szkolnych, jednak ze względu na cel zapraszamy wszystkich zainteresowanych widzów na pokaz.

Plakat filmowy "Mój piękny syn"
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Mój piękny syn + prelekcja
Historia rodziny, która musi zmierzyć się z uzależnieniem dorastającego chłopaka. To opowieść o nastolatku, który poszukuje swojej drogi, o marzeniach, które prowadzą go na skraj przepaści, a także o miłości rodziców, którzy nie potrafią wypuścić swego dziecka z objęć. To pierwszy tak szczery, prawdziwy i poruszający film o rodzinie, bezwarunkowej miłości, dumie, rozczarowaniach i nadziei.
Pokaz filmu odbędzie się w ramach cyklu Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego, którego współorganizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Pokazowi będzie towarzyczyć prelekcja wygłoszona przez specjalistę zdrowia psychicznego.

Wydarzenie powstało z myślą o zorganizowanych grupach szkolnych, jednak ze względu na cel zapraszamy wszystkich zainteresowanych widzów na pokaz.

Plakat Filmowe Popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Bajki Bolka i Lolka
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych - Bajki Bolka i Lolka:Latający kufer, Czarodziejskie lustro, Lampa Aladyna, Pantofelek Kopciuszka
Kategoria wiekowa: 3+

Plakat Filmowe Popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: O kinie w kinie
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Zabawy Bolka i Lolka – Mali filmowcy, Reksio – Reksio aktor, Nasz dziadzio – Jak zostałem aktorem filmowym, Reksio – Reksio telewidz
Kategoria wiekowa: 3+

Plakat Filmowe Popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Z wizytą u skrzatów
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Skrzat – Kukułka, Skrzat – Pożegnanie, Skrzat – Wędrówki Skrzata, Kuba i Śruba – Siódmy krasnoludek
Kategoria wiekowa: 3+

Grafika reklamowa
Has. Kroniki wyobraźni: Sanatorium pod klepsydrą
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Sanatorium pod klepsydrą wygłosi Adam Mankiewicz.

Wojciech J. Has, adaptując opowiadania Schulza, zdołał nie tylko podołać karkołomnemu zadaniu przełożenia na język filmu specyficznej poetyki prozy pisarza, ale także stworzył dzieło na wskroś oryginalne, znakomicie oddające atmosferę i klimat tej niezwykłej literatury.

W surrealistycznej scenerii dokonujemy wraz z bohaterem próby powrotu w świat dzieciństwa – do małego miasteczka, gdzieś na wschodnich kresach. Ten niezwykły świat wypełniają zjawy i majaki, ożywają figury woskowe z panopticum, pojawiają się postacie historyczne i zmaterializowane fantomy wyobraźni bohatera. Ta fantastyczna autobiografia napisana prozą, ale zawierająca pierwiastek najczystszej poezji, znalazła w wizji Hasa godny i prawdziwie oryginalny odpowiednik.

Adam Mankiewicz - pracownik Śląskiego Digitarium. Jego prelekcja przed filmem będzie dotyczyła cyfrowej rekonstrukcji klasyków kina.

Grafika reklamowa
Il Volo. Najnowszy koncert z Doliny Świątyń
Il Volo. Najnowszy koncert z Doliny Świątyń 
Retransmisja letniego show z Agrigento na Sycylii 2024
Specjalna poszerzona wersja tylko dla kin
Zobacz wielki show trzech utalentowanych młodych Włochów! Zaśpiewają dla Ciebie nie tylko najsłynniejsze operowe arie („Nessun dorma”, „E lucevan le stelle”, „La donna è mobile”), ale także hity z filmu „Gladiator” czy musicali „Upiór w Operze” i „Koty”. Zabrzmi również znana włoska pieśń „’O sole mio” i niezwykła muzyka Ennia Morricone. Nie zabraknie też legendarnej ballady „Hallelujah” Leonarda Cohena.
Koncertujący na całym świecie zespół Il Volo ma miliony fanów. To młode włoskie operowo-popowe trio (dwóch tenorów i baryton, 30–32 lata) odniosło już ogromny międzynarodowy sukces. Mają ponad miliard wyświetleń na YouTube. Artyści łączą operę i muzykę popularną razem (classical crossover & pop opera), aby w przystępny sposób przybliżyć piękno klasyki jak najszerszemu gronu słuchaczy.
Ten niezwykły koncert odbył się w wyjątkowym miejscu na południu Włoch. Latem 2024 roku artyści wystąpili w Valle dei Templi (Dolina Świątyń), wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO monumentalnym zespole architektury helleńskiej na Sycylii. Ich występ podbił serca słuchaczy. Jego kinowa retransmisja jest więc niepowtarzalną okazją, by usłyszeć największe przeboje w wykonaniu tych trzech wyjątkowych śpiewaków: Piera Barone, Ignazia Boschetto i Gianluki Ginoble.
W koncercie wystąpi również sopranistka Pretty Yende, gwiazda nowojorskiej The Metropolitan Opera i mediolańskiej La Scali. Il Volo zaśpiewa z nią słynny toast (brindisi) z opery „La traviata” Verdiego.
Tytuł oryginalny: „Il Volo in the Valley of the Temples” [extended version for cinemas only]
Kraj produkcji: Włochy, USA
Rok produkcji: 2024
Reżyseria: Cristian Biondani
Obsada: Piero Barone, Ignazio Boschetto, Gianluca Ginoble

Grafika reklamowa
Jaremczuk. Niezrównany świat piękna
Dokumentalny dramat biograficzny przedstawia historię Nazarija Jaremczuka — pierwszej ukraińskiej gwiazdy popu. Zwycięstwo w konkursie „Piosenka-71” z utworem „Czerwona Ruta”, tragiczna śmierć Wołodymyra Iwasiuka, trasy koncertowe na różnych kontynentach, występy w Czarnobylu — poprzez wspomnienia bliskich, osobiste dzienniki i ekskluzywne kroniki film opowiada o jego życiu i drodze do międzynarodowej sławy.

Najbardziej kasowy ukraiński film dokumentalny poprzez wspomnienia bliskich, osobiste dzienniki i ekskluzywne kroniki opowiada o życiu i drodze Nazarija Jaremczuka do międzynarodowej sławy. Reżyserem jest Artem Hryhoryan, a producentami — Mariya Jaremchuk i Maksym Serdiuk. Produkcja — studio KNIFE! Films.

“Jaremczuk. Niezrównany świat piękna” - to współczesne spojrzenie na ukraińską muzykę lat 70.–80. i głównych bohaterów muzycznych tamtych czasów. To nie tylko historia narodzin pierwszej ukraińskiej gwiazdy popu, ale także opowieść o całej scenie muzycznej, dla której Nazarij i WIA „Smericzka” stali się fenomenem kulturowym.

Jedna bitwa po drugiej
Jedna bitwa po drugiej
Gdy po latach powraca ich śmiertelny wróg, grupa byłych rewolucjonistów jednoczy się, aby uratować córkę swego towarzysza.

Po 16 latach od udanego ataku na więzienie, przeprowadzonego na zlecenie grupy rewolucjonistów, ich były lider Bob Ferguson (Leonardo DiCaprio) ukrywa się na pustyni, starając się uciec przed swoim śmiertelnym wrogiem - pułkownikiem Stevenem Lockjawem (Sean Penn). Gdy jego córka, Willa Ferguson (Chase Infiniti), zostaje porwana, na jaw wychodzą nieoczekiwane sojusze, a pomocą służy mu dawny mentor - Sensei Sergio (Benicio Del Toro). Rewolucjoniści ponownie jednoczą siły, by ocalić Willę. Na drodze staną im jednak nie tylko bezwzględni przeciwnicy, lecz także groteskowy świat.

Kurosawa. Dersu Uzała
Kurosawa. Dersu Uzała
Połowa lat 70. zastała Akirę Kurosawę w trudnym miejscu. Reżyser, rozczarowany zarówno japońskim, jak i hollywoodzkim przemysłem filmowym, próbował popełnić samobójstwo. Ów gest był interpretowany jako przyznanie, że opuszczają go twórcze siły. Z tej perspektywy majestatyczne obrazy ussuryjskiej tajgi i prosta opowieść o zamieszkującym jej tereny myśliwym Dersu (tuwański aktor Maksim Munzuk) okazały się wybawieniem. Zrealizowany głównie za pieniądze Związku Radzieckiego i kręcony w rosyjskich plenerach na taśmie 70mm, „Dersu Uzała” jest oparty na książkach przyrodnika i etnografa Władimira Arsenjewa, które Kurosawa przeczytał kilka dekad wcześniej. Jeden z ulubionych tematów reżysera – relacja człowieka i natury, dawnych obyczajów i nowoczesności – znajduje tu malarskie, liryczne rozwinięcie. Zdobywca Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego.

Ran
Kurosawa. Ran | Klub Filmowy Ambasada
Podczas 187. spotkania Klubu Filmowego Ambasada zaprezentujemy film Ran Akiry Kurosawy. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję poprowadzi koordynator klubu, Michał Bednarczyk.

W momencie premiery „Ranu” Kurosawa miał 75 lat: wiek godny mistrza. Historyczny spektakl, oparty luźno na „Królu Lirze” i legendach o Motonarim Mōrim, został zamierzony przez reżysera jako ukoronowanie własnej drogi twórczej. W historii pana feudalnego Hidetory i jego trzech wiarołomnych synów odbija się być może historia samego filmowca: starzejącego się giganta kina, któremu trudno odnaleźć się w nowej rzeczywistości. I tym razem produkcja została częściowo sfinansowana przez zagranicznego producenta, dzięki czemu film mógł mieć wymarzony przez Kurosawę rozmach i skalę (praca nad scenariuszem trwała dekadę). W „Ran” każdy detal kolorystyczny, każdy element scenografii i kompozycji kadru, zostały zaplanowane z rozmysłem przez szukającego perfekcji reżysera. Efektem jest fresk, w którym spojrzenie z dystansu kontrastuje z rozdzierającym dramatem podzielonej rodziny.

Rashômon
Kurosawa. Rashomon | Klub Filmowy Ambasada
Podczas 186. spotkania Klubu Filmowego Ambasada zaprezentujemy film Rashômon Akiry Kurosawy. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję poprowadzi koordynator klubu, Michał Bednarczyk.

Mistrzowsko skonstruowany, zagadkowy i przełomowy film Kurosawy. Nieoczekiwany sukces „Rashomona” na festiwalu w Wenecji w 1951 roku ułatwił japońskiemu kinu drogę na szczyt, a dla samego reżysera otworzył bodaj najważniejszą dekadę w karierze. Opowiadana przez chroniących się przed deszczem bohaterów historia bandyty, samuraja i jego żony fascynuje niejednoznacznością. Co wydarzyło się między tą trójką? Kto mówi prawdę? Upleciony z na przemian ekspresyjnych i impresyjnych momentów film to krytyka feudalnej Japonii (akcja dzieje się w XII wieku w Kioto) i zarazem komentarz do kraju pogrążonego w powojennym kryzysie. W „Rashomonie” filozoficzna spekulacja splata się z porywającą wizją przeszłości. Arcydzieło Kurosawy z Toshiro Mifune w roli głównej to wyprawa w głąb lasu w poszukiwaniu prawdy, która być może na zawsze pozostanie nieuchwytna.

Kurosawa. Siedmiu samurajów
Kurosawa. Siedmiu samurajów
Najwspanialszy epos w historii japońskiego kina. „Siedmiu samurajów” zabiera nas w sam środek feudalnej, wyniszczonej wojnami XVI-wiecznej Japonii. Ubodzy wieśniacy szukają ochrony przed bandytami u równie ubogich roninów (wędrownych samurajów). Powstały w ten sposób sojusz dwóch stanów przejdzie próbę ognia, kiedy razem spróbują oni odeprzeć napad działających poza prawem rzezimieszków. Siłą „Siedmiu samurajów” jest precyzyjna, epicka, wypełniona szczegółami narracja, dzięki której poznajemy nie tylko tytułowych bohaterów, ale też całą wioskę: mikroświat, który lada moment może znaleźć się w zgliszczach. Okres zdjęciowy trwał aż 148 dni; w momencie premiery był to najdroższy z japońskich filmów. Ryzyko się opłaciło: duch przygody, kunszt bitewny i rozmach Kurosawy do dziś nie mają sobie równych.

Kurosawa. Tron we krwi
Kurosawa. Tron we krwi + prelekcja
Szekspir po japońsku? Legendarna adaptacja „Makbeta” w wykonaniu Kurosawy to mrożąca krew w żyłach wizja mieszająca europejskie źródła, azjatycki kontekst oraz autorski styl reżysera. Mroczna historia generała Washizu (Toshiro Mifune) oraz jego przenikliwej, podstępnej żony Asaji (Isuzu Yamada) to efekt przeniesienia na XVI-wieczną wyspę Hokkaido ponadczasowej tragedii o żądzy władzy oraz o cenie, jaką płaci się za zbrodnie popełnione w imię chorej ambicji. Kurosawa perfekcyjnie uzupełnia dramaturgię Szekspira (jak wspominał, „Makbet” był jego ulubioną sztuką Anglika) wyrafinowaną warstwą plastyczną inspirowaną teatrem nō oraz malowidłami tuszem (sumi-e) i ekspresyjnym wykorzystaniem świata przyrody, na czele z mgłą i deszczem. Donald Richie nazwał „Tron we krwi” dziełem „lodowatym” – jest to widowisko formalnie doskonałe, okrutne i przepiękne wizualnie.

MISTRZOWSKI KWINTET : PASOLINI - Kwiat tysiąca i jednej nocy
MISTRZOWSKI KWINTET : PASOLINI - Kwiat tysiąca i jednej nocy
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.

To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).

Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).

Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.

Kwiat tysiąca i jednej nocy, Pier Paolo Pasolini, 1974

Ostatnia część Trylogii życia to hołd dla wieloznacznych i nierzadko upojnych Baśni z tysiąca i jednej nocy. Nakręcony w plenerach i miastach Jemenu, Iranu, Nepalu, Erytrei i Etiopii film łączy autentyzm lokacji z meandrującą, szkatułkową fabułą. Płynnie przechodzimy od jednej opowieści do drugiej, niczym goście zwiedzający kolejne komnaty z arabskich snów. Aktorzy, często nieprofesjonalni, wcielają się w szereg postaci – m.in. niewolnicę Zumurrud, ubogiego chłopca Nur-ad-Dina, beztroskiego i nieczułego Aziza – zamieszkujących świat okrutny i demoniczny, ale też rozkosznie witalny, wypełniony nagością i nieskrępowaną seksualnością. Pasolini unika egzotyzacji na rzecz szukania połączeń między głęboką przeszłością a teraźniejszością: w plenerach, architekturze, sztuce i ludzkich twarzach. Zawieszony między europejskim spojrzeniem a etnograficzną fascynacją obcymi kulturami, Kwiat… to liryczna fantazja o młodości, miłości i radościach, jakie potrafią towarzyszyć cielesnym uciechom.

(opis Sebastian Smoliński)

Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.

W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.

MISTRZOWSKI KWINTET : PASOLINI - Opowieści kanterberyjskie
MISTRZOWSKI KWINTET : PASOLINI - Opowieści kanterberyjskie
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.

To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).

Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).

Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.

Opowieści kanterberyjskie, Pier Paolo Pasolini, 1972

Środkowa część Trylogii życia zabiera nas do średniowiecznej Anglii ze zbioru opowiadań Geoffreya Chaucera. Osiem historii – które pisze na naszych oczach autor grany przez Pasoliniego – w lapidarny, rubaszny sposób przedstawia erotyczne szaleństwa i zabobony wyspiarzy. Wśród bohaterów znajdziemy starca, który nie dostrzega niewierności swojej żony, padających ofiarą szantażu homoseksualistów oraz nienasyconą seksualnie wdowę. Pasolini w mistrzowski sposób miesza burleskę, skatologiczny humor, apokaliptyczne wizje i komedię omyłek z refleksją nad światem znajdującym się u progu nowoczesności. Opowieści kanterberyjskie były kręcone w ponad 20 lokacjach w Wielkiej Brytanii oraz na wulkanie Etna. Inspirowane i slapstickiem Chaplina, i malarstwem Paola Uccella oraz Albrechta Dürera, stanowią błyskotliwy dialog z Chaucerem, w którym przez dawne obyczaje prześwitują wyjątkowo aktualne paradoksy. Zdobywca Złotego Niedźwiedzia na Berlinale w 1972 roku.

(opis Sebastian Smoliński)

Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.

W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.

MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Ewangelia wg św. Mateusza
MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Ewangelia wg św. Mateusza
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.

To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).

Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).

Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.

Ewangelia wg św. Mateusza, Pier Paolo Pasolini, 1964

Pokaz w ramach Klubu Filmowego Ambasada. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję po poprowadzi Michał Bednarczyk.

Jeden z najoryginalniejszych i najbardziej niezwykłych filmów biblijnych w historii kina. Na fali odnowy Kościoła katolickiego i Soboru Watykańskiego II Pasolini szuka w Ewangelii ziaren społecznego radykalizmu. Czy Jezus był pierwszym komunistą? Czy chrześcijaństwo było wielką apologią wspólnotowego życia? Czarno-biały, ascetyczny, ale też majestatyczny film nie udziela doraźnych odpowiedzi na te pytania, ale stanowi intensywną podróż w przeszłość: do starożytnej krainy pierwszych monoteistycznych religii i do epoki sprzed modernizacji. Taką wizję czasów Chrystusa trzeba było zainscenizować we Włoszech – po zjeżdżeniu terenów Palestyny i Izraela reżyser uznał, że utraciły one archaiczną czystość. Ewangelia według świętego Mateusza opowiadana jest obrazem, biblijnym słowem, ale też muzyką. Eklektycznie dobrane utwory – od Bacha i Mozarta po muzykę rosyjską i bluesową – wzbogacają siłę wyrazu tego jednocześnie rewolucyjnego i tradycyjnego eposu biograficznego.

(opis Sebastian Smoliński)

Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.

W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.

MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Salo, czyli 120 dni Sodomy
MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Salo, czyli 120 dni Sodomy
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.

To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).

Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).

Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.

Salo, czyli 120 dni Sodomy , Pier Paolo Pasolini, 1975

Pokaz w ramach Klubu Filmowego Ambasada. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję po poprowadzi Michał Bednarczyk.

Osławiony przez liczne kontrowersje ostatni film Pier Paola Pasoliniego, wyświetlony premierowo dokładnie dwadzieścia jeden dni po jego tragicznej śmierci na plaży w Ostii. Luźna adaptacja 120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu Markiza de Sade’a, podzielona na cztery części wzorem Boskiej komedii Dantego, zawiera też motywy z twórczości Nietzschego czy Prousta. Najpełniejszy manifest i dzieło-bluźnierstwo zradykalizowanego artysty w jednym, za pomocą którego definitywnie odcina się od własnej przeszłości i „odchodzi od Trylogii życia”.
Faszystowskie Włochy, rok 1944. Tytułowe Salo to miasteczko na północy, ostatnia ostoja i stolica państwa marionetkowego pod nazwą Włoskiej Republiki Socjalnej (Republika Salò), którą Musolini utworzył po obaleniu jego rządów. Książę, Prezydent, Biskup i Sędzia porywają lokalnych mieszkańców i w odludnej Villi Sorra organizują orgię, poddając ich licznym torturom i poniżeniu. Pasolini przestaje być zachowawczy, odrzuca historię i nie liczy się z przyszłością. Przewidywano, że tym filmem reżyser przewidział swoją śmierć. Film przedstawia bardzo drastyczne sceny sadyzmu, mordów, naturalistycznego ukazania przemocy i seksualnych dewiacji. Krytyka faszyzmu oraz wszelkich totalitaryzmów nigdy nie była tak brutalna, a jednocześnie tak potrzebnym dla Pasoliniego ujściem własnych demonów. Po pojedynczych pokazach kinowych Salo zostało zakazane we Włoszech oraz kilku innych krajach.

(opis Piotr Szczyszyk)

Seans wyłącznie dla widzów pełnoletnich.

Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.

W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.

Grafika reklamowa
NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH: Dude Bro Party Massacre III
Greg Sestero (Mark z „The Room”) w trzeciej części nieistniejącej serii slasherów stworzonej przez ekipę ekipę 5-Second Films
Bractwo Delta Bi to świątynia testosteronu, piwa i idiotyzmu. Ale kiedy ich imprezowy raj zamienia się w rzeźnię, na scenę wkracza Motherface – morderczyni w masce, która wygląda jakby uciekła z taniego VHS-a z wypożyczalni z 1987 roku. Zaczyna się klasyczna masakra w lesie: piwo leje się strumieniami, krew tryska fontannami, a każda śmierć jest bardziej absurdalna niż poprzednia.
„Dude Bro Party Massacre III” to pastiszowy majstersztyk - udawana trzecia część nieistniejącej serii slasherów, nakręcona przez ekipę 5-Second Films, która postanowiła złożyć hołd wszystkiemu, co w kinie grozy było głupie, tanie i cudownie przesadzone. Film wygląda jak zapomniana kaseta VHS, którą ktoś znalazł na strychu obok starych „Piątków, trzynastego” i „Koszmarów z ulicy Wiązów”. Obraz specjalnie postarzały, dźwięk zgrzyta, a fabuła? Im mniej sensu, tym lepiej.
W środku tego szalonego chaosu jest wszystko, co kochają fani kina klasy B: pijane bractwa, koszmarne efekty specjalne, przesadnie poważna narracja i żarty, które są tak głupie, że stają się sztuką. W obsadzie m.in. Patton Oswalt, Greg Sestero (czyli Mark z „The Room” – oczywiście, że tak!) i Andrew W.K., a całość to niekończący się festiwal gore, testosteronu i metahumoru.

To nie jest film, to stan umysłu - jakby „Piątek, trzynastego” i „Straszny film” miały dziecko po nieudanym wieczorze w akademiku. Krwawy, absurdalny, niepoprawny i cudownie samoświadomy. „Dude Bro Party Massacre III” to czysta radość z kina, które nie zna pojęcia wstydu.
Prelekcja przed seansem: Patryk Chromik
horror, komedia | USA | 2015
reż. Tomm Jacobsen, Michael Rousselet, Jon Salmon
1 h 41 min
język: angielski
napisy: polskie

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
 To pokazy różnorodnego kina klasy B – od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.


Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.


Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl

Plakat filmowy Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Wielki powrót skarpetek! Nietypowi bohaterzy bestsellerowych książek dla dzieci ponownie na wielkim ekranie w zupełnie nowych przygodach! Razem z nimi przebiegniemy cały świat, podbijemy Hollywood i sceny teatrów oraz zostaniemy prawdziwymi herosami!

Czy skarpetka może zostać sławną aktorką, nagradzanym sportowcem, albo uratować komuś życie? Oczywiście, że tak! Jeżeli myśleliście, że miejsce skarpetek jest na naszych stopach i w szufladach, to jesteście w grubym błędzie! One też mają marzenia i kiedy tylko nadarza się okazja, żądne przygód, wyruszają w drogę. Historie, które przeżywają, są pokręcone i pełne niespodzianek. Niezależnie od trudności, jakie napotkają na swojej drodze – skarpetki zawsze są górą!

Skarpetki powracają w kolejnej kinowej odsłonie inspirowanej bestsellerowymi książkami Justyny Bednarek i Daniela de Latoura.

Plakat wydarzenia Planszówki dla dzieci w Kinie Kosmos
Planszówki dla dzieci w Kinie Komos
Już w październiku wielkie święto gier planszowych! Z tej okazji 12 października, w godzinach od 11:00 do 19:00 zapraszamy dzieci i młodzież na planszówki do Kina Kosmos! To niezwykła okazja aby: poznać gry i ich zasady (bo wszystko wytłumaczymy), sprawdzić się w turnieju (tak, tak są nagrody!) oraz spędzić wolny czas w ciekawy sposób. Seans w kinie i planszówki - brzmi świetnie!
W wydarzeniu wezmą udział Planszowe Bestie, które znają się na planszówkach jak mało kto. Organizację wydarzenia wsparły już wydawnictwa: Muduko, Egmont i Albi.
Wstęp: 5 zł lub darmowy z biletem do kina. Bilety na seanse i wejściówki można zakupić online i w kasie kina.
Więcej szczegółów znajdziecie na Kino Kosmos dla Dzieci.

Chopin, Chopin!
Pora dla seniora: CHOPIN, CHOPIN!
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.

Zapiski śmiertelnika
PREMIERA: Zapiski śmiertelnika + spotkanie z udziałem gości
Historia mężczyzny, który pojechał popełnić samobójstwo, ale nie zdążył, bo go zabili, a tak naprawdę to był wypadek. Premiera w Kinie Kosmos w piątek 24 października odbędzie się ze specjalnym udziałem gości: reżysera Macieja Żaka, gwiazd filmu: aktorki Magdaleny Boczarskiej i aktora Marcina Dziędziela, oraz gościnnym udziałem aktorki Anety Kręglickiej, prywatnie żony reżysera.

Do nadmorskiego kurortu przyjeżdża pięćdziesięcioletni F.P. Chce popełnić samobójstwo. Ma rodzinę, pieniądze i mimo to narastającą niechęć do życia. Kiedy rozpoczyna pisanie pożegnalnego listu do żony, pojawia się duch ojca, który popełnił samobójstwo. Próbuje odwieść syna od zabicia się.Wydarzenie w Kinie Kosmos będzie drugim seansem filmu po światowej premierze na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

Franz Kafka
PRZEDPREMIERA: Franz Kafka
„Franz Kafka” – długo oczekiwana, międzynarodowa produkcja w reżyserii wielokrotnie nagradzanej Agnieszki Holland – to nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, która nieprzerwanie inspiruje artystów i fascynuje kolejne pokolenia. To opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem. Reżyserka podąża śladami swojego bohatera, budując z najważniejszych momentów jego życia niezwykłą mozaikę. Przedpremierowy seans w Kinie Kosmos odbędzie się w sobotę 11 października, a prelekcję przed filmem wygłosi Kamil Szczygieł. 

Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku. Obraz Agnieszki Holland jest polskim kandydatem do Oscara za najlepszy film międzynarodowy!

Kamil Szczygieł - kulturoznawca, pisarz-amator, pracownik katowickiego Kina Kosmos. Współtworzył młodzieżowe serwisy informacyjne, współpracował m.in. z „CD-Action”, „Dziennikiem Zachodnim” i dwutygodnikiem kulturalnym „Art-Papier”. Należał do redakcji portalu „Kącik Popkultury”, gdzie zajmował się recenzjami literackimi, relacjami z koncertów oraz publicystyką kinową. Selekcjoner filmowy 15. edycji festiwalu Ars Independent. Od niedawna prowadzi własny blog: Post-Kino. Autor książek „Dziewczyna z pustego pokoju” i „Akwarium”, wśród swoich największych inspiracji literackich wskazuje opowiadania Franza Kafki.

Harvest
PRZEDPREMIERA: Harvest
Pochłaniająca Anglia czasów pańczyźnianych przedpremierowo w Kinie Kosmos 3 i 11 października! 
 
Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem. A jednak Historia jest nieubłagana: o ziemię i jej plony dopominają się arystokraci, którzy chcą wieś zmodernizować, a więc także ograbić z jej natury, życiodajnej i okrutnej jednocześnie. Walter Thirsk (świetna, niemal eteryczna rola Caleba Landry’ego Jonesa), dobry duch społeczności i jej zarządca z nadania zdziecinniałego lorda (Harry Melling) próbuje mediować z przedstawicielami władców – wyjaśnia im cykl życia swojego mikroświata, który zapewnia jego ludziom kruchą harmonię. Zmiana jest jednak nieuchronna.

Prezentowane podczas ostatniego festiwalu w Wenecji Harvest Athiny Rachel Tsangari przypomina powołane do życia obrazy Pietera Bruegla. Nakręcony na taśmie 16mm, błotnisty i lepki od potu film zachwyca zdjęciami Seana Price’a Williamsa, meandryczną narracją rodem z baśni braci Grimm i bezwzględnym szacunkiem dla ludzi związanych z ziemią – na dobre i złe.

Plakat do filmu Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech
Rodzina w kinie: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech
Raz, dwa trzy – Lasse i Maja wracają do gry! Tym razem czeka na nich strrrasznie fajna zagadka, która poprowadzi ich do tajemnicy starej maskotki zawodów w Valleby. Seria niepokojących wypadków wstrząsa miastem, a tropy zaczynają się plątać. Czy Lasse i Maja zdołają rozwiązać sprawę – mimo że coraz trudniej im się porozumieć?
Po 13 długich latach do Valleby wracają zawody, w których nagrodą jest duża suma pieniędzy. Na kilka dni przed startem dochodzi do kontuzji jednego z zawodników. Wkrótce mają miejsce kolejne wypadki. Czy ktoś za nimi stoi? Czy ma to związek ze starą legendą maskotki tych zawodów? Lasse i Maja, dwójka najsłynniejszych młodych detektywów, rozpoczynają śledztwo! Jednak zagadka szybko okazuje się bardziej zawiła i mroczniejsza, niż im się wydawało. Do tego Maja i Lasse zaczynają wątpić w sens swojej współpracy. Czy zdołają zapobiec kolejnym niebezpiecznym wydarzeniom i czy uda im się uratować nie tylko zawody, ale i swoją przyjaźń? Czy Biuro Detektywistyczne przetrwa?
Film inspirowany bestsellerową serią książek Martina Widmarka i Heleny Willis, opublikowaną w Polsce przez Wydawnictwo Zakamarki, to wyjątkowo wciągająca historia detektywistyczna z dreszczykiem, która została wyróżniona na 11. MFF Młode Horyzonty.

Plakat filmowy Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą! + WARSZTATY
Wielki powrót skarpetek! Nietypowi bohaterzy bestsellerowych książek dla dzieci ponownie na wielkim ekranie w zupełnie nowych przygodach! Razem z nimi przebiegniemy cały świat, podbijemy Hollywood i sceny teatrów oraz zostaniemy prawdziwymi herosami!

Czy skarpetka może zostać sławną aktorką, nagradzanym sportowcem, albo uratować komuś życie? Oczywiście, że tak! Jeżeli myśleliście, że miejsce skarpetek jest na naszych stopach i w szufladach, to jesteście w grubym błędzie! One też mają marzenia i kiedy tylko nadarza się okazja, żądne przygód, wyruszają w drogę. Historie, które przeżywają, są pokręcone i pełne niespodzianek. Niezależnie od trudności, jakie napotkają na swojej drodze – skarpetki zawsze są górą!

Skarpetki powracają w kolejnej kinowej odsłonie inspirowanej bestsellerowymi książkami Justyny Bednarek i Daniela de Latoura.
Po filmie odbędą się warsztaty z tworzenia storyboardów współfinansowane przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych.
W warsztatach mogą uczestniczyć dzieci od 5 roku życia. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy - kasa@kosmos.katowice.pl

Plakat do filmu Skrzat. Nowy początek
Rodzina w kinie: Skrzat. Nowy początek
Jedenastoletnia Hania po przeprowadzce do innego miasta musi odnaleźć się w zupełnie nowym środowisku. Nie ma tu przyjaciół, a w dodatku wiara w istnienie skrzatów naraża ją na drwiny ze strony rówieśników. Kiedy dziewczynki z klasy zabierają jej medalik – bezcenną rodzinną pamiątkę – Hania postanawia odzyskać go za wszelką cenę. By tego dokonać, musi udowodnić, że skrzaty istnieją naprawdę. W tej pełnej przygód misji pomoże jej Michał – szkolny outsider i młody wynalazca. To dzięki jego wsparciu Hania ponownie otworzy się na świat i zrozumie, że prawdziwa magia kryje się w przyjaźni.

„Skrzat. Nowy początek” to film z przesłaniem. Inteligentna rozrywka będąca świetnym punktem wyjścia do rozmów na ważne tematy, z którymi mierzyć muszą się nie tylko dzieci, ale również ich rodzice. Film porusza kwestie przemocy rówieśniczej, stawiania czoła życiowym zmianom czy odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.

Rok z kinem Azji: Agent szczęścia
Rok z kinem Azji: Agent szczęścia
ROK Z KINEM AZJI vol2.: DACH ŚWIATA

W pięknym Bhutanie w Himalajach, władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju i odpytuje mieszkańców. Tylko czy uczucia można zmierzyć? A co ze szczęściem ankietera?

Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem. Tańczy, gra na gitarze, wykonuje świetną pracę, ale choć ma 40 lat, nadal szuka miłości. Czy da się zmierzyć uczucia? Czy dążenie do szczęścia może być również szczęściem? Mieszkańcy Bhutanu mają na to odpowiedź.

Rok z kinem Azji: Duch śniegów
Rok z kinem Azji: Duch śniegów
ROK Z KINEM AZJI VOL.2.: DACH ŚWIATA

Niezwykłe kinowe doświadczenie, epicka, fascynująca i kojąca duszę opowieść o niedostępnym dla ludzkiego oka, magicznym miejscu, którego tajemnic strzeże panująca tam prawdziwa bogini – śnieżna pantera. Zachwycające, zapierające dech w piersiach, zrealizowane w całości w Tybecie, zdjęcia oraz hipnotyzująca ścieżka dźwiękowa, za którą odpowiadają Nick Cave i Warren Ellis – przygotujcie się na coś wspaniałego.

Wielu rusza w podróż do Tybetu tylko po to, by zdobyć najwyższe górskie szczyty. Niewielu dostrzega, że te pozorne pustkowia kryją największe skarby dzikiej natury, które przez większość czasu pozostają poza zasięgiem ludzkiego wzroku. To magiczne miejsce, choć wydaje się niezamieszkane, tak naprawdę tętni życiem, a jego mieszkańcy nie spuszczają oczu z tych, którzy niespodziewanie odwiedzają ich królestwo. Królestwo, którego największych tajemnic strzeże prawdziwa bogini – majestatyczna i nieuchwytna pantera śnieżna. Ci, którym wystarczy pokory, cierpliwości i odwagi mają szansę zarówno na spotkanie z nią, jak i odkrycie najbardziej kojącego miejsca na ziemi.

Lunana. Szkoła na końcu świata
Rok z kinem Azji: Lunana. Szkoła na końcu świata
2025. ROK Z KINEM AZJI vol. 2: DACH ŚWIATA 

Filmowa podróż do bhutańskiej wioski położonej w Himalajach. Nominowany do Oscara film i zdobywca kilkunastu nagród publiczności na festiwalach filmowych jest afirmacją życia w zgodzie z prawami natury. A także lekcją tego, co w życiu jest najważniejsze.

Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowany plan na życie. Mężczyzna marzy o karierze piosenkarza i w tym celu zamierza wyjechać do Australii. Zanim jednak będzie mógł to zrobić, musi odbyć ostatni rok rządowej służby nauczycielskiej. Decyzją przełożonych trafia do najbardziej odległej wiejskiej szkoły. Położone na wysokości pięciu tysięcy metrów miejsce nie ma nic wspólnego z wygodnym życiem, jakie do tej pory prowadził. Choć początkowo Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec, zaangażowanie młodych uczniów sprawia, że zaczyna zmieniać zdanie o tym wyjątkowym miejscu.

Na sukces filmu przełożyły się na pewno piękne krajobrazy Bhutanu, muzyka i subtelne poczucie humoru, a także klimat samego filmu, który łączy w sobie ujmującą pogodę ducha z przenikliwością spojrzenia na mało znane nam rejony świata. Pawo Choyning Dorji nakręcił film będący afirmacją prostego życia w zgodzie z prawami natury.

Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini
Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini
Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.

Rok z kinem Azji: The Ring - Krąg | Taśma 35mm
Rok z kinem Azji: The Ring - Krąg | Taśma 35mm
W tegoroczne Halloween w Kinie Kosmos pokażemy horror z 1998 roku The Ring - w Polsce znany jako Krąg, a w Japoni jako Ringu. To właśnie ten film zapoczątkował falę eksportową azjatyckich horrorów, doczekał się kultowego amerykańskiego remake'u i stał się legendą opowiadaną szeptem w halloweenowe noce. Zobaczcie na własne oczy jak z ekranu wyłania się Sadako Yamamura na taśmie 35mm!

Trzy dziewczyny giną nagle w tydzień po wspólnym weekendzie w górach, spędzonym na oglądaniu filmów grozy. Dziennikarka telewizyjna Reiko odwiedza domek w górach i znajduje dziwny, niepokojący film na kasecie wideo. Zwraca się o pomoc do swojego byłego męża, Ryuji. Ślady prowadzą ich na wyspę Oshima, gdzie dowiadują się o tajemniczej śmierci pewnej kobiety, słynącej ze swoich okultystycznych zdolności, i jej nieślubnej córki.

Tymczasem syn Reiko, Yoichi, ogląda na wideo tajemniczy film. Wiedząc, że na pokonanie klątwy pozostał im tylko tydzień, Reiko i Ryuji pospiesznie wracają do domku w górach, gdzie znajdują zapomnianą studnię, a w niej - szkielet kobiety. Sądzą, że rozwiązali zagadkę i pokonali klątwę. Po tygodniu jednak Ryuji umiera. Reiko domyśla się, że aby przeżyć, należy pokazać film innej osobie. A to znaczy, że ona i jej syn są w niebezpieczeństwie...
Na ten wyjątkowy seans zapraszamy do Kina Kosmos 31 października o godzinie 21:00! Sprawdź cały program na Halloween. 

SKOCZ DO KINA 2025 - Festiwal filmów rowerowych
SKOCZ DO KINA 2025 - Festiwal filmów rowerowych
Druga edycja rowerowego festiwalu filmowego w Katowicach! Podsumowujemy rowerowy sezon 2025, powrócimy do początków rowerowej zajawki w Polsce, wręczymy puchary za cykl Nie Pompujesz - Nie Jedziesz. Dobra zabawa, luźna atmosfera i znakomite rowerowe kino autorstwa topowych polskich filmowców i zawodników!

Największe rowerowe premiery 2025 roku tylko w Skocz do Kina!

W programie m.in.
- Rowerowa premiera roku od Aleksander Osmałek
- Rowerowa premiera roku od Kamil Kobędzowskiego i Łukasza Cybulskiego
- Powrót do historii z Kubą Gzelą
- Nowa era - pumptracki to przyszłość
- Gala Pucharów cyklu Nie Pompujesz - Nie Jedziesz

SPOTKANIE WOKÓŁ KSIĄŻKI „LEGENDA I PRAWDA. ELIASZ I PISTULKA W KULTURZE ŚLĄSKIEJ” ANTONIEGO HALORA
SPOTKANIE WOKÓŁ KSIĄŻKI „LEGENDA I PRAWDA. ELIASZ I PISTULKA W KULTURZE ŚLĄSKIEJ” ANTONIEGO HALORA
13.10 | PON | 17.00

SPOTKANIE WOKÓŁ KSIĄŻKI „LEGENDA I PRAWDA. ELIASZ I PISTULKA W KULTURZE ŚLĄSKIEJ” ANTONIEGO HALORA

Filmoteka Śląska, Kino Kosmos, Radio Katowice i Wydawnictwo „Śląsk” zapraszają na wyjątkowe spotkanie wokół nowej książki nieżyjącego już autora opowiadań, scenariuszy, esejów, licznych książek o kulturze Górnego Śląska, artysty plastyka, reżysera filmowego Antoniego Halora pt. „Legenda i prawda. Eliasz i Pistulka w kulturze śląskiej”. Rozmowom towarzyszyć będzie pokaz filmów artysty.

Książka przybliża „legendę o pewnej parze łotrzyków, których wspólna pamięć bez wahania również zaliczyła do „szlachetnych rozbójników” i „równaczy świata”… Prawzorem owych herosów występku byli dwaj ludzie żyjący niespełna sto pięćdziesiąt lat temu tuż obok pradziadów dziś żyjącego pokolenia, na tym samym skrawku ziemi: Wincenty Eliasz (1828?-1918?) i Karol Pistulka (1830?-1879?), w legendzie po prostu Eliasz i Pistulka.”
„Książka jest „próbą wyjaśnienia, z jakiego powodu ci bardzo ongiś głośni przestępcy, którzy na krótko stali się bohaterami autentycznej legendy dziś zostali praktycznie całkowicie zapomniani.”

Spotkanie z udziałem Jakuba Halora i prof. dra hab. Andrzeja Gwoździa poprowadzi Beata Tomanek z Radia Katowice.

Wybrane filmy Antoniego Halora, które zobaczymy podczas spotkania:
 
Pożegnanie kolejki | 1968 | 9 min
Wzgórze Marsa | 1968 | 21 min
Czarne-zielone | 1971 | 16 min
Konrad | 1984 | 18 min

bilety: 16 zł

………………………………………………………………………………………………………….
Kino Kosmos Centrum Sztuki Filmowej | Sokolska 66 | Katowice
www.kosmos.katowice.pl
tel. 32 258 05 08

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Frankenstein
Frankenstein | wg N. Deara (w oparciu o powieść M. Shelley)
30.10 – CZWARTEK| 20.00
reż. Danny Boyle dla National Theatre | 130 min

Tragiczna historia Wiktora Frankensteina, naukowca pragnącego rozwikłać zagadkę życia i śmierci, oraz stworzonego przez niego z fragmentów ludzkich ciał monstrum stała się tematem sporej liczby adaptacji filmowych, które jednak w większości spłyciły filozoficzną wymowę książki Shelley „Frankenstein albo Współczesny Prometeusz" (1818). Autor sztuki i reżyser teatralnego przedstawienia zmienili ten stan rzeczy, skupiając się na humanistycznym przesłaniu zawartym w gotyckiej powieści.
w rolach głównych: Benedict Cumberbatch (jako Stworzenie), Jonny Lee Miller, Naomie Harris, Karl Johnson

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Present Laughter
Present Laughter | wg N. Cowarda
14.11 – PIĄTEK |19.00
reż. Matthew Warchus dla Old Vic Theathre | 180 min

Powrót na duży ekran nagradzanej inscenizacji prowokacyjnej komedii nagranej na żywo w podczas wyprzedanego spektaklu w 2019 roku.
Pełne humoru i zaskakująco współczesne spojrzenie na sławę, pożądanie i samotność. Gwiazdor Garry Essendine przygotowuje się do zagranicznego tournée, choć jego życie prywatne coraz bardziej wymyka się spod kontroli. Pogrążony w narastającym kryzysie tożsamości, Garry zatraca się w chaotycznym wirze miłości, seksu, paniki i poszukiwania sensu.

w rolach głównych: Andrew Scott, Luke Thallon, Indira Varma, Sophie Thompson

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Profesja pani Warren
Profesja pani Warren | wg B. Shawa
5.12 – PIĄTEK | 19.00
reż. Dominic Cooke dla West End | 120 min

Imelda Staunton („The Crown”), pięciokrotna laureatka Nagrody Oliviera, po raz pierwszy pojawi się na scenie razem ze swoją córką, Bessie Carter („Bridgertonowie”). Wspólnie zagrają matkę i córkę w prowokacyjnej sztuce Bernarda Shawa, należącej do klasyki teatru.
Vivie Warren to kobieta wyprzedzająca swoje czasy, podczas gdy jej matka jest ukształtowana przez dawny, patriarchalny porządek. To właśnie dzięki niemu pani Warren zbudowała swoją fortunę — ale jaką cenę przyszło jej za to zapłacić? Spektakl podejmuje temat konfliktu między moralnością a niezależnością, tradycją a postępem.
w rolach głównych: Imelda Staunton, Bessie Carter, Kevin Doyle, Robert Glenister

Triumf serca + spotkanie z Marcin Kwaśny
Triumf serca + spotkanie z Marcinem Kwaśnym
Triumf serca to poruszający dramat oparty na prawdziwej historii św. Maksymiliana Marii Kolbego – franciszkanina, który w obozie koncentracyjnym Auschwitz oddał życie za współwięźnia. Podczas pokazu w dniu 11 października odbędzie się spotkanie z aktorem Marcinem Kwaśnym, który wystąpił w filmie w roli głównej. Rozmowę poprowadzi operator, fotografik i reżyser: Adam Grabolus. 

Film amerykańskiego reżysera Anthony’ego D’Ambrosio rozpoczyna się tam, gdzie większość opowieści o ojcu Kolbe się kończy – w celi śmierci. I choć w retrospekcjach powracamy do ważnych momentów z życia św. Maksymiliana Marii Kolbego, to właśnie w tej zamkniętej przestrzeni rozgrywa się najbardziej przejmująca opowieść o ostatnich dniach życia świętego, ukazana z niezwykłą wrażliwością i duchową głębią.

Znakomity Marcin Kwaśny w roli ojca Kolbego oddaje nie tylko duchową siłę, lecz także głębokie człowieczeństwo tej postaci. Współwięźniowie ojca Maksymiliana, dotąd anonimowi, zyskują twarze i historie, co czyni tę opowieść jeszcze bardziej realną i pełną emocji.

Triumf serca to nie tylko historia męczeństwa, lecz przede wszystkim hołd dla miłości, która – i to jest duchowe przesłanie filmu – jest twórcza i silniejsza niż śmierć. W świecie pełnym podziałów i konfliktów Triumf serca staje się uniwersalnym apelem o dobro, wiarę i człowieczeństwo.

Grafika reklamowa
Ty [Romantyka]
Musical „Ty [Romantyka]” w kinie to pierwszy historyczny oryginalny musical produkcji ukraińskiej, który daje możliwość zobaczenia na własne oczy żywych pisarzy minionego stulecia – prawdziwych ludzi z krwi i kości. Historia opowiada o Domu Słowa w Charkowie, gdzie władza radziecka zamordowała setki przedstawicieli ukraińskiej elity twórczej początku XX wieku.

„Ty [Romantyka]” zdmuchuje kurz czasu z nazwisk Chwylowego, Kurbasa, Sosury, Semenki… Po raz pierwszy na muzykę zostały przełożone historie zdrady poety Pawła Tyczyny, służby Wołodymyra Sosury w Trzeciej Szturmowej, rozstrzelania co drugiego ukraińskiego pisarza w Domu Słowa, samobójstwa Mykoły Chwylowego… Imiona, które ożywają na ekranie na waszych oczach – to doświadczenie nie do opisania słowami.

Reżyser „Ty [Romantyka]” Oleksandr Chomenko: „To nie jest spektakl o tragedii Straconego Pokolenia, bo ile można się smucić? To nie jest przedstawienie z kluczową ideą, że «trzeba kochać Ukrainę i wtedy wszystko będzie dobrze». Nie. To za mało. To okno w przeszłość, gdzie wchodzisz i rozpuszczasz się w charkowskim Domu Słowa, w tej epoce, w dialogach Soszury, Chwylowego. Oto czym jest romantyka – to możliwość podróżowania w czasie.”

SEANS W JĘZYKU UKRAIŃSKIM Z ANGIELSKIMI NAPISAMI

Мюзикл «Ти [Романтика]» в кіно

Мюзикл «Ти [Романтика]» в кіно – це перший в Україні історичний оригінальний мюзикл, який дає можливість подивитися на живих письменників минулого сторіччя, на живих людей. Історія розповідає про Будинок Слово в Харкові, в якому було вбито радянською владою сотні представників української творчої еліти початку ХХ століття.
Ти [Романтика]» змітає пил часу з імен Хвильового, Курбаса, Сосюри, Семенка… Вперше покладені на музику історія зради поета Павла Тичини, служба у Третій Штурмовій Володимира Сосюри, розстріл кожного другого з українських письменників у Будинку Слово, самогубство Миколи Хвильового… Імена, що оживають на екрані, просто на ваших очах, – непередаваний словами досвід.

Режисер «Ти [Романтика]» Олександр Хоменко: «Це не вистава про трагедію Розстрільного відродження, бо скільки вже можна сумувати. Це не вистава з ключовою ідеєю, що «треба любити Україну і тоді все буде добре». Ні. Цього недостатньо. Це вікно у минуле, коли ти приходиш і розчиняєшся в Харківському Будинку Слова, в тій епосі, в діалогах Сосюри, Хвильового. Ось що таке романтика — це можливість подорожувати у часі.»

Проєкт МУР створений під час повномасштабної російсько-української війни українськими митцями з Києва та Донецька. До його складу входять: Олександр Хоменко (тексти, речитатив), Віктор Ткаченко (тексти, музика, саундпродакшн) і Микола Шмундир (речитатив), Марія ОʼРайлі (режисер монтажу), Соломія Козолуп (арт-директор, рісьорч), Олександр Заїка (обличчя проєкту, речетатив). У соцмережах гурт зібрав навколо себе багатотисячну аудиторію. Документальні відео музикантів про історію Щедрика, Павла Тичину, Івана Багряного, Василя Стуса й Василя Симоненка стали найпопулярнішим освітнім контентом про українську літературу в Instagram. На рахунку гурту – три студійні релізи: «МУР Vol. 1», «Захалявна книжечка» та «Ти [Романтика]».

Zamach na papieża
Zamach na papieża
Porywający thriller inspirowany prawdziwymi wydarzeniami i kulisami jednej z najbardziej tajemniczych operacji służb specjalnych XX wieku – zamachu na Jana Pawła II – premierowo w Kinie Kosmos!

Rok 1981. Kreml wydaje rozkaz - zlikwidować Jana Pawła II. Konstanty "Bruno" Brusicki (Bogusław Linda) - były snajper i legenda wywiadu - zostaje zmuszony do udziału w tajnej operacji zamachu na papieża. Jego zadaniem jest zatuszowanie śladów oraz eliminacja zamachowca - Alego Agcy. Wciągnięty w szpiegowską intrygę i bezwzględną walkę o wpływy, Bruno trafia w sam środek kulis zamachu, które do dziś budzą wiele pytań. W obliczu narastającego konfliktu wewnętrznego musi podjąć decyzje, które nie tylko zadecydują o jego losie, ale mogą też zmienić bieg historii. Jaką rolę odegra Bruno i czy jego wybory wpłyną na przebieg tego przełomowego wydarzenia?

Złote gody: Lot nad kukułczym gniazdem
Złote gody: Lot nad kukułczym gniazdem
Z okazji 50-lecia premiery Lotu nad kukułczym gniazdem nie tylko obejrzymy go w ramach cyklu Złote Gody, lecz zrobimy to w odrestaurowanej wersji 4K! Taką kopię filmu na ekrany polskich kin wprowadza dystrybutor Past Perfect, a przed seansem prelekcję wygłosi jego założyciel: Sebastian Smoliński.

Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.

Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.

Sebastian Smoliński - krytyk filmowy, amerykanista, wykładowca UW i IS PAN w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu historii i analizy filmu. Współtwórca i dyrektor artystyczny pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw. Regularnie publikuje w „EKRANach”, „Tygodniku Powszechnym” i “Kwartalniku Filmowym”, jest stałym gościem programu "Kino Mówi" w Ale Kino+. Wraz z Michałem Oleszczykiem prowadzi anglojęzyczny podcast "Foreign Correspondents: Deeper into Hitchcock", pisał w regularnie o klasycznych filmach dla Vogue.pl. Przygotowuje rozprawę doktorską w Ośrodku Studiów Amerykańskich.

Złote gody: Pieskie popołudnie
Złote gody: Pieskie popołudnie
Pokaz specjalny dzieła, które łączy mrożącą krew w żyłach akcję i przejmujący dramat. Pieskie popołudnie pokażemy w ramach cyklu Złote Gody z okazji 50-lecia premiery, a prelekcję przed filmem wygłosi Karol Kućmierz.

Film oparty na autentycznych wydarzeniach. Po próbie zrabowania pieniędzy pewien nowojorczyk Sonny i jego dwóch wspólników zostaje oblężonych w banku przez policję. Złodzieje przetrzymują jako zakładników wszystkich pracowników banku. W miarę upływu czasu między rabusiami a zakładnikami rodzi się nić porozumienia. Sonny staje się bohaterem, ulubieńcem tłumów, a telewizja coraz bardziej drąży jego życie prywatne, odkrywając pewne ciekawe szczegóły.

Karol Kućmierz - Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Laureat III nagrody Konkursu im. Krzysztofa Mętraka w roku 2012, wyróżniony w latach 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019. Współpracuje z tygodnikiem "Kultura Liberalna".

Grafika reklamowa
Złote gody: Rocky Horror Picture Show
„Złote gody” to coroczne wyjątkowe święto filmów, które obchodzą swoje pięćdziesięciolecie – tytułów wciąż żywych, poruszających i aktualnych. To okazja, by wrócić do wielkich historii i zobaczyć je na nowo: na dużym ekranie, z kontekstem, komentarzem i prawdziwymi emocjami.
W Halloween zapraszamy na wyjątkowy seans „The Rocky Horror Picture Show” – kultowego musicalu łączącego kampową komedię z horrorem science-fiction, z prelekcją laureatki 20. Nagrody Literackiej Miasta Gdynia, pisarki Anuok Herman.
31 października, piątek, godz. 18:30
Rocky Horror Picture Show | reż. Jim Sharman | USA, Wielka Brytania 1975 | 100 min
Prelekcja przed seansem: Anouk Herman
Rocky Horror Picture Show
Zapinajcie pasy do pończoch. Kultowy koszmar erotyczny „Rocky Horror Picture Show” powraca. Odkąd po raz pierwszy pojawił się na ekranach kin, ten łączący w sobie elementy musicalu i komedii romantycznej horror pozostaje do dziś jednym z najbardziej kultowych filmów wszech czasów. Ekranizacja musicalu autorstwa Richarda O'Briena, będącego jednocześnie współautorem scenariusza i odtwórcą roli Riff Raffa, w reżyserii Jima Shermana opowiada o perypetiach świeżo zaręczonej pary, Brada (Barry Bostwick) i Janet (Susan Sarandon). Po tym, jak ich samochód łapie gumę podczas ogromnej ulewy, Brad i Janet udają się do upiornie wyglądającego zamku po pomoc. Sprawy przybierają niespodziewany obrót, gdy spotykają właściciela zamku, transseksualnego naukowca, dr. Franka-N-Furtera (Tim Curry). Szalony naukowiec nie tylko przetrzymuje w zamku grupę obcych, lecz także przeprowadza w nim eksperymenty z pogranicza życia i śmierci. Brad i Janet wkraczają do świata rozpusty i zostają mimowolnymi świadkami szokujących zbrodni. W rolach drugoplanowych występują: Meatloaf, Patricia Quinn, Little Nell, Jonathan Adams i Charles Gray. „Rocky Horror Picture Show” to przezabawne arcydzieło w stylu kamp wypełnione musicalowymi numerami i mrożącymi krew w żyłach scenami, które już od pierwszej sceny wbijają widza w fotel. Film do dziś uchodzi za jedno z najbardziej kultowych i niezwykłych dzieł kina; do historii przeszły fantastyczne utwory, cudaczne układy taneczne, rozbrajająca żonglerka motywami i gatunkami oraz nieśmiertelne przesłanie „don’t dream it, be it”. (opis dystrybutora)

Grafika reklamowa
Złote gody: Zaklęte rewiry
„Złote gody” to coroczne wyjątkowe święto filmów, które obchodzą swoje pięćdziesięciolecie – tytułów wciąż żywych, poruszających i aktualnych. To okazja, by wrócić do wielkich historii i zobaczyć je na nowo: na dużym ekranie, z kontekstem, komentarzem i prawdziwymi emocjami.
W Dzień Niepodległości zaprezentujemy „Zaklęte Rewiry”. Gorzki portret społecznych napięć PRL-u, o którym opowie historyk kina polskiego Maciej Kędziora.
11 listopada, wtorek, godz. 18:00
Zaklęte rewiry | reż. Janusz Majewski | Polska 1975 | 95 minut
Prelekcja przed seansem: Maciej Kędziora
Ekranizacja głośnej przed wojną powieści Tadeusza Kurtyki, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell. Autor na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń, które posiadł terminując przez kilka lat jako kelner w krakowskim Grand Hotelu, przedstawił „od kuchni” wielką restaurację z lat trzydziestych. Po raz pierwszy książka wydana została w roku 1936, później doczekała się kilku wznowień. Reżyser Janusz Majewski, autor filmów „Zazdrość i medycyna” i „Sublokator”, znalazł w tej interesującej powieści idealny materiał do filmowej adaptacji.
Początek lat 30-ych. Kilkunastoletni Roman Boryczko (Marek Kondrat) zostaje przyjęty jako pomywacz do restauracji wielkiego hotelu „Pacyfik”. Mieszka w obskurnej klitce z chłopcem z bufetu. Frycem. Bystry i chętny, szybko zdobywa sympatię i awansuje - dzięki Frycowi - do bufetu. Obaj chłopcy uczą się do egzaminu kelnerskiego. Romkowi podoba się jedna z pracujących w restauracji dziewcząt, Zośka, ale właściciel hotelu stary Pancer, wyrzuca ją za jakieś przewinienie. Chłopca natomiast prześladuje brutalny i złośliwy kelner Fornalski. Także kierownik restauracji Albin, bratanek Pancera wystawia często Romka na ciężkie próby.
Jeden z najciekawszych przykładów polskiego kina lat 70., który w niezwykle sugestywny sposób oddaje klimat międzywojennej elegancji i społecznych hierarchii. Film imponuje inscenizacją i dbałością o detale, ukazując świat luksusowego hotelu jako mikrokosmos władzy, ambicji i ludzkich napięć.

(na podstawie opisu z filmpolski.pl)

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Przejdź do treści