'

Do Listy Tytułów

Grafika reklamowa
Amadeusz
Porywająca historia muzycznego geniusza Mozarta (Tom Hulce) i jego zazdrosnego przeciwnika Salieriego (F. Murray Abraham) to nagrodzony 8 Oscarami wielki spektakl Formana oraz jeden z najlepszych filmów kostiumowych w historii kina. W scenerii XVIII-wiecznego Wiednia rozegra się pełen pasji, gniewu i uniesień pojedynek między dwoma bohaterami, których dzieli prawie wszystko – poza miłością do pięknej muzyki. Epickie kino, wybitna ścieżka dźwiękowa, oszałamiająca opera, humor i trzymający w napięciu dramat:„Amadeusz” to widowisko na wszystkie czasy – i widowisko wszech czasów.

Odrestaurowany w 4K „Amadeusz” miał swoją repremierę w maju 2024 roku w Hollywood. Akademia Oscarowa przygotowała odnowioną cyfrowo kopię niedostępnej przez blisko ćwierćwiecze i uważanej za najlepszą wersji kinowej filmu.

Grafika reklamowa
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
Wkrocz do kina tanecznym krokiem na najnowszy koncert maestra André Rieu! Poczuj się jak w rozświetloną tysiącami gwiazd letnią noc, pełną muzyki, miłości i wzruszeń! Wiruj w rytm ponadczasowych walców wielkiego Johanna Straussa, którego 200. urodziny obchodzimy w tym roku.
Baw się na całego podczas jeszcze większego, jeszcze piękniejszego i jeszcze bardziej urzekającego nowego show André Rieu z Maastricht pod tytułem „Przetańczyć całą noc!”.
Retransmisję koncertu poprowadzi Maja Jasińska, polska flecistka w Orkiestrze Johanna Straussa.

Od wielu lat każdego lipcowego dnia w czarującym i tętniącym życiem sercu Maastricht robi się tłoczniej niż zwykle. W miłej i serdecznej atmosferze ludzie przybywają tu z każdego zakątka świata. Oczekują na wieczorne wydarzenie, które na zawsze odmieni ich życie. Czekają, by doświadczyć, jak za sprawą słynnego skrzypka André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa plac Vrijthof przemienia się w największą salę balową świata, a oni sami zaczną szczęśliwie bawić się do samego rana. Jeden z tych cudownych wieczorów – już tradycyjnie od wielu lat – będzie retransmitowany do kin na całym świecie.

Najnowszy koncert „Przetańczyć całą noc!” uświetnią znakomici goście Twojego ukochanego króla walca, z rozwijającą swoją niezwykłą karierę Emmą Kok na czele. Wielka miłość André Rieu do polskiej publiczności zaowocowała po raz kolejny wyjątkową gratką dla wszystkich widzów znad Wisły: gospodynią i prowadzącą show maestra znów będzie Maja Jasińska, flecistka z jego Orkiestry Johanna Straussa.

Tegoroczny kinowy koncert będzie ze wszech miar niepowtarzalny, bowiem w 2025 roku przypada 200. rocznica urodzin Johanna Straussa – patrona wspaniałej orkiestry André Rieu i osobistego idola samego maestra. W takich okolicznościach Straussowski walc „Nad pięknym modrym Dunajem” wybrzmi jeszcze donioślej i piękniej. Poza tym najsłynniejszym walcem świata posłuchasz również innych klasycznych melodii, a także premierowych wykonań szlagierów muzyki pop oraz filmowej.

Daj się porwać do tańca najbardziej romantycznemu kinowemu wydarzeniu roku! Zabierz do kina drugą połowę, rodzinę, przyjaciół oraz znajomych! Obejmij najbliższe Ci osoby w tali i w rytm muzyki André Rieu przetańczcie całą noc!

Tytuł oryginalny: „André Rieu: Waltz the Night away!”
Kraj produkcji: 
Holandia
Rok produkcji: 
2025
Reżyseria: André Rieu Productions
Obsada: André Rieu, Emma Kok, Maja Jasińska, Johann Strauss Orchestra
Data światowej premiery: 30.08.2025
Data polskiej premiery: 22.08.2025
Wersja językowa: 
polsko-holenderska z polskimi napisami
C
zas trwania: około 3 godzin, w tym jedna przerwa

Cinema Paradiso
Cinema Paradiso
Ceniony reżyser filmowy Salvatore Di Vita (Jacques Perrin) pewnej nocy odbiera telefon. Wiadomość, którą usłyszy, zapoczątkuje lawinę nostalgicznych wspomnień, których łącznikiem będzie kino.
To właśnie tam po II wojnie światowej mały Totò (Salvatore Cascio) bezpamiętnie zakochał się w magii „ruchomych obrazów”. Chłopczyk pragnie tylko jednego: zaprzyjaźnić się z kinooperatorem Alfredo (Philippe Noiret). Zadanie to będzie jednak trudniejsze niż mu się wydaje. Tytułowe „Cinema Paradiso”– jego niesamowita i równie osobliwa widownia oraz bogaty repertuar – staną się tłem dla niezapomnianych przygód dorastającego na sycylijskiej prowincji bohatera, jego pierwszej „wielkiej miłości”, aż do czasu wyjazdu z rodzinnego miasteczka.

„Cinema Paradiso” pozostaje do dziś najpiękniejszym „listem miłosnym do kina”, jaki kiedykolwiek spisano na taśmie filmowej. Ta ponadczasowa opowieść o przyjaźni, marzeniach, dorastaniu i wielkiej fascynacji X Muzą porwała serca widzów na całym świecie.

Downtown Abbey: Wielki finał
Downton Abbey: Wielki finał
Film "Downton Abbey. Wielki finał" reżyseruje nominowany do nagród BAFTA i Emmy - Simon Curtis na podstawie scenariusz Juliana Fellowesa.

Poprzednia cześć zakończyła się pod koniec lat dwudziestych XX wieku wraz ze smutną wiadomością o śmierci Lady Violet (Maggie Smith), która przekazała schedę swojej wnuczce, Lady Mary (Michelle Dockery), aby utrzymać wszystko w Downton w należytym porządku.

W trzecim filmie znowu zobaczymy znanych nam dobrze mieszkańców zamku Highclere, których zagrają: Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern, Michelle Dockery, Laura Carmichael, Jim Carter, Phyllis Logan, Robert James-Collier, Joanne Froggatt, Allen Leech, Penelope Wilton, Lesley Nicol, Michael Fox, Raquel Cassidy, Brendan Coyle, Kevin Doyle, Harry Hadden-Paton, Sophie McShera i Douglas Reith oraz: Joely Richardson, Alessandro Nivola, Simon Russell Beale, Arty Froushan i wielu innymi ulubieńców fanów.

Zobaczymy również Paula Giamattiego, który wcieli się w rolę brata Cory Grantham, Harolda Levinsona. Dominic West powróci także do roli Guya Dextera.

Eddington
Eddington
Nowy film Ariego Astera, reżysera Dziedzictwa. Hereditary i Midsommar, przenosi nas do dusznego miasteczka Eddington w Nowym Meksyku, gdzie na początku pandemii COVID-19 narasta napięcie, które nie ma nic wspólnego z wirusem, lecz z ludzką naturą.

Maj 2020. Ameryka staje w miejscu, ale w Eddington coś się porusza. Szeryf (Joaquin Phoenix) i burmistrz (Pedro Pascal) to dawni znajomi, lecz dziś... wrogowie. Mężczyźni wikłają się w konflikt, który błyskawicznie dzieli lokalną społeczność. Gdy zaufanie pęka, a paranoja rośnie, sąsiad zaczyna patrzeć na sąsiada jak na wroga.

Ari Aster po raz kolejny rozsadza granice gatunku, tworząc jedną z najbardziej niepokojących wariacji na temat westernu w historii kina.

Grafika reklamowa
Exit 8
Mężczyzna uwięziony w niekończącym się korytarzu metra stara się znaleźć wyjście nr 8. Zasady są proste: nie pomiń żadnej anomalii. 

Niepokojący jak CUBE, wstrząsający jak SQUID GAME. Zaskakujący i trzymający w napięciu film na podstawie światowego fenomenu, gry EXIT 8. Reżyserem filmu jest Genki Kawamura, ceniony twórca i producent anime takich jak „Suzume” czy „Belle”. W głównych rolach występują Kazunari Ninomiya, znany z „Listów z Iwo Jimy” Clinta Eastwooda, oraz Nana Komatsu, modelka i aktorka, która zagrała m.in. w „Milczeniu” Martina Scorsese. „Exit 8” przenosi na ekran atmosferę klaustrofobii, paranoi i grozy, ukazując bohatera uwięzionego w niekończącym się, złowrogim tunelu metra. To opowieść o lęku, samotności i granicach percepcji, która łączy to, co najlepsze w kinie gatunkowym.

Plakat filmowy Nie martw się, nic mi nie jest
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Nie martw się, nic mi nie jest
Emma to pewna siebie i bardzo popularna w szkole 16-latka. Kiedy pewnego dnia budzi się, odkrywa że jest duchem, a jej ciało pozostaje w śpiączce. Emma przez kilka dni wszystko słyszy, ale nikt jej nie widzi. Postanawia odkryć dlaczego ją to spotkało. Na oczach widzów pokazana jest historia jednej szkoły, jednej klasy, jednej rodziny, a przede wszystkim jednego nastolatka, który musi stawić czoła szkolnej przemocy. Przejmująca historia o tym, że bullying może być niewidzialny, ale często jest śmiertelny, a „nie martw się, nic mi nie jest” bardzo często jest wołaniem o pomoc.

Pokaz filmu odbędzie się w ramach cyklu Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego, którego współorganizatorem jest Województwo Śląskie.
Pokazowi będzie towarzyczyć prelekcja wygłoszona przez psycholożkę, trenerkę i terapeutkę - panią Mirosławę Bochner.
Wydarzenie powstało z myślą o zorganizowanych grupach szkolnych, jednak zapraszamy wszystkich zainteresowanych widzów na pokaz.

Plakat Filmowe Popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Kino dla bajtli - Baczne Oczka + Warsztaty
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych - NOWOŚĆ! Baczne oczka - Muszelka to rzecz wielka, Lupa wzorów szuka, Nocą gwiazdy migocą, Zdradzimy wam w tajemnicy co wyrośnnie z gąsienicy.

Baczne oczka to reria edukacyjno-przygodowa stworzona z myśląo dzieciach w wieku 3-5 lat, szczególnie tych z trudnościami wzrokowymi i rozwojowymi. Bajki nie przeciążają układu nerwowego, uczą uważności wzrokowej i rozwijają koncentrację.

Po projekcji bajek zapraszamy na warsztaty ruchomowo-edukacyjne dla najmłodszych. Prowadzenie: Paulina Łuczyńska, edukatorka Kina Kosmos.

Plakat Filmowe Popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Na szlaku
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Sarenka – Przygody Bolka i Lolka, Wyprawa do lasu – Przygody Myszki, Dzik – Kangurek Hip-Hop, Przygoda w lesie – Miś Kudłatek

Kategoria wiekowa: 3+

Grafika reklamowa
Food For Profit + dyskusja
Przebój kinowy we Włoszech, Food for Profit, to pierwszy pełnometrażowy dokument ujawniający powiązania między przemysłem mięsnym, lobbingiem a światem polityki.
Film powstał w wyniku pięcioletniego śledztwa, które odkrywa, jak Europa przekazuje setki miliardów euro z pieniędzy podatników na rzecz ferm przemysłowych – miejsc, gdzie zwierzęta zaznają niewyobrażalnych cierpień, środowisko ulega degradacji, a ryzyko przyszłych pandemii rośnie.

Giulia Innocenzi i Pablo D’Ambrosi, łącząc wnikliwy styl dziennikarski z kinowym podejściem, zabierają widzów w otwierającą oczy, choć wstrząsającą podróż przez Europę. W filmie skonfrontowano rolników, przedstawicieli korporacji i polityków, odsłaniając kulisy pozornie wzorcowej europejskiej produkcji mięsa i nabiału. Zespół śledczy zdołał przeniknąć do ferm w wielu krajach, w tym w Polsce, ukazując prawdziwe oblicze przemysłu. Jednocześnie podstawiony lobbysta zyskał dostęp do najwyższych kręgów władzy w Brukseli, ujawniając szokujące informacje.

Po seansie zapraszamy na dyskusję z udziałem Karoliny Pełki z Fundacji Otwarte Klatki.

Grafika reklamowa
Gnijąca panna młoda. 20-lecie premiery
W tym roku mija 20 lat od premiery jednego z najlepszych filmów Tima Burtona i klasyki animowanej grozy. „Gnijąca panna młoda” rozkochała w sobie widzów perfekcyjną techniką poklatkową i świetną gotycką atmosferą, okazała się godną następczynią kultowego „Miasteczka Halloween”.
Prelekcję przed seansem przeprowadzi członkini kolektywu Final Girls oraz współprowadząca audycję rozMOVIEone, Marta Płaza - entuzjastka kampu, horrorów i kociego futra.
Pokaz filmu w wersji oryginalnej, z polskimi napisami.

opis filmu:
Ślub Victora zbliża się wielkimi krokami. Nie jest on jednak szczególnie rozentuzjazmowany tą perspektywą, co więcej wydaje się, iż całe wydarzenie traktuje jak coś w rodzaju własnej egzekucji Jego narzeczona - Victoria robi, co może by poprawić mu humor, jednak bezowocnie. Złe przeczucia Victora ulegają ziszczeniu, co do joty, gdy w dzień ceremonii trafia przez przypadek do ciemnego lasu i, jako typowy totalny fajtłapa budzi umarłą "pannę młodą", która od tej chwili uważa go za swojego przyszłego męża.

Plakat filmowy Halvdan – prawie wiking
Halvdan – prawie wiking
Dwa światy. Jedna przyjaźń. Wielka przygoda! Kiedy dwa zwaśnione rody walczą o władzę, jedyną nadzieją na rozejm staje się młody Halvdan. Czy tajemnicza Meia pomoże mu odnaleźć zaginiony topór, symbol siły wikingów?
Ciekawski Halvdan, wbrew zaleceniom starszych, zapuszcza się w nieznane tereny i właśnie tam spotyka niezwykłą Meię, córkę króla wrogiej wioski. Mimo absolutnego zakazu bratania się z przeciwnikiem, szybko zostają przyjaciółmi i zaczynają rozumieć, że trwający konflikt nikomu nie służy. Czy uda się pogodzić upartych władców? I co z tym wszystkim ma wspólnego tajny język, zaginiony topór i góry psującego się jedzenia?
Ekranizacja książki autorstwa Martina Widmarka, autora m.in. serii o „Biurze Detektywistycznym Lassego i Mai”.

Grafika reklamowa
Has. Kroniki wyobraźni: Sanatorium pod klepsydrą
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Sanatorium pod klepsydrą wygłosi Adam Mankiewicz.

Wojciech J. Has, adaptując opowiadania Schulza, zdołał nie tylko podołać karkołomnemu zadaniu przełożenia na język filmu specyficznej poetyki prozy pisarza, ale także stworzył dzieło na wskroś oryginalne, znakomicie oddające atmosferę i klimat tej niezwykłej literatury.

W surrealistycznej scenerii dokonujemy wraz z bohaterem próby powrotu w świat dzieciństwa – do małego miasteczka, gdzieś na wschodnich kresach. Ten niezwykły świat wypełniają zjawy i majaki, ożywają figury woskowe z panopticum, pojawiają się postacie historyczne i zmaterializowane fantomy wyobraźni bohatera. Ta fantastyczna autobiografia napisana prozą, ale zawierająca pierwiastek najczystszej poezji, znalazła w wizji Hasa godny i prawdziwie oryginalny odpowiednik.

Adam Mankiewicz - pracownik Śląskiego Digitarium. Jego prelekcja przed filmem będzie dotyczyła cyfrowej rekonstrukcji klasyków kina.

Grafika reklamowa
Il Volo. Najnowszy koncert z Doliny Świątyń
Il Volo. Najnowszy koncert z Doliny Świątyń 
Retransmisja letniego show z Agrigento na Sycylii 2024
Specjalna poszerzona wersja tylko dla kin
Zobacz wielki show trzech utalentowanych młodych Włochów! Zaśpiewają dla Ciebie nie tylko najsłynniejsze operowe arie („Nessun dorma”, „E lucevan le stelle”, „La donna è mobile”), ale także hity z filmu „Gladiator” czy musicali „Upiór w Operze” i „Koty”. Zabrzmi również znana włoska pieśń „’O sole mio” i niezwykła muzyka Ennia Morricone. Nie zabraknie też legendarnej ballady „Hallelujah” Leonarda Cohena.
Koncertujący na całym świecie zespół Il Volo ma miliony fanów. To młode włoskie operowo-popowe trio (dwóch tenorów i baryton, 30–32 lata) odniosło już ogromny międzynarodowy sukces. Mają ponad miliard wyświetleń na YouTube. Artyści łączą operę i muzykę popularną razem (classical crossover & pop opera), aby w przystępny sposób przybliżyć piękno klasyki jak najszerszemu gronu słuchaczy.
Ten niezwykły koncert odbył się w wyjątkowym miejscu na południu Włoch. Latem 2024 roku artyści wystąpili w Valle dei Templi (Dolina Świątyń), wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO monumentalnym zespole architektury helleńskiej na Sycylii. Ich występ podbił serca słuchaczy. Jego kinowa retransmisja jest więc niepowtarzalną okazją, by usłyszeć największe przeboje w wykonaniu tych trzech wyjątkowych śpiewaków: Piera Barone, Ignazia Boschetto i Gianluki Ginoble.
W koncercie wystąpi również sopranistka Pretty Yende, gwiazda nowojorskiej The Metropolitan Opera i mediolańskiej La Scali. Il Volo zaśpiewa z nią słynny toast (brindisi) z opery „La traviata” Verdiego.
Tytuł oryginalny: „Il Volo in the Valley of the Temples” [extended version for cinemas only]
Kraj produkcji: Włochy, USA
Rok produkcji: 2024
Reżyseria: Cristian Biondani
Obsada: Piero Barone, Ignazio Boschetto, Gianluca Ginoble

Plakat filmowy Kacper i Emma - najlepsi przyjaciele
Kacper i Emma - najlepsi przyjaciele
Kacper właśnie przeprowadził się z rodziną do nowego domu i pełen obaw czeka na początek nauki w przedszkolu. Pierwszą osobą, którą tam poznaje, jest Emma, która niedługo będzie świętować swoje piąte urodziny. Kacper i Emma oraz ich pluszowi towarzysze – Leo i Pani Królik – spędzają ze sobą każdą wolną chwilę, a dzięki wspólnym przygodom dowiadują się, czym jest przyjaźń. Kacper i Emma to przeplatana piosenkami i animowanymi fragmentami opowieść o przyjaźni, ale i o trudnościach związanych z życiem pięciolatków.

Grafika reklamowa
KF AMBASADA: Siekierezada
W ramach 183. spotkania Klubu Filmowego Ambasada zaprezentujemy film Witolda Leszczyńskiego Siekierezada. Laureat nagrody głównej, Złotych Lwów, na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych; dramat psychologiczny na podstawie powieści Edwarda Stachury „Siekierezada albo zima leśnych ludzi”. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję poprowadzi koordynator klubu Michał Bednarczyk - filmoznawca, wykładowca na Wydziale Humanistycznym UŚ, koordynator Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Amator” w gliwickim kinie Amok, opiekun Koła Naukowego Filmoznawców UŚ „Kinotok”, autor książki „Persona deformata”. Miłośnik i badacz horroru.
opis filmu:
Janek Pradera jest wrażliwym poetą, który - nie mogąc odnaleźć się w świecie - przenosi się z miejsca na miejsce. Nie może pogodzić się z obłudą i zakłamaniem świata. Nigdzie nie potrafi zagrzać miejsca, gdyż nie chce utracić swojej niezależności, autonomii, swobody. Ucieka też od ukochanej, którą nazywa w myślach Gałązką Jabłoni i której nie może zapomnieć. Prowadzi z nią nieustanny, wewnętrzny dialog. Z nieodłącznym workiem na plecach, w którym mieści się jego cały dobytek, podąża w głąb puszczy, aby pracować jako sezonowy robotnik przy wyrębie lasu. Podjeżdża kolejką wąskotorową, która służy do wywożenia drewna. Odwiedza filozoficznie nastawionego leśniczego, który przyjmuje go do pracy i kieruje na kwaterę do Babci Oleńki. W tej głuszy me tylko powietrze jest czyste, ale również ludzie są inni, otwarci, szczerzy, przyjacielscy. A każda spotkana postać - to inna osobowość.
Scenariusz filmu Witold Leszczyński napisał na początku lat siedemdziesiątych wspólnie z Edwardem Stachurą, autorem powieści "Siekierezada". Jednak scenariusz nie został skierowany do produkcji. "Nie zdawałem sobie sprawy, jak Edkowi zależało wówczas na filmie. Uznał nawet, że to moja wina, iż scenariusz został odrzucony. Obraził się, nasze stosunki uległy ochłodzeniu, a nawet zostały zawieszone" - wspominał reżyser. Po trzynastu latach Leszczyński wrócił jednak do "Siekierezady", na nowo pisząc scenariusz (Stachura zmarł śmiercią samobójczą w roku 1979). Janek Pradera i Michał Kątny to postacie, które wyrażają wewnętrzne rozdarcie Stachury, którego jedna strona osobowości ciągnęła ku życiu, druga ku śmierci. Reżyser próbował wyrazić to za pomocą konstrukcji fabularnej, na początku filmu Michał chce popełnić samobójstwo rzucając się pod pociąg, ale szczęśliwym zbiegiem okoliczności nie udaje mu się to. Natomiast Janek Pradera dokonuje tego kładąc głowę pod nadjeżdżającą białą lokomotywę - symbol śmierci, który występuje w kilku piosenkach Stachury.
Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Grafika reklamowa
Listy sycylijskie
Dwa seanse przedpremierowe głośnego kryminału z Tonim Servillo („Wielkie piękno, „Młodość”) w roli głównej: 19 sierpnia (wtorek) oraz 23 sierpnia (sobota).
Nowy film nagradzanych Fabia Grassadonii i Antonia Piazzy oparty jest na historii szefa sycylijskiej Cosa Nostry – Matteo Messiny Denaro. Mężczyzna z uwagi na swoją mafijną działalność zmuszony był do tego, by ukrywać się przez trzydzieści lat przed wymiarem sprawiedliwości. Zyskał status najbardziej poszukiwanego przestępcy we Włoszech.
Sycylia, początek XXI wieku. Po kilku latach spędzonych w więzieniu za współpracę z mafią lokalny polityk i nauczyciel Catello Palumbo (w tej roli znakomity Toni Servillo) wychodzi na wolność. Kiedy włoska policja zwraca się do niego o pomoc w schwytaniu jednego z najgroźniejszych bossów sycylijskiej mafii (zwanym Iddu), a zarazem jego chrześniaka, Palumbo wykorzystuje okazję, aby wrócić do gry. W tym celu mężczyzna nawiązuje osobliwą, a jednocześnie zabawną korespondencję z ukrywającym się mafiozem, któremu wyraźnie brakuje kontaktu z drugim człowiekiem. Palumbo składa chrześniakowi pewną intratną propozycję. Kto dobrze wyjdzie na tej współpracy – Iddu, Palumbo czy policja?
Film Grassadonii i Piazzy miał swoją premierę w konkursie głównym ostatniego MFF w Wenecji. Siłą tej mrocznej komedii, obok sycylijskich krajobrazów, jest aktorski „pojedynek” pomiędzy Tonim Servillo a Eliem Germano, którzy wcielają się w role Catello Palumbo i Matteo.
głos prasy:
„Pełna ironii, ale i zabawna rola Toniego Servillo nadaje filmowi lekkości.”
Stephanie Bunberry, Deadline Hollywood Daily
„Ten film wypełniony jest świetnymi dialogami.”
Ema Sasic, Next Best Picture
„Intrygująca opowieść, która zagłębia się we wzajemne relacje mafii i polityki.”
Camillo De Marco, Cineuropa
„Największym atutem filmu są role Toniego Servillo i wcielającej się w jego żonę Betty Pedrazzi.”
Nicholas Bell, IONCINEMA.com

Najlepsze z najgorszych: Niebezpieczni faceci
Najlepsze z najgorszych: Niebezpieczni faceci
Są tak niebezpieczni, że nie zawahają się użyć wszystkiego, co w kinie najgorsze!

Gdy kobieta traci narzeczonego podczas brutalnej napaści, w jej oczach zapala się ogień zemsty. Zamiast iść na terapię - sięga po nóż. Tak rozpoczyna się jej osobista krucjata przeciwko brutalnym draniom, których spotyka na swojej drodze. Jej ofiary giną jedna po drugiej w zaskakujących (i kompletnie nieprzemyślanych) okolicznościach. Równolegle brat zamordowanego chłopaka - policjant - prowadzi śledztwo, które zaprowadzi go w samo serce... gangu motocyklistów.

Motocyklowa szajka, pełna twardzieli z wąsami i imionami jak z kreskówki, to creme de la crème tego widowiska. Są źli, brudni, hałaśliwi, i wyglądają jakby właśnie wyszli z planu teledysku heavy metalowego z 1987 roku. Ich lider - w skórze i z nieodłącznym pazurem - jest tak przerysowany, że aż boli. Ale nie bardziej niż dialogi.

Produkcja „Dangerous Men” rozpoczęła się w latach 80. i trwała... 26 lat. Reżyser Jahangir Salehi (występujący tu jako John S. Rad), irański emigrant z ambicjami większymi niż budżet, samodzielnie napisał, wyreżyserował, zmontował i skomponował muzykę do filmu. Na koniec wynajął za własne pieniądze cztery kina w Los Angeles, by przez tydzień wyświetlały ten twór jego wyobraźni. Według legend, box office wyniósł całe 70 dolarów. Podczas seansu dowiecie się m.in.: – gdzie ukryć narzędzie zbrodni, gdy jest się zupełnie nagą, – że wystarczy broda, by twój rówieśnik wyglądał jak twój ojciec, – że istnieje taka dawka absurdu, która zabija, – i że jest prawda czasu... oraz prawda ekranu.

Obowiązkowa pozycja dla fanów „Gliniarza Samuraja” czy „Łącznika z Miami”. Będziecie krwawić z oczu, ale w dobry sposób!

Czym są Najlepsze z Najgorszych?

To pokazy różnorodnego kina klasy B – od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.

Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl

Ninjababy. Dojrzewanie po norwesku.
Ninjababy. Dojrzewanie po norwesku.
Specjalne spotkanie w Kinie Kosmos poświęcone jednej z najważniejszych skandynawskich opowieści o wchodzeniu w dorosłość! Przed seansem Kalina Kruszyńska wygłosi prelekcję o kinie coming of age, kulturowym tle współczesnej Norwegii oraz komiksie „Fallteknikk”, który stał się inspiracją dla filmu „Ninjababy”.

O filmie: Astronautka, degustatorka piwa, strażniczka leśna, a może autorka poczytnych komiksów? Ostatnią rzeczą, jaką można by zarzucić głównej bohaterce filmu imieniem Rakel (w tej roli wschodząca gwiazda skandynawskiego kina Kristine Kujath Thorp), jest brak pomysłu na siebie. Na długiej liście planów z pewnością nie ma jednak zajścia w ciążę. A już na pewno nie teraz. Zwłaszcza że dziewczyna wcale nie jest pewna, kto jest ojcem dziecka.

Kalina Kruszyńska – studentka III roku kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego, praktykantka Kina Kosmos, szczególnie zainteresowana animacją i kinem autorskim. Oglądając filmy, zwraca uwagę na ich kulturowy kontekst oraz na to, jak wykorzystują obraz i dźwięk.

Paw zwyczajny
Paw zwyczajny
Kochający syn, lojalny przyjaciel, błyskotliwy kompan na wieczorne wyjście, najfajniejszy tata – Matthias sprawdzi się w każdej roli. Nic dziwnego, że ów przystojny, obyty, szarmancki pracownik jest podporą firmy wynajmującej na godziny dobrych synów, fajnych tatusiów, najlepszych przyjaciół.

Paw zwyczajny, czyli nadzwyczajny debiut Austriaka Bernharda Wengera, przebój weneckiego Tygodnia Krytyki, to film, który zapewni doborowe towarzystwo, humor z najwyższej półki, błyskotliwy społeczny komentarz i dawkę – taką w sam raz – refleksji o zagubionej tożsamości. Nie dość, że jest ujmujący, inteligentny i dowcipny, to jeszcze świetnie wygląda – Paw… po prostu jest jak Matthias!

Downtown Abbey: Wielki finał
PORA DLA SENIORA: Downton Abbey: Wielki finał
Film "Downton Abbey. Wielki finał" reżyseruje nominowany do nagród BAFTA i Emmy - Simon Curtis na podstawie scenariusz Juliana Fellowesa.

Poprzednia cześć zakończyła się pod koniec lat dwudziestych XX wieku wraz ze smutną wiadomością o śmierci Lady Violet (Maggie Smith), która przekazała schedę swojej wnuczce, Lady Mary (Michelle Dockery), aby utrzymać wszystko w Downton w należytym porządku.

W trzecim filmie znowu zobaczymy znanych nam dobrze mieszkańców zamku Highclere, których zagrają: Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern, Michelle Dockery, Laura Carmichael, Jim Carter, Phyllis Logan, Robert James-Collier, Joanne Froggatt, Allen Leech, Penelope Wilton, Lesley Nicol, Michael Fox, Raquel Cassidy, Brendan Coyle, Kevin Doyle, Harry Hadden-Paton, Sophie McShera i Douglas Reith oraz: Joely Richardson, Alessandro Nivola, Simon Russell Beale, Arty Froushan i wielu innymi ulubieńców fanów.

Zobaczymy również Paula Giamattiego, który wcieli się w rolę brata Cory Grantham, Harolda Levinsona. Dominic West powróci także do roli Guya Dextera.

Plakat filmowy Halvdan – prawie wiking
Rodzina w kinie: Halvdan – prawie wiking
Dwa światy. Jedna przyjaźń. Wielka przygoda! Kiedy dwa zwaśnione rody walczą o władzę, jedyną nadzieją na rozejm staje się młody Halvdan. Czy tajemnicza Meia pomoże mu odnaleźć zaginiony topór, symbol siły wikingów?
Ciekawski Halvdan, wbrew zaleceniom starszych, zapuszcza się w nieznane tereny i właśnie tam spotyka niezwykłą Meię, córkę króla wrogiej wioski. Mimo absolutnego zakazu bratania się z przeciwnikiem, szybko zostają przyjaciółmi i zaczynają rozumieć, że trwający konflikt nikomu nie służy. Czy uda się pogodzić upartych władców? I co z tym wszystkim ma wspólnego tajny język, zaginiony topór i góry psującego się jedzenia?
Ekranizacja książki autorstwa Martina Widmarka, autora m.in. serii o „Biurze Detektywistycznym Lassego i Mai”.

Plakat filmowy Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Wielki powrót skarpetek! Nietypowi bohaterzy bestsellerowych książek dla dzieci ponownie na wielkim ekranie w zupełnie nowych przygodach! Razem z nimi przebiegniemy cały świat, podbijemy Hollywood i sceny teatrów oraz zostaniemy prawdziwymi herosami!

Czy skarpetka może zostać sławną aktorką, nagradzanym sportowcem, albo uratować komuś życie? Oczywiście, że tak! Jeżeli myśleliście, że miejsce skarpetek jest na naszych stopach i w szufladach, to jesteście w grubym błędzie! One też mają marzenia i kiedy tylko nadarza się okazja, żądne przygód, wyruszają w drogę. Historie, które przeżywają, są pokręcone i pełne niespodzianek. Niezależnie od trudności, jakie napotkają na swojej drodze – skarpetki zawsze są górą!

Skarpetki powracają w kolejnej kinowej odsłonie inspirowanej bestsellerowymi książkami Justyny Bednarek i Daniela de Latoura.

Plakat filmowy Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą!
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek 2. Skarpetki górą! + WARSZTATY
Wielki powrót skarpetek! Nietypowi bohaterzy bestsellerowych książek dla dzieci ponownie na wielkim ekranie w zupełnie nowych przygodach! Razem z nimi przebiegniemy cały świat, podbijemy Hollywood i sceny teatrów oraz zostaniemy prawdziwymi herosami!

Czy skarpetka może zostać sławną aktorką, nagradzanym sportowcem, albo uratować komuś życie? Oczywiście, że tak! Jeżeli myśleliście, że miejsce skarpetek jest na naszych stopach i w szufladach, to jesteście w grubym błędzie! One też mają marzenia i kiedy tylko nadarza się okazja, żądne przygód, wyruszają w drogę. Historie, które przeżywają, są pokręcone i pełne niespodzianek. Niezależnie od trudności, jakie napotkają na swojej drodze – skarpetki zawsze są górą!

Skarpetki powracają w kolejnej kinowej odsłonie inspirowanej bestsellerowymi książkami Justyny Bednarek i Daniela de Latoura.
Po filmie odbędą się warsztaty z tworzenia storyboardów współfinansowane przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych.
W warsztatach mogą uczestniczyć dzieci od 5 roku życia. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy - kasa@kosmos.katowice.pl

Rok z kinem Azji: Agent szczęścia
Rok z kinem Azji: Agent szczęścia
ROK Z KINEM AZJI vol2.: DACH ŚWIATA

W pięknym Bhutanie w Himalajach, władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju i odpytuje mieszkańców. Tylko czy uczucia można zmierzyć? A co ze szczęściem ankietera?

Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem. Tańczy, gra na gitarze, wykonuje świetną pracę, ale choć ma 40 lat, nadal szuka miłości. Czy da się zmierzyć uczucia? Czy dążenie do szczęścia może być również szczęściem? Mieszkańcy Bhutanu mają na to odpowiedź.

Rok z kinem Azji: Agent szczęścia
Rok z kinem Azji: Agent szczęścia + prelekcja
ROK Z KINEM AZJI vol2.: DACH ŚWIATA

W pięknym Bhutanie w Himalajach, władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju i odpytuje mieszkańców. Tylko czy uczucia można zmierzyć? A co ze szczęściem ankietera?

Przed seansem w dniu 18 września prelekcję poświęconą Bhutanowi wygłosi badaczka Chin, specjalistka od chińskiego nacjonalizmu i autorka powstającej książki o Bhutanie dr Joanna Wardęga.

Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem. Tańczy, gra na gitarze, wykonuje świetną pracę, ale choć ma 40 lat, nadal szuka miłości. Czy da się zmierzyć uczucia? Czy dążenie do szczęścia może być również szczęściem? Mieszkańcy Bhutanu mają na to odpowiedź.

O prelegentce: Adiunkt, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. W 2010 roku obroniła pracę doktorską nt. "Oblicza chińskiego nacjonalizmu. Konstruowanie narodu w Chińskiej Republice Ludowej". Ukończyła socjologię na UJ, studiowała także w ówczesnej Katedrze Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ, w pierwszym roczniku studentów tej instytucji. Na uniwersytetach w Szanghaju i Xiamen uczyła się języka chińskiego. Od listopada 2010 do stycznia 2018 roku dyrektorka Centrum Języka i Kultury Chińskiej UJ "Instytut Konfucjusza w Krakowie". Od 2010 do stycznia 2023 roku opiekunka naukowa Dalekowschodniego Koła Naukowego UJ. Jest inicjatorką i koordynatorką kursu poświęconego Chinom w Jagiellońskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Jej zainteresowania naukowe dotyczą przemian społeczeństwa współczesnych Chin, chińskiego nacjonalizmu oraz problemów związanych z turystyką w Azji Wschodniej. Kierownik studiów podyplomowych UJ "Współczesne Chiny: społeczeństwo, polityka, gospodarka".

Rok z kinem Azji: Duch śniegów
Rok z kinem Azji: Duch śniegów
ROK Z KINEM AZJI VOL.2.: DACH ŚWIATA

Niezwykłe kinowe doświadczenie, epicka, fascynująca i kojąca duszę opowieść o niedostępnym dla ludzkiego oka, magicznym miejscu, którego tajemnic strzeże panująca tam prawdziwa bogini – śnieżna pantera. Zachwycające, zapierające dech w piersiach, zrealizowane w całości w Tybecie, zdjęcia oraz hipnotyzująca ścieżka dźwiękowa, za którą odpowiadają Nick Cave i Warren Ellis – przygotujcie się na coś wspaniałego.

Wielu rusza w podróż do Tybetu tylko po to, by zdobyć najwyższe górskie szczyty. Niewielu dostrzega, że te pozorne pustkowia kryją największe skarby dzikiej natury, które przez większość czasu pozostają poza zasięgiem ludzkiego wzroku. To magiczne miejsce, choć wydaje się niezamieszkane, tak naprawdę tętni życiem, a jego mieszkańcy nie spuszczają oczu z tych, którzy niespodziewanie odwiedzają ich królestwo. Królestwo, którego największych tajemnic strzeże prawdziwa bogini – majestatyczna i nieuchwytna pantera śnieżna. Ci, którym wystarczy pokory, cierpliwości i odwagi mają szansę zarówno na spotkanie z nią, jak i odkrycie najbardziej kojącego miejsca na ziemi.

Exit 8
Rok z kinem Azji: Exit 8 [PRZEDPREMIERA]
Mężczyzna uwięziony w niekończącym się korytarzu metra stara się znaleźć wyjście nr 8. Zasady są proste: nie pomiń żadnej anomalii. Thriller-łamigówkę z Japonii gramy przedpremierowo w ramach Roku z kinem Azji! Przed filmem wygłoszony zostanie wstęp o fenomenie azjatyckiej kultury oraz jej upowszechnianiu w europejskich kinach.

Niepokojący jak CUBE, wstrząsający jak SQUID GAME. Zaskakujący i trzymający w napięciu film na podstawie światowego fenomenu, gry EXIT 8. Reżyserem filmu jest Genki Kawamura, ceniony twórca i producent anime takich jak „Suzume” czy „Belle”. W głównych rolach występują Kazunari Ninomiya, znany z „Listów z Iwo Jimy” Clinta Eastwooda, oraz Nana Komatsu, modelka i aktorka, która zagrała m.in. w „Milczeniu” Martina Scorsese. „Exit 8” przenosi na ekran atmosferę klaustrofobii, paranoi i grozy, ukazując bohatera uwięzionego w niekończącym się, złowrogim tunelu metra. To opowieść o lęku, samotności i granicach percepcji, która łączy to, co najlepsze w kinie gatunkowym.

Lunana. Szkoła na końcu świata
Rok z kinem Azji: Lunana. Szkoła na końcu świata
2025. ROK Z KINEM AZJI vol. 2: DACH ŚWIATA 

Filmowa podróż do bhutańskiej wioski położonej w Himalajach. Nominowany do Oscara film i zdobywca kilkunastu nagród publiczności na festiwalach filmowych jest afirmacją życia w zgodzie z prawami natury. A także lekcją tego, co w życiu jest najważniejsze.

Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowany plan na życie. Mężczyzna marzy o karierze piosenkarza i w tym celu zamierza wyjechać do Australii. Zanim jednak będzie mógł to zrobić, musi odbyć ostatni rok rządowej służby nauczycielskiej. Decyzją przełożonych trafia do najbardziej odległej wiejskiej szkoły. Położone na wysokości pięciu tysięcy metrów miejsce nie ma nic wspólnego z wygodnym życiem, jakie do tej pory prowadził. Choć początkowo Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec, zaangażowanie młodych uczniów sprawia, że zaczyna zmieniać zdanie o tym wyjątkowym miejscu.

Na sukces filmu przełożyły się na pewno piękne krajobrazy Bhutanu, muzyka i subtelne poczucie humoru, a także klimat samego filmu, który łączy w sobie ujmującą pogodę ducha z przenikliwością spojrzenia na mało znane nam rejony świata. Pawo Choyning Dorji nakręcił film będący afirmacją prostego życia w zgodzie z prawami natury.

Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini
Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini
Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.

Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini
Rok z kinem Azji: Miód dla Dakini + prelekcja
Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie pięknej przybyszki, której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył.

Przed seansem w dniu 25 września prelekcję poświęconą wielkim religiom Azji – buddyzmowi i hinduizmowi - wygłosi politolog i historyk, pasjonat podróży do Azji oraz autor książki "Słoń w pogoni za smokiem. Stosunki indyjsko-chińskie w zmieniającym się świecie”, dr Tomasz Okraska, prof. UŚ, autor książki "Słoń w pogoni za smokiem. Stosunki indyjsko-chińskie w zmieniającym się świecie".

Plakat filmowy Ne Zha 2. W krainie potworów
Rok z kinem Azji: Ne Zha 2. W krainie potworów DUB
Ne Zha to imię magicznego dziecka wychowanego przez ludzi. Chłopiec zawiera niełatwy sojusz z księciem Ao Bingiem (Księciem Smoków), w epickiej bitwie o ochronę swoich rodów. W następstwie tych wydarzeń ich życie i świat zacznie balansować na krawędzi zniszczenia. Ne Zha wyruszy w niebezpieczną wyprawę, aby zdobyć eliksir, który przywróci Ao Bingowi zdrowie. Podczas tej podróży, w której zmierzy się z potworami, Ne Zha odkryje spisek, który miał wywołać wyniszczającą wojnę między dobrem, a złem. Chłopiec będzie musiał przeciwstawić się ogromnym siłom, aby chronić to, co jest mu drogie i bliskie sercu.

Oparty na chińskiej mitologii i odważnej reinterpretacji, „NE ZHA 2. W KRAINIE POTWORÓW” to przełomowy film animowany, tworzony przez pięć lat przez zespół 4000 animatorów, który stał się obecnie najbardziej kasową animacją na świecie.

Plakat filmowy Ne Zha 2. W krainie potworów
Rok z kinem Azji: Ne Zha 2. W krainie potworów NAP
Ne Zha to imię magicznego dziecka wychowanego przez ludzi. Chłopiec zawiera niełatwy sojusz z księciem Ao Bingiem (Księciem Smoków), w epickiej bitwie o ochronę swoich rodów. W następstwie tych wydarzeń ich życie i świat zacznie balansować na krawędzi zniszczenia. Ne Zha wyruszy w niebezpieczną wyprawę, aby zdobyć eliksir, który przywróci Ao Bingowi zdrowie. Podczas tej podróży, w której zmierzy się z potworami, Ne Zha odkryje spisek, który miał wywołać wyniszczającą wojnę między dobrem, a złem. Chłopiec będzie musiał przeciwstawić się ogromnym siłom, aby chronić to, co jest mu drogie i bliskie sercu.

Oparty na chińskiej mitologii i odważnej reinterpretacji, „NE ZHA 2. W KRAINIE POTWORÓW” to przełomowy film animowany, tworzony przez pięć lat przez zespół 4000 animatorów, który stał się obecnie najbardziej kasową animacją na świecie.

Rok z kinem Azji: Shambhala
Rok z kinem Azji: Shambhala
2025. ROK Z KINEM AZJI vol.2: DACH ŚWIATA

Pema mieszka w wiosce położonej wysoko w Himalajach. Kiedy znika Tashi, jeden z jej trzech mężów, a mieszkańcy zaczynają plotkować o jej ciąży, dziewczyna postanawia go odnaleźć. Rusza w długą podróż przez ośnieżone górskie krajobrazy, aby stanąć w obronie swojego dobrego imienia i dowiedzieć się czegoś więcej o samej sobie.

„Shambhala” – pierwszy film z Nepalu, który trafił na festiwal w Berlinie – została zrealizowana w jednej z najwyżej położonych osad na świecie. Wypełniona poezją, a jednocześnie zbudowana na obserwacji dnia codziennego, „Shambhala” portretuje zwyczaje i obyczajowość Nepalczyków. Jest także głębokim duchowym przeżyciem, skłaniającym do refleksji nad pozycją kobiety w tradycyjnej społeczności.

Rok z kinem Azji: Shambhala
Rok z kinem Azji: Shambhala + wstęp
2025. ROK Z KINEM AZJI vol.2: DACH ŚWIATA

Pema mieszka w wiosce położonej wysoko w Himalajach. Kiedy znika Tashi, jeden z jej trzech mężów, a mieszkańcy zaczynają plotkować o jej ciąży, dziewczyna postanawia go odnaleźć. Rusza w długą podróż przez ośnieżone górskie krajobrazy, aby stanąć w obronie swojego dobrego imienia i dowiedzieć się czegoś więcej o samej sobie. „Shambhala” – pierwszy film z Nepalu, który trafił na festiwal w Berlinie – została zrealizowana w jednej z najwyżej położonych osad na świecie. Wypełniona poezją, a jednocześnie zbudowana na obserwacji dnia codziennego, „Shambhala” portretuje zwyczaje i obyczajowość Nepalczyków. Jest także głębokim duchowym przeżyciem, skłaniającym do refleksji nad pozycją kobiety w tradycyjnej społeczności.

Przed seansem w dniu 7 października wstęp poświęcony europejskim inwestycjom w kinematografie mniejszych azjatyckich krajów wygłosi pomysłodawca i współtwórca Roku z kinem Azji zastępca kierownika Kina Kosmos Patryk Chromik.

Sirât
Sirât
Najbardziej wystrzałowy film tegorocznego festiwalu w Cannes, gdzie zasłużenie otrzymał Nagrodę Jury. Sirât to powalający obraz, w którm rozpacz ojca jest zagłuszana przez rytmy techno i radiowe doniesienia o III Wojnie Światowej. 

Ojciec (świetny Sergi López) rozpaczliwie szuka córki na nielegalnych, pustynnych imprezach rave’owych w Maroku. Po kilku dniach tułaczki trafia na bandę kolorowych outsiderów i wraz z nimi zmierza tuż pod granicę z Mauretanią, gdzie sytuacja wymyka się spod kontroli… Sirât to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku Ceny strachu czy Mad Maxa z krytyczną perspektywą Zabriskie Point Antonioniego. Fenomenalnie nakręcony film autora pamiętnej Siły ognia Olivera Laxe trzyma w napięciu, zachwyca elektryzującą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. To film-przygoda, którego rewersem jest zaskakująca refleksja o współczesnym eskapizmie – polityka dopadnie nas zawsze i wszędzie, a otaczająca nas rzeczywistość to istne pole minowe (dosłownie). Autor opisu: Marcin Pieńkowski. 

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Frankenstein
Frankenstein | wg N. Deara (w oparciu o powieść M. Shelley)
30.10 – CZWARTEK| 20.00
reż. Danny Boyle dla National Theatre | 130 min

Tragiczna historia Wiktora Frankensteina, naukowca pragnącego rozwikłać zagadkę życia i śmierci, oraz stworzonego przez niego z fragmentów ludzkich ciał monstrum stała się tematem sporej liczby adaptacji filmowych, które jednak w większości spłyciły filozoficzną wymowę książki Shelley „Frankenstein albo Współczesny Prometeusz" (1818). Autor sztuki i reżyser teatralnego przedstawienia zmienili ten stan rzeczy, skupiając się na humanistycznym przesłaniu zawartym w gotyckiej powieści.
w rolach głównych: Benedict Cumberbatch (jako Stworzenie), Jonny Lee Miller, Naomie Harris, Karl Johnson

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Present Laughter
Present Laughter | wg N. Cowarda
14.11 – PIĄTEK |19.00
reż. Matthew Warchus dla Old Vic Theathre | 180 min

Powrót na duży ekran nagradzanej inscenizacji prowokacyjnej komedii nagranej na żywo w podczas wyprzedanego spektaklu w 2019 roku.
Pełne humoru i zaskakująco współczesne spojrzenie na sławę, pożądanie i samotność. Gwiazdor Garry Essendine przygotowuje się do zagranicznego tournée, choć jego życie prywatne coraz bardziej wymyka się spod kontroli. Pogrążony w narastającym kryzysie tożsamości, Garry zatraca się w chaotycznym wirze miłości, seksu, paniki i poszukiwania sensu.

w rolach głównych: Andrew Scott, Luke Thallon, Indira Varma, Sophie Thompson

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Profesja pani Warren
Profesja pani Warren | wg B. Shawa
5.12 – PIĄTEK | 19.00
reż. Dominic Cooke dla West End | 120 min

Imelda Staunton („The Crown”), pięciokrotna laureatka Nagrody Oliviera, po raz pierwszy pojawi się na scenie razem ze swoją córką, Bessie Carter („Bridgertonowie”). Wspólnie zagrają matkę i córkę w prowokacyjnej sztuce Bernarda Shawa, należącej do klasyki teatru.
Vivie Warren to kobieta wyprzedzająca swoje czasy, podczas gdy jej matka jest ukształtowana przez dawny, patriarchalny porządek. To właśnie dzięki niemu pani Warren zbudowała swoją fortunę — ale jaką cenę przyszło jej za to zapłacić? Spektakl podejmuje temat konfliktu między moralnością a niezależnością, tradycją a postępem.
w rolach głównych: Imelda Staunton, Bessie Carter, Kevin Doyle, Robert Glenister

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Tramwaj zwany pożądaniem
Tramwaj zwany pożądaniem | wg T. Williamsa
26.09 – PIĄTEK | 19.00
reż. Benedict Andrews dla Young Vic Theatre |198 min

Do kin powraca inscenizacja klasycznej sztuki Tennessee Williamsa sfilmowana podczas wyprzedanego spektaklu w 2014 roku. Znakomita obsada w pełni oddaje emocje i dynamikę skomplikowanych relacji bohaterów.
Gdy kruchy świat Blanche rozpada się, kobieta prosi swoją siostrę, Stellę, o pomoc. Nie zaznając pocieszenia, niczym po równi pochyłej, zmierza do konfrontacji z brutalnym, bezlitosnym Stanleyem Kowalskim.
w rolach głównych: Gillian Anderson, Vanessa Kirby, Ben Foster

Teściowie 3
Teściowie 3
Dwa filmy, setki tysięcy widzów i dziesiątki cytowanych scen. „Teściowie” wracają z trzecią częścią – jeszcze bardziej bezczelną, jeszcze bardziej bezwzględną i jeszcze bardziej… rodzinną. W rolach głównych ponownie zobaczymy Izabelę Kunę, Adama Woronowicza, Maję Ostaszewską i – powracającego po przerwie – Marcina Dorocińskiego.
W trzeciej części komediowego hitu „Teściowie” ponownie spotykamy się z rodziną, która tym razem zjeżdża się do spokojnego ośrodka na prowincji na chrzciny. Wanda i Tadeusz organizują uroczystość, na którą zapraszają Małgorzatę wraz z przyjaciółką, psychoterapeutką Grażyną. Na spotkaniu pojawia się również były mąż Małgorzaty, Andrzej, który przylatuje specjalnie z Australii – i tym razem nie jest sam. Atmosfera spotkania szybko wymyka się spod kontroli, a dawne konflikty i nowe romanse prowadzą do nieoczekiwanych konsekwencji – tym razem z udziałem lokalnej policji!
„Teściowie 3” to film, który pokaże, że nawet chrzciny mogą zamienić się w pole rodzinnych bitew, a zdrada nie dzieli tak mocno jak… święty sakrament!
Co o „Teściach 3” mówią sami aktorzy?
Adam Woronowicz:
– W trzeciej części jest tak, że Tadeusz milczy wtedy, kiedy powinien mówić. I mówi, kiedy lepiej było milczeć. A Wanda i tak wie lepiej. Mimo to nie mogą bez siebie żyć. Ani razem, ani osobno – klasyka. Ich relacja to taki miks zgrzytów i przywiązania.
Maja Ostaszewska:
– Siłą „Teściów” jest zmienność nastrojów, tonów. Brak czerni i bieli w postaciach. Żonglowanie emocjami. Tym, co serio, z humorem. Perspektywa zmienia się jak w kalejdoskopie. Siłą jednych scen jest kontekst poprzednich.
Powrót Marcina Dorocińskiego w roli Andrzeja oraz pojawienie się nowych, wyrazistych bohaterów zwiastują, że „Teściowie 3” nie zamierzają spuszczać z tonu. Przeciwnie – jak podobno mawiał Hitchcock: „Na początku było trzęsienie ziemi, a potem napięcie tylko rosło.” W tej serii to nie metafora, to plan działania.

Grafika reklamowa
Triumf serca
Triumf serca to poruszający dramat oparty na prawdziwej historii św. Maksymiliana Marii Kolbego – franciszkanina, który w obozie koncentracyjnym Auschwitz oddał życie za współwięźnia.
Film amerykańskiego reżysera Anthony’ego D’Ambrosio rozpoczyna się tam, gdzie większość opowieści o ojcu Kolbe się kończy – w celi śmierci. I choć w retrospekcjach powracamy do ważnych momentów z życia św. Maksymiliana Marii Kolbego, to właśnie w tej zamkniętej przestrzeni rozgrywa się najbardziej przejmująca opowieść o ostatnich dniach życia świętego, ukazana z niezwykłą wrażliwością i duchową głębią.

Znakomity Marcin Kwaśny w roli ojca Kolbego oddaje nie tylko duchową siłę, lecz także głębokie człowieczeństwo tej postaci. Współwięźniowie ojca Maksymiliana, dotąd anonimowi, zyskują twarze i historie, co czyni tę opowieść jeszcze bardziej realną i pełną emocji.

Triumf serca to nie tylko historia męczeństwa, lecz przede wszystkim hołd dla miłości, która – i to jest duchowe przesłanie filmu – jest twórcza i silniejsza niż śmierć. W świecie pełnym podziałów i konfliktów Triumf serca staje się uniwersalnym apelem o dobro, wiarę i człowieczeństwo.

Triumf serca + spotkanie z Marcin Kwaśny
Triumf serca + spotkanie z Marcinem Kwaśnym
Triumf serca to poruszający dramat oparty na prawdziwej historii św. Maksymiliana Marii Kolbego – franciszkanina, który w obozie koncentracyjnym Auschwitz oddał życie za współwięźnia. Podczas pokazu w dniu 11 października odbędzie się spotkanie z aktorem Marcinem Kwaśnym, który wystąpił w filmie w roli głównej. Rozmowę poprowadzi operator, fotografik i reżyser: Adam Grabolus. 

Film amerykańskiego reżysera Anthony’ego D’Ambrosio rozpoczyna się tam, gdzie większość opowieści o ojcu Kolbe się kończy – w celi śmierci. I choć w retrospekcjach powracamy do ważnych momentów z życia św. Maksymiliana Marii Kolbego, to właśnie w tej zamkniętej przestrzeni rozgrywa się najbardziej przejmująca opowieść o ostatnich dniach życia świętego, ukazana z niezwykłą wrażliwością i duchową głębią.

Znakomity Marcin Kwaśny w roli ojca Kolbego oddaje nie tylko duchową siłę, lecz także głębokie człowieczeństwo tej postaci. Współwięźniowie ojca Maksymiliana, dotąd anonimowi, zyskują twarze i historie, co czyni tę opowieść jeszcze bardziej realną i pełną emocji.

Triumf serca to nie tylko historia męczeństwa, lecz przede wszystkim hołd dla miłości, która – i to jest duchowe przesłanie filmu – jest twórcza i silniejsza niż śmierć. W świecie pełnym podziałów i konfliktów Triumf serca staje się uniwersalnym apelem o dobro, wiarę i człowieczeństwo.

Wielka, odważna, piękna podróż, Katowice
Wielka, odważna, piękna podróż
A co by było, gdybyś mógł otworzyć drzwi i przejść przez nie, by jeszcze raz przeżyć przełomowy moment ze swojej przeszłości?
Sarah (Margot Robbie) i David (Colin Farrell) to nieznajomi, którzy spotykają się na weselu wspólnego znajomego, a wkrótce – dzięki zaskakującemu zbiegowi okoliczności – wyruszają razem w Wielką, Odważną, Piękną Podróż – zabawną, fantastyczną i pełną rozmachu przygodę, podczas której mogą ponownie przeżyć ważne chwile ze swojej przeszłości. Dzięki temu lepiej rozumieją, jak znaleźli się w tym punkcie życia… i być może dostają szansę, by odmienić swoją przyszłość.
Film z nominowanymi do Oscara Margot Robbie i Colinem Farrellem.

Zamach na papieża
Zamach na papieża
Porywający thriller inspirowany prawdziwymi wydarzeniami i kulisami jednej z najbardziej tajemniczych operacji służb specjalnych XX wieku – zamachu na Jana Pawła II – premierowo w Kinie Kosmos!

Rok 1981. Kreml wydaje rozkaz - zlikwidować Jana Pawła II. Konstanty "Bruno" Brusicki (Bogusław Linda) - były snajper i legenda wywiadu - zostaje zmuszony do udziału w tajnej operacji zamachu na papieża. Jego zadaniem jest zatuszowanie śladów oraz eliminacja zamachowca - Alego Agcy. Wciągnięty w szpiegowską intrygę i bezwzględną walkę o wpływy, Bruno trafia w sam środek kulis zamachu, które do dziś budzą wiele pytań. W obliczu narastającego konfliktu wewnętrznego musi podjąć decyzje, które nie tylko zadecydują o jego losie, ale mogą też zmienić bieg historii. Jaką rolę odegra Bruno i czy jego wybory wpłyną na przebieg tego przełomowego wydarzenia?

Przejdź do treści