'

Do Listy Tytułów

Grafika reklamowa
André Rieu. Wesołych Świąt!
André Rieu. Wesołych Świąt!
Najnowszy koncert bożonarodzeniowo-noworoczny

Zobacz z najbliższymi nowy bożonarodzeniowo-noworoczny koncert André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa! Najnowsze kinowe widowisko króla walca nosi tytuł „Wesołych Świąt!” i przeniesie Was w prawdziwie magiczny świat świątecznej muzyki i radości.
Usłyszycie najpiękniejsze kolędy, cudowne walce i polki oraz bożonarodzeniowe hity. A Emma Kok zaśpiewa dla Was „Mam tę moc” z filmu „Kraina lodu”. To wszystko i inne muzyczne niespodzianki rozgrzeją Wasze serca i wprowadzą Was w atmosferę Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.

Boże Narodzenie i Nowy Rok od zawsze były ulubionym czasem André. Nic więc dziwnego, że z ogromną radością dzieli się on co roku swoim wyjątkowym świątecznym show, nie tylko z publicznością, która na żywo podziwia jego grudniowe występy w Maastricht, ale także z widzami zgromadzonymi w kinach całego świata. To sprawia, że jego świąteczne koncerty ogląda milionowa publiczność.

Maestro wraz ze swoją fenomenalną Orkiestrą Johanna Straussa jak zawsze przygotował widowisko pełne ciepła, śmiechu i emocji. Wśród zaproszonych gości znalazła się fenomenalna Emma Kok, która już podbiła serca publiczności na całym świecie. Na estradę zaś wkroczy 400-osobowa orkiestra dęta, która wykona tradycyjną pieśń „Go Tell It on the Mountain”. Muzycy ci także wesprą swym majestatycznym brzmieniem Annę Reker, która zaśpiewa kolędę „Dzwoneczków dźwięk”.

To coś więcej niż zwykły świąteczny koncert. To pełne muzycznych prezentów i przesycone magiczną atmosferą Bożego Narodzenia kinowe wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci Twojej i Twoich najbliższych.

Tytuł oryginalny: „André Rieu: Merry Christmas”
Kraj produkcji: Holandia
Rok produkcji: 2025 [nagrano podczas koncertów w Maastricht w grudniu 2024]
Reżyseria: André Rieu Productions
Obsada: André Rieu, Emma Kok, Maja Jasińska, Anna Reker, Johann Strauss Orchestra
Data światowej premiery: 06.12.2025
Wersja językowa: polsko-holenderska z polskimi napisami
Ograniczenie wiekowe: brak danych
Czas trwania: około 2 godzin i 50 minut, w tym jedna przerwa

Plakat
Anishort: Najlepsze krótkie filmy animowane
Anishort: Najlepsze Krótkie Filmy Animowane
(12. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KRÓTKICH FILMÓW ANIMOWANYCH)
animowane / krótkometrażowe / różne gatunki / 2025
105 min / powyżej 15 lat / polskie + angielskie napisy / bilet 28 zł
- - - - - - - - - - - - - -

Najlepsze krótkie filmy animowane z całego świata. Filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Różne gatunki, tematy i techniki animacji. Łącznie 16 najlepszych animacji z 10 krajów!

Anishort to międzynarodowy festiwal krótkich animowanych filmów, gdzie bierze udział w konkursie tylko 16 filmów o najwyższej jakości z całego świata. Do tegorocznego 12. festiwalu zgłosiło się 3500 filmów z ponad 100 krajów. Wybór konkurencyjnych filmów ma stosunkowo twarde kryteria, więc 16 finalnych filmów to naprawdę wybór tych najciekawszych.

Każdy, kto weźmie udział w pokazie będzie miał okazję do zagłosowania na film, który najbardziej przypadł mu do gustu. Każdy głos ma znaczenie, ponieważ wybrany film otrzyma trofeum festiwalu w kategorii „Nagroda widzów za najlepszy film”.
Oficjalna strona festiwalu: www.anishort.com


Grafika reklamowa
Być kochaną
„Być kochaną” – nowy film producentów „Najgorszego człowieka na świecie” – przewrotnie przypomina, że najważniejsza z miłości to ta, którą obdarzamy siebie samych. Czerpiąc z własnych doświadczeń, debiutująca w pełnym metrażu Lilja Ingolfsdottir stworzyła wielowymiarową opowieść o kobiecie, która po porażce pierwszego związku ma odwagę dać sobie drugą szansę. Wyróżniony aż pięcioma nagrodami na festiwalu w Karlowych Warach oraz niekwestionowany zwycięzca norweskiego odpowiednika Oscarów, „Być kochaną” urzeka empatią i szczerością w stawianiu pytań o miłość, bliskość i samoakceptację.

Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.

W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.

Grafika reklamowa
CHOPIN, CHOPIN!
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.

Plakat cyklu
Cinema, mon amour: Królowa Margot
Pod koniec XVI wieku katolicy i protestanccy hugenoci walczą o władzę polityczną we Francji, rządzonej przez neurotycznego, hipochondrycznego króla Karola IX i jego matkę, Katarzynę Medycejską, intrygantkę. Katarzyna Medycejska postanawia złożyć propozycję dobrej woli, wydając córkę Margot za mąż za Henryka Burbona, prominentnego hugenotę i króla Nawarry. Chce dyplomatycznie oszczędzić wrażliwości papieża Grzegorza XIII i Hiszpanii z jednej strony, a państw protestanckich z drugiej, a przede wszystkim załagodzić nienawiść i rywalizację w królestwie między katolicką stroną księcia Henryka de Guise (Miguel Bosé) a frakcją protestancką dowodzoną przez admirała Gasparda de Coligny (Jean-Claude Brialy). Niedługo potem obmyśla plan dokonania słynnej masakry w dniu świętego Bartłomieja w 1572 r., podczas której zostaje wymordowanych tysiące protestantów.

28 grudnia 1895 roku w Salonie Indyjskim (Salon Indien du Grand Café) przy bulwarze Kapucynów w Paryżu bracia Lumière po raz pierwszy zaprezentowali światu ruchome obrazy. Wynalazek, który początkowo był ciekawostką i jarmarczną rozrywką, finalnie zrewolucjonizował podejście do sztuki. Od tego momentu kino stało się jednym z najważniejszych elementów kultury – miejscem spotkania emocji, refleksji i wspólnego przeżywania historii.
Tegoroczny jubileusz ma dla nas wymiar szczególny: w roku 2025 świętujemy również 100.lecie działalności Instytutu Francuskiego w Polsce. To doskonała okazja, by podkreślić jego rolę w tworzeniu relacji polsko-francuskich przez całe stulecie – w sztuce, literaturze, a przede wszystkim w kinie. Francuzi nie tylko kino wymyślili, ubiegając wynalazek Kazimierza Prószyńskiego, ale dzięki eksperymentom formalnym, a jednocześnie ciągłemu podważaniu znaczenia tego medium, przyczynili się do jego rozwoju oraz ugruntowania roli społecznej i pozycji wśród sztuk.
Z tej podwójnej okazji 28 grudnia 2025 Stowarzyszenie Kin Studyjnych wraz z Instytutem Francuskim zapraszają do kin studyjnych w całej Polsce na wyjątkowy przegląd „Cinema, mon amour”, w którym zaprezentujemy trzy filmy stanowiące kamienie milowe w rozwoju kinematografii w wymiarze światowym a także pokazujące siłę wyobraźni i kreacji.

ORGANIZATORZY: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, Instytut Francuski w Polsce
WSPÓŁFINANSOWANIE: Polski Instytut Sztuki Filmowej
PARTNERZY: Alliance Française, Mk2
PATRONI MEDIALNI: Filmweb, Pełna Sala, Kultura Wokół Nas

Grafika reklamowa
Czas kruka
Współczesny mężczyzna, ojciec, targany bólem i gniewem po utracie ukochanej żony, musi nauczyć się na nowo, jak żyć dla swoich dzieci i siebie. W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze.

Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.

„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.

„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.

Grafika reklamowa
Dom dobry
Kiedy Gośka (Agata Turkot) poznaje w internecie Grześka (Tomasz Schuchardt), jest przekonana, że to w końcu Ten Jedyny. Grzesiek wariuje na jej punkcie, obsypuje kwiatami, oświadcza się w Wenecji.To musi być miłość, prawda? Ale na tym perfekcyjnym obrazku szybko zaczynają pojawiać się rysy.Wkrótce ich wspólny dom staje się dla Gośki najniebezpieczniejszym z miejsc.

Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć.

Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.

Grafika reklamowa
Dziadek do orzechów | wg Czajkowskiego [sezon 2025]
Balet Piotra Czajkowskiego
w klasycznej choreografii Rudolfa Nuriejewa

Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej [Opéra national de Paris]

Prezentowany przez nas spektakl Dziadka do orzechów jest bardzo stary, a zarazem bardzo nowy. Powstał w Operze Paryskiej w 1985 roku, ale do dziś jest grany z wielkim powodzeniem, bawiąc i wzruszając kolejne pokolenia paryskich widzów. My zaprezentujemy wersję nagraną podczas bezpośredniej transmisji na żywo tego spektaklu do kin całego świata, która będzie miała miejsce w grudniu tego roku.

Autorem niedoścignionej choreografii tego barwnego przedstawienia jest nieżyjący już Tatar Rudolf Nuriejew, jeden z najwybitniejszych tancerzy XX wieku, który niedługo po swojej ucieczcie z ZSRR został dyrektorem zespołu baletowego Opery Paryskiej. Stworzył tu wiele baletów, które grane są w Paryżu do dziś. Nuriejew swoją wersję Dziadka do orzechów oparł na klasycznym układzie Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Choć prapremiera tego arcydzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, tytuł ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu.

Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. Piotr Czajkowski napisał do tego baletu przepiękną muzykę, skrzącą się łatwo wpadającymi w ucho tematami i oryginalną orkiestracją (harmonika szklana naśladująca padający śnieg). Dodatkowym atrakcją jest udział dziecięcego chóru Śnieżynek.

Czas trwania: około 2 godzin i 30 minut (w tym jedna przerwa)

Grafika reklamowa
Eleanor Wspaniała
W filmie „Eleanor Wspaniała” June Squibb daje popis swoich umiejętności aktorskich wcielając się w rolę dowcipnej 94-letniej Eleanor Morgenstein. Eleanor po druzgocącej stracie opowiada historię, która zaczyna żyć własnym życiem. Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.

Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, mając nadzieję na wspaniały kontakt z rodziną. Zamiast tego czuje się zagubiona i niewidzialna. Pewnego dnia przez przypadek trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje, i ujawnia historię, która nieumyślnie przyciąga uwagę, której nie zamierzała.

Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.

W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo.

Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.

Plakat filmowy "Comedy Queen"
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Comedy Queen + prelekcja
Sasza ma 12 lat i marzy, aby zostać "comedy queen". Jej mama zawsze mawiała, że są ludzie, którzy mają do tego dryg. Ale mama Saszy nie żyje. Z powodu depresji popełniła samobójstwo. Sasza wie, że musi zrobić wszystko inaczej niż mama, żeby mieć inne życie. Zaczyna więc...Po pierwsze, obciąć włosy, bo wszyscy mówią, że wyglądam jak mama....Po trzecie, nie czytać książek, bo mama czytała, a się zabiła...Po siódme...Po dziesiąte - zostać Comedy Queen!Comedy Queen to cudowna opowieść o miłości, odwadze, tęsknocie, żałobie i śmiechu. Wzruszająca, zabawna, doskonała. To film podczas którego w jednej minucie parskacie śmiechem, a w kolejnej zalewacie się łzami. Nie ma drugiego takiego filmu łączącego najwspanialszy humor z najciemniejszym mrokiem.

Pokaz filmu odbędzie się w ramach cyklu Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego, którego współorganizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Pokazowi będzie towarzyszyć prelekcja wygłoszona przez specjalistę zdrowia psychicznego.

Wydarzenie powstało z myślą o zorganizowanych grupach szkolnych, jednak ze względu na cel zapraszamy wszystkich zainteresowanych widzów na pokaz.

Plakat Filmowe popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Bohaterowie baśni
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych z cyklu Bajki Bolka i Lolka: Czerwony kapturek, Brzydkie kaczątko, Baba jaga, Złota rybka

Plakat Filmowe popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Ptasi świat
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych z cyklu Reksio i ptaki: Reksio i wrona, Reksio i kawki, Reksio i drozd, Reksio i kukułka

Plakat Filmowe popołudnie dla dzieci
Filmowe popołudnie dla dzieci: Rycerze
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Bolek i Lolek na wakacjach – Zabawa w rycerza, Bolek i Lolek – Dwaj rycerze, Przygody Błękitnego Rycerzyka – Giermek, Kuba i Śruba – Mały rycerz

Plakat filmu 1984
Filmowe powtórki do matury: 1984 (1984)
1984
reż. Michael Radford | Wielka Brytania | 1984 | 113 min
Opowieść o totalitarnym państwie, w którym obywatele są śledzeni i inwigilowani na każdym kroku, a wszelkie, nawet najmniejsze objawy indywidualności są brutalnie tłumione. W tym świecie Winston Smith podejmuje beznadziejną walkę z systemem, próbując zdobyć chociaż namiastkę wolności dla siebie i kobiety, którą kocha. Adaptacja powieści George`a Orwella.
Kino Kosmos oraz Uniwersytet Śląski zapraszają na filmowe spotkania z klasyką polskiej literatury: atrakcyjne, ciekawe i wartościowe wsparcie dla uczniów i uczennic w przygotowaniach do matury z języka polskiego. W ramach cyklu pokażemy adaptacje filmowe lektur szkolnych, a każdy seans poprzedzi wykład literaturoznawczyni lub literaturoznawcy z Uniwersytetu Śląskiego.

Plakat filmowy Chłopi
Filmowe powtórki do matury: Chłopi (2023)
Chłopi
reż. DK Welchman, Hugh Welchman | Polska, Litwa, Serbia | 2023 | 116 min
Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem. Adaptacja powieści Władysława Reymonta.
Kino Kosmos oraz Uniwersytet Śląski zapraszają na filmowe spotkania z klasyką polskiej literatury: atrakcyjne, ciekawe i wartościowe wsparcie dla uczniów i uczennic w przygotowaniach do matury z języka polskiego. W ramach cyklu pokażemy adaptacje filmowe lektur szkolnych, a każdy seans poprzedzi wykład literaturoznawczyni lub literaturoznawcy z Uniwersytetu Śląskiego.

Plakat filmowy Wesele
Filmowe powtórki do matury: Wesele (1972)
Wesele
reż. Andrzej Wajda| Polska| 1972 | 102 min
Akcja filmu zaczyna się od wyjazdu orszaku weselnego sprzed kościoła Mariackiego. Następnie, mijając okoliczne wsie, kawalkada dociera do domu Gospodarza. Rozpoczyna się wesele Pana Młodego, który jest inteligentem, z Panną Młodą, pochodzącą z chłopskiej rodziny. Goście również wywodzą się z obu stanów. Nocą pod dach Gospodarza przybywa Rachela, młoda Żydówka o wrażliwej, „poetycznej” duszy. To ona, ulegając weselnej euforii, „zaprasza” na zabawę Chochoła stojącego za oknem. W wesoły gwar weselnej biesiady niepostrzeżenie wsącza się aura niesamowitości. Adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego.

Grafika reklamowa
Filmowy Sylwester w Kinie Kosmos 2025/26
FILMOWY SYLWESTER W KINIE KOSMOS

Na filmowe pożegnanie starego roku i powitanie nowego najlepiej wybierzcie się do Kina Kosmos! Nasza Sala Nostromo, wyposażona w nowy piękny ekran, spełni Wasze marzenia o niezapomnianym Sylwestrze z najlepszymi filmami w magicznej przestrzeni sali kinowej. 
Nasz wieczór filmowy utrzymany będzie w klimatach muzyczno-musicalowych. W programie dwa świetne filmy: premierowy „Song Sung Blue” - barwna mieszanka romansu, humoru i muzyki z Hugh Jackmanem i Kate Hudson oraz „Deszczowa piosenka” – kultowy musical Stanleya Donena z Genem Kellym i Debbie Reynolds, zręcznie łączący fabułę i genialne numery taneczno-wokalne.
Poczęstunek i coś z bąbelkami do wzniesienia symbolicznego toastu zapewni nowa kawiarnia Kina Kosmos.
Zabierzcie najbliższych i spędźcie ten wieczór w najlepszym kinowym towarzystwie! Zapraszamy!

31.12.2025 | ŚR | start: 20:00
PLAN WIECZORU
prosimy o przybycie o godz. 20:00
20:00 – 20:30 | słodki poczęstunek, kawa, herbata, napoje [szczegółowe menu wkrótce]
20:30 – 20:45 | zapraszamy do sali Nostromo
20:45 – 21:05 | przywitanie gości, konkursy filmowe
21:05 – 23:17 | seans pierwszego filmu:Song Sung Blue”, reż. Craig Brewer | USA | 2025 | 132 min | muzyczny/dramat/biograficzny
Opowieść o wytrwałości, miłości i radości z odnalezienia swojego miejsca w świecie, nawet jeśli nie jest to miejsce, które sobie wymarzyliśmy. Film opowiada prawdziwą historię pary, Mike'a (Hugh Jackman) i Claire (Kate Hudson), muzyków, którym nie sprzyjało szczęście, ale którzy stali się lokalnymi ikonami, występując jako zespół „Lightning & Thunder” grający covery Neila Diamonda i udowadniając, że nigdy nie jest za późno, aby znaleźć miłość i spełnić swoje marzenia. Duet Hugh Jackmana i Kate Hudson jest głównym powodem, dla którego ten film jest wyjątkowy. Jackman nie po raz pierwszy prezentuje swoje umiejętności wokalne na ekranie, a rola Kate Hudson jest odkrywcza, niezwykle delikatna i dzika równocześnie.
To film pełen nadziei, dla szerokiej publiczności, wywołuje wielkie emocje, dostarcza mnóstwo śmiechu i ma ścieżkę dźwiękową, którą chce się śpiewać razem z bohaterami.

23.20 – 00.35 | przerwa na poczęstunek i toast noworoczny (przerwa trwa 1 godz. 15 min)
danie na ciepło, przekąski, lampka szampana na toast (alkoholowy lub bezalkoholowy), napoje [szczegółowe menu wkrótce]

00.35 – 2:18 | seans drugiego filmu: „Deszczowa piosenka” | reż. Stanley Donen, Gene Kelly | USA | 1952 | 103 min | musical/komedia
Gene Kelly, Debbie Reynolds i Donald O’Connor w jednym z najlepszych i najsłynniejszych musicali wszech czasów, obfitującym w niezapomniane numery taneczne i wokalne, na czele z nieśmiertelnym tańcem w deszczu Kelly’ego – „najbardziej radosną sekwencją musicalową, jaką kiedykolwiek zrealizowano” – jak pisał krytyk Robert Ebert.
Akcja filmu rozgrywa się w trakcie przełomu dźwiękowego w hollywoodzkim kinie, pokazując techniczną i aktorską rewolucję tych czasów w krzywym zwierciadle. Gwiazdor Don Lockwood (Kelly) występuje z nieutalentowaną i nierozgarniętą pięknością Liną Lamont (Jean Hagen). Widzowie nie chcą już oglądać niemych filmów, łaknąc tylko tych mówionych. Okazuje się, że piskliwy głos Lamont, ulubienicy szefów wytwórni, wywołuje na salach kinowych niezaplanowany rechot. Studio decyduje się, żeby zdubbingować gwiazdę głosem młodej Kathy Selden (Reynolds).

ok. 2:30 | zakończenie imprezy
……………………………………

bilety: 199 zł od osoby
cena obejmuje: wstęp na 2 seanse filmowe i poczęstunek
bilety można kupić osobiście w kasie kina oraz przez internet na stronie: www.kosmos.katowice.pl
UWAGA! ostateczny termin wykupienia biletów: 27.12.2024
……………………………………

informacja: kasa@kosmos.katowice.pl | tel. 32 258 05 08

Grafika reklamowa
Gaucho Gaucho
Z dala od zgiełku współczesnego świata, w sercu prowincji Salta, pośród malowniczych górskich krajobrazów, żyje niewielka społeczność argentyńskich kowboi – gauchos. Witajcie w świecie pełnym radości, ciepła, muzyki i wolności!

Nastoletnia Guada, wychowana w tej niezwykłej wspólnocie, ma jedno marzenie – zostać kobietą gauchą. Rozdarta między szkolną codziennością a swobodą życia wśród gauchos, z determinacją dąży do realizacji swojego celu. Wspiera ją w tym jej rodzina, a także inni członkowie społeczności: wszechstronnie utalentowany tancerz Santino, bystry pięciolatek Jony, zafascynowany kulturą gauchos, oraz leciwy Lelo, którego życie wypełniały wino, muzyka i niezliczone przygody.

Wszyscy żyją w zgodzie z własnym rytmem, pielęgnując tradycje, celebrując rytuały i czerpiąc radość z bliskości natury oraz bycia razem. Znaleźli swój prosty przepis na szczęście. Czy uda im się go zachować w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek?

Plakat filmowy Fritzi. Przyjaźń bez granic
Historia na ekranie: Fritzi. Przyjaźń bez granic
Fritzi. Przyjaźń bez granic
reż. Matthias Bruhn, Ralf Kukula | Niemcy, Luksemburg, Belgia, Czechy | 2019 | 87 min
Lato 1989 roku. Przyjaciółka Fritzi – Sophie wyjeżdża na wakacje za granicę, zostawiając jej pod opieką ukochanego pieska o imieniu Sputnik. Jednak jesienią Sophie nie wraca do szkoły – zostaje w zachodnich Niemczech. Pozbawiona swojej najlepszej przyjaciółki, Fritzi przypadkowo trafia na demonstrację. Widzi wokół siebie ludzi, którzy chcą zmienić swój kraj na lepsze. Zainspirowana nietypową sytuacją, wpada na sprytny pomysł: musi pomóc Sputnikowi odnaleźć Sophie, bez względu na okoliczności. Z pomocą kolegi z klasy spróbuje przekroczyć pilnie strzeżoną granicę. Wszystko, by pomóc przyjaciółce!
Kino Kosmos oraz Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach zapraszają dzieci i młodzież na cykl spotkań i projekcji filmowych poświęconych historii współczesnej, jej kontekstom i ekranowym interpretacjom. Chcemy pokazać, jak i dlaczego warto patrzeć szerzej na wydarzenia historyczne, dostrzegać ich przyczyny, konteksty i konsekwencje. Wierzymy, że dzięki filmowym opowieściom podróż w przeszłość stanie się ciekawym i pouczającym doświadczeniem.

Plakat filmowy Gdzie jest Anne Frank
Historia na ekranie: Gdzie jest Anne Frank
Gdzie jest Anne Frank
reż. Ari Folman | Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Izrael | 2021 | 99 min
Punktem wyjścia dla animacji jest „Pamiętnik Anne Frank”, jedno z najważniejszych świadectw Holokaustu. Anne, ukrywająca się w Amsterdamie trzynastoletnia żydowska dziewczynka, kierowała swoje notatki do niewidzialnej przyjaciółki, Kitty. W filmie Kitty opuszcza karty książki – budzi się w niedalekiej przyszłości. Przekonana, że Anne żyje we współczesnym świecie, postanawia ją odnaleźć. Odkrywa, że choć co drugi szpital, most czy szkoła nosi tu imię autorki wojennych pamiętników, to miasto wciąż pełne jest uprzedzeń i ludzi, którzy muszą się ukrywać.
Kino Kosmos oraz Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach zapraszają dzieci i młodzież na cykl spotkań i projekcji filmowych poświęconych historii współczesnej, jej kontekstom i ekranowym interpretacjom. Chcemy pokazać, jak i dlaczego warto patrzeć szerzej na wydarzenia historyczne, dostrzegać ich przyczyny, konteksty i konsekwencje. Wierzymy, że dzięki filmowym opowieściom podróż w przeszłość stanie się ciekawym i pouczającym doświadczeniem.

Grafika reklamowa
Historia na ekranie: Good bye, Lenin!
Good Bye, Lenin!
reż. Wolfgang Becker| Niemcy| 2003 | 121 min
Bohaterka filmu traci przytomność i zapada w śpiączkę, kiedy widzi, jak policjanci pałują jej syna Alexa podczas obalania berlińskiego muru. Kiedy się budzi, nie ma już NRD, ale ona o tym nie wie. Unieruchomiona w swoim łóżku nie może tego sprawdzić. Wychowany przez matkę komunistkę Alex w obawie o jej zdrowie tworzy przed nią iluzję dawnego świata. Cała kamienica daje się wciągnąć w tę zabawę, ale odtworzyć NRD wcale nie będzie tak łatwo.
Kino Kosmos oraz Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach zapraszają dzieci i młodzież na cykl spotkań i projekcji filmowych poświęconych historii współczesnej, jej kontekstom i ekranowym interpretacjom. Chcemy pokazać, jak i dlaczego warto patrzeć szerzej na wydarzenia historyczne, dostrzegać ich przyczyny, konteksty i konsekwencje. Wierzymy, że dzięki filmowym opowieściom podróż w przeszłość stanie się ciekawym i pouczającym doświadczeniem.

Plakat filmu Katyń
Historia na ekranie: Katyń
Katyń
reż. Andrzej Wajda | Polska | 2007 | 177 min
Gdy 17 września 1939 roku Armia Czerwona wkroczyła do Polski, nieprzygotowana do walki na dwóch frontach armia II Rzeczpospolitej musiała ponieść klęskę. Wśród jeńców wojennych znalazło się kilkanaście tysięcy oficerów. Ich rodziny z utęsknieniem czekały na ich powrót. Nigdy on jednak nie nastąpił. Film ukazuje historie kobiet, które mimo upływu lat, ciągle czekały na powrót swych mężów, synów, braci i ojców, uwięzionych i rozstrzelanych przez NKWD w 1940 roku.
Kino Kosmos oraz Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach zapraszają dzieci i młodzież na cykl spotkań i projekcji filmowych poświęconych historii współczesnej, jej kontekstom i ekranowym interpretacjom. Chcemy pokazać, jak i dlaczego warto patrzeć szerzej na wydarzenia historyczne, dostrzegać ich przyczyny, konteksty i konsekwencje. Wierzymy, że dzięki filmowym opowieściom podróż w przeszłość stanie się ciekawym i pouczającym doświadczeniem.

Suspiria
KF Ambasada: Suspiria (Odłgosy)
Podczas 189. spotkania Klubu Filmowego Ambasada zaprezentujemy film Suspiria Dario Argento. Prelekcję przed seansem wygłosi i dyskusję poprowadzi koordynator klubu, Michał Bednarczyk.

„Suspiria” Dario Argento była przełomem w historii gatunku i do dziś pozostaje jedną z głównych inspiracji dla twórców horrorów. Młoda amerykańska tancerka, Suzy Banyon, przybywa do prestiżowej niemieckiej szkoły baletowej w Fryburgu by rozpocząć naukę. Trudno jej zaaklimatyzować się w nowym miejscu – odstraszające zabytkowe wnętrza, mordercze ćwiczenia, surowa dyscyplina narzucana przez despotyczną Miss Tanner i kierowana przez nią kadra złożona z odmieńców. Podczas jej pobytu w fryburskiej szkole od makabrycznej zbrodni giną dwie uczennice, a kilka tygodni później pozostałych wychowanków spotyka plaga insektów. Suzy coraz częściej spotyka się z plotkami o nadprzyrodzonej historii budynku, w którym mieści się szkoła oraz założonym tu przed laty sabacie czarownic.

Michał Bednarczyk - kulturoznawca i filmoznawca, animator kultury, wykładowca na Wydziale Humanistycznym UŚ, koordynator Klubu Filmowego Ambasada w katowickim kinie Kosmos i Dyskusyjnego Klubu Filmowego "Amator" w gliwickim kinie Amok, opiekun Koła Naukowego Filmoznawców UŚ "Kinotok", autor książki „Persona deformata”. Miłośnik i badacz twórczości Piera Paola Pasoliniego, któremu poświęcił część pracy magisterskiej pt. "Koncepcje Boga w autorskim kinie europejskim. Bergman, Kieślowski, Pasolini". W Szkole Doktorskiej UŚ pracuje nad doktoratem poświęconym wizerunkowi wspólnoty we współczesnym horrorze.

Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Plakat filmowy Kicia Kocia ma braciszka
Kicia Kocia ma braciszka
Wielki powrót Kici Koci do kin! Ulubiona kotka wszystkich dzieci i jej przyjaciele zapraszają do kin na zupełnie nowe przygody! Razem z ulubionymi bohaterami zdecydujemy co zasiać w ogródku, odwiedzimy dentystę i poznamy Nunusia – małego braciszka Kici Koci!
Uwielbiana przez najmłodszych rezolutna Kicia Kocia powraca i jest gotowa stawić czoła nowym wyzwaniom! Jej perypetie są pełne zabawy, radości i odzwierciedlają dziecięcą codzienność. Tym razem bystra kotka i jej wierni przyjaciele – Pacek, Adelka i Julianek – pobawią się w aptekę oraz pokażą młodym widzom jak wygląda wizyta u dentysty i jak radzić sobie ze złością. Wraz z Kicią Kocią wybierzemy co zasiać w ogródku, przywitamy wiosnę oraz poznamy jej małego braciszka Nunusia!
Filmowe opowieści na podstawie uwielbianych książek Anity Głowińskiej to idealna okazja na niezapomniany seans w kinie. Serial „Kicia Kocia” na wielkim ekranie!

Kurosawa. Dersu Uzała
Kurosawa. Dersu Uzała
Połowa lat 70. zastała Akirę Kurosawę w trudnym miejscu. Reżyser, rozczarowany zarówno japońskim, jak i hollywoodzkim przemysłem filmowym, próbował popełnić samobójstwo. Ów gest był interpretowany jako przyznanie, że opuszczają go twórcze siły. Z tej perspektywy majestatyczne obrazy ussuryjskiej tajgi i prosta opowieść o zamieszkującym jej tereny myśliwym Dersu (tuwański aktor Maksim Munzuk) okazały się wybawieniem. Zrealizowany głównie za pieniądze Związku Radzieckiego i kręcony w rosyjskich plenerach na taśmie 70mm, „Dersu Uzała” jest oparty na książkach przyrodnika i etnografa Władimira Arsenjewa, które Kurosawa przeczytał kilka dekad wcześniej. Jeden z ulubionych tematów reżysera – relacja człowieka i natury, dawnych obyczajów i nowoczesności – znajduje tu malarskie, liryczne rozwinięcie. Zdobywca Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego.

Ran
Kurosawa. Ran
W momencie premiery „Ranu” Kurosawa miał 75 lat: wiek godny mistrza. Historyczny spektakl, oparty luźno na „Królu Lirze” i legendach o Motonarim Mōrim, został zamierzony przez reżysera jako ukoronowanie własnej drogi twórczej. W historii pana feudalnego Hidetory i jego trzech wiarołomnych synów odbija się być może historia samego filmowca: starzejącego się giganta kina, któremu trudno odnaleźć się w nowej rzeczywistości. I tym razem produkcja została częściowo sfinansowana przez zagranicznego producenta, dzięki czemu film mógł mieć wymarzony przez Kurosawę rozmach i skalę (praca nad scenariuszem trwała dekadę). W „Ran” każdy detal kolorystyczny, każdy element scenografii i kompozycji kadru, zostały zaplanowane z rozmysłem przez szukającego perfekcji reżysera. Efektem jest fresk, w którym spojrzenie z dystansu kontrastuje z rozdzierającym dramatem podzielonej rodziny.

Rashômon
Kurosawa. Rashomon
Mistrzowsko skonstruowany, zagadkowy i przełomowy film Kurosawy. Nieoczekiwany sukces „Rashomona” na festiwalu w Wenecji w 1951 roku ułatwił japońskiemu kinu drogę na szczyt, a dla samego reżysera otworzył bodaj najważniejszą dekadę w karierze. Opowiadana przez chroniących się przed deszczem bohaterów historia bandyty, samuraja i jego żony fascynuje niejednoznacznością. Co wydarzyło się między tą trójką? Kto mówi prawdę? Upleciony z na przemian ekspresyjnych i impresyjnych momentów film to krytyka feudalnej Japonii (akcja dzieje się w XII wieku w Kioto) i zarazem komentarz do kraju pogrążonego w powojennym kryzysie. W „Rashomonie” filozoficzna spekulacja splata się z porywającą wizją przeszłości. Arcydzieło Kurosawy z Toshiro Mifune w roli głównej to wyprawa w głąb lasu w poszukiwaniu prawdy, która być może na zawsze pozostanie nieuchwytna.

Kurosawa. Siedmiu samurajów
Kurosawa. Siedmiu samurajów
Najwspanialszy epos w historii japońskiego kina. „Siedmiu samurajów” zabiera nas w sam środek feudalnej, wyniszczonej wojnami XVI-wiecznej Japonii. Ubodzy wieśniacy szukają ochrony przed bandytami u równie ubogich roninów (wędrownych samurajów). Powstały w ten sposób sojusz dwóch stanów przejdzie próbę ognia, kiedy razem spróbują oni odeprzeć napad działających poza prawem rzezimieszków. Siłą „Siedmiu samurajów” jest precyzyjna, epicka, wypełniona szczegółami narracja, dzięki której poznajemy nie tylko tytułowych bohaterów, ale też całą wioskę: mikroświat, który lada moment może znaleźć się w zgliszczach. Okres zdjęciowy trwał aż 148 dni; w momencie premiery był to najdroższy z japońskich filmów. Ryzyko się opłaciło: duch przygody, kunszt bitewny i rozmach Kurosawy do dziś nie mają sobie równych.

Kurosawa. Tron we krwi
Kurosawa. Tron we krwi
Szekspir po japońsku? Legendarna adaptacja „Makbeta” w wykonaniu Kurosawy to mrożąca krew w żyłach wizja mieszająca europejskie źródła, azjatycki kontekst oraz autorski styl reżysera. Mroczna historia generała Washizu (Toshiro Mifune) oraz jego przenikliwej, podstępnej żony Asaji (Isuzu Yamada) to efekt przeniesienia na XVI-wieczną wyspę Hokkaido ponadczasowej tragedii o żądzy władzy oraz o cenie, jaką płaci się za zbrodnie popełnione w imię chorej ambicji. Kurosawa perfekcyjnie uzupełnia dramaturgię Szekspira (jak wspominał, „Makbet” był jego ulubioną sztuką Anglika) wyrafinowaną warstwą plastyczną inspirowaną teatrem nō oraz malowidłami tuszem (sumi-e) i ekspresyjnym wykorzystaniem świata przyrody, na czele z mgłą i deszczem. Donald Richie nazwał „Tron we krwi” dziełem „lodowatym” – jest to widowisko formalnie doskonałe, okrutne i przepiękne wizualnie.

Left-Handed Girl. To była ręka... diabła!
Left-Handed Girl. To była ręka... diabła!
Hit tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty, oficjalny kandydat Tajwanu do Oscara i nowy tytuł ze znakiem jakości Seana Bakera. Oto „Left-Handed Girl. To była ręka… diabła!”

Pulsujące nocnym życiem Tajpej. Trzy kobiety przeprowadzają się do stolicy Tajwanu, aby otworzyć nowy rozdział w życiu: niemająca szczęścia do miłości ani pieniędzy Shu-Fen oraz jej córki – nastoletnia i zadziorna I-Ann oraz diabelnie urocza, kilkuletnia I-Jing. Podczas gdy samotna mama rozkręca na nocnym targu własny stragan z kluskami, I-Ann zamiast studiować dorabia jako dealerka betelu – lokalnego odpowiednika naszych snusów, a I-Jing na własną rękę (dosłownie i w przenośni…) eksploruje zakamarki kuszącego neonami marketu.

W mieście wielkich szans i nie mniejszych rozczarowań tajwańsko-amerykańska reżyserka bierze pod lupę kobiece więzi rodzinne, w których nie brakuje pęknięć, ale też czułości. W efekcie powstał tryskający energią komediodramat o tym, że rodziny się nie wybiera, ale gdybyśmy mogli, to zaprosilibyśmy do niej… surykatkę. I o co chodzi z tą lewą ręką?

Reżyserką i współautorką scenariusza jest Shih-Ching Tsou, dla której to wprawdzie pierwszy tytuł jako samodzielnej reżyserki, ale Tsou zadebiutowała już ponad 20 lat temu – i to u boku samego Seana Bakera, z którym od lat przyjaźni się w życiu i na planie zdjęciowym. Wspólnie wyreżyserowali drugi pełny metraż Bakera – „Take Out”, a Tsou była także producentką jego innych filmów: „Starlet” („Gwiazdeczka”), „Tangerine” („Mandarynki”), „The Florida Project” i „Red Rocket”. Sean Baker jest również współautorem scenariusza do „Left-Handed Girl” oraz producentem wiodącym filmu. Jego charakterystyczne spojrzenie na rzeczywistość i sposób opowiadania historii są w tym projekcie wyraźnie obecne – Baker odpowiada tu także w całości za montaż!

Film jest oficjalnym tajwańskim kandydatem do Oscara, a jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu w Cannes i dziś z powodzeniem kontynuuje festiwalową trasę zdobywając nagrody. Krytycy chwalą świadomą, dopracowaną reżyserię, dynamikę dialogów, sposób przedstawienia relacji rodzinnych i świata z perspektywy dziecka – w słodko-gorzki, a momentami tragikomiczny sposób – porównując pod tym kątem „Left-Handed Girl” do „The Florida Project”.

Wszystko na sprzedaż
Modowy klub filmowy: Wszystko na sprzedaż
Kino Kosmos, Filmoteka Śląska oraz Śląskie Lumpiary zapraszają na pierwsze spotkanie Modowego Klubu Filmowego” w 2026 roku! W rocznicę śmierci Zbyszka Cybulskiego, wybitnego aktora i ikony polskiego kina, zaprezentujemy kultowy film „Wszystko na sprzedaż” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Przed seansem Anna Gołkowska wygłosi prelekcję skupioną wokół postaci Zbyszka Cybulskiego, który dzięki charyzmie i unikalnej stylizacji stał się ikoną nie tylko świata filmu, ale również mody i młodzieżowego buntu.

Główną projekcję poprzedzi również pokaz archiwalnych materiałów ze zbiorów Filmoteki Śląskiej.

O filmie:
W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser. Ela (Elżbieta Czyżewska) - żona aktora i dawna miłość reżysera oraz Beata (Beata Tyszkiewicz) - żona reżysera i dawna miłość aktora, starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął, wyskakując z pędzącego pociągu.

„Wszystko na sprzedaż” jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali, i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda?

Plakat filmowy Mysz-masz na Święta
Mysz-masz na Święta
Rodzina myszek cieszy się na kolejne Boże Narodzenie w swoim przytulnym domku na wsi. Jednak wszystko się zmienia, gdy nagle pojawiają się nieproszeni goście – hałaśliwi ludzie – z bagażami, kolorowymi dekoracjami i marzeniem o spokojnych Świętach poza miastem. Zdeterminowane myszki nie oddadzą swojego miejsca bez walki! Rozpoczynają pełną humoru, sprytu i figlarnych sztuczek bitwę o dom.

Grafika reklamowa
Najlepsze z najgorszych: Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa
Świąteczna inwazja kiczu z oryginalnymi reklamami vintage!
W świecie kinowej tandety istnieją filmy złe, bardzo złe i kosmicznie złe. A potem jest „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa”, czyli jedyny film świąteczny, w którym Mikołaj nie tylko rozdaje prezenty - on podbija obce cywilizacje, i to z uśmiechem przyklejonym jak broda z waty.
„Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa” to dziecko lat 60., kiedy Ameryka żyła obsesją UFO, kosmicznych wyścigów i wizją kontaktu z obcymi cywilizacjami. W tym klimacie powstaje film, który wygląda jak szkolna akademia science fiction: z entuzjazmem, ale bez budżetu i wstydu.
Fabuła: Marsjanie potrzebują Mikołaja
Na Marsie dzieci są wiecznie przygnębione. Oglądają ziemską telewizję i zazdroszczą Ziemianom Świętego Mikołaja. Marsjański przywódca uznaje więc, że jedynym rozwiązaniem jest… porwać Mikołaja i zatrudnić go do poprawy morale. Plan jest tak prosty, jak dekoracje tego filmu - czyli bardzo. Mikołaj trafia na Marsa, gdzie ma nauczyć dzieci śmiechu i zapoczątkować świąteczną rewolucję. Na drodze staje mu złośliwy Marsjanin Voldar, robot Torg wyglądający jak pudło po lodówce i seria scen, w których patos miesza się z farsą. Film udaje poważną opowieść o potrzebie radości, ale z takim natężeniem wzniosłości, że można dostać zadyszki.
Wersja AGFA - czyli film z amerykańskimi reklamami vintage
Wydanie AGFA dodaje cały kontekst telewizji lat 60.: reklamy płatków śniadaniowych, zabawek, domowych gadżetów, wszystko z charakterystycznym jingle’owym optymizmem regularnie przerywającym i tak już rozchwianą fabułę.
Dlaczego to działa (wbrew logice)
Bo jest tu wszystko, co kochają wyznawcy złego kina:
● patos większy niż misja Apollo,
● kosmici w zielonych rajtuzach,
● 100% anty-finezji scenograficznej,
● robot wyglądający jak projekt „Zrób to sam”
● oraz fabuła, która udaje moralitet o szczęściu, a jest tak naprawdę najdziwniejszym UFO-symbolem świąt w historii kina.
Idealne dla: miłośników świątecznego kiczu, filmowych kuriozów, kosmitów w zielonych rajtuzach i każdego, kto uważa, że reklama płatków śniadaniowych z 1964 roku może mieć więcej dramaturgii niż cały film.

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?
 To pokazy różnorodnego kina klasy B – od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.
Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl

Norymberga
Norymberga
Jest rok 1945. Cały świat żyje rozpoczynającym się w niemieckiej Norymberdze procesem nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Prokurator Robert H. Jackson, który jest głównym oskarżycielem z ramienia Stanów Zjednoczonych ma świadomość jak trudnego podjął się zadania. Wie, że główny oskarżony Hermann Göring jest człowiekiem nie tylko bezlitosnym, ale także błyskotliwie inteligentnym, więc uzyskanie jego obciążających zeznań to zadanie ekstremalnie trudne. Młody psychiatra Douglas Kelley otrzymuje więc misję zbliżenia się do Göringa, nawiązania z nim relacji i uzyskania od niego informacji, które będą miały kluczowy wpływ na wynik procesu. Kelley nie zdaje sobie w pełni sprawy jak trudnego podejmuje się zdania. Jego pacjent to cyniczny manipulator, a jednocześnie człowiek do szpiku kości zły i gotowy na wszystko, by chronić własną skórę.

Zdobywca Oscara® RUSSELL CROWE jako Hermann Göring w ekranizacji wstrząsającej książki „Norymberga. Naziści oczami psychiatry”.

Grafika reklamowa
Ostatni wiking
Po czternastu latach odsiadki Anker wychodzi z więzienia z jednym celem: odzyskać zrabowaną fortunę. Problem w tym, że łup ukrył jego brat – Manfred, który dziś przedstawia się jako John Lennon i dryfuje we własnym świecie zaburzonej tożsamości. Dla brutalnego, impulsywnego Ankera krucha psychika Manfreda to pole minowe – a zarazem jedyna droga do celu.

Na tropie zaginionych pieniędzy bracia trafiają na ekipę osobliwych wyrzutków, którzy zamiast pomóc, tylko komplikują sprawy. Aby odzyskać fortunę, Anker musi reaktywować legendarny zespół The Beatles – bo tylko John Lennon zna miejsce ukrycia łupu.

„Ostatni wiking” to szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.

Nagrodzony Oscarem reżyser Anders Thomas Jensen po raz kolejny udowadnia, że w duecie z Madsem Mikkelsenem tworzy filmy kultowe.

Piernikowe serce
Piernikowe serce
Pełna magii świąt opowieść, w której młodzieńcza miłość splata się z rodzinnymi tajemnicami. 16-letni Janek przyjeżdża z rodziną do Torunia, by spędzić święta u babci Melanii. Spotkanie z sąsiadką Zuzanną, artystyczną duszą, rozpoczyna serię wydarzeń, które zmieniają życie bohaterów. W tle rodzinne konflikty, sekrety i zbliżające się Boże Narodzenie, które niesie nadzieję na pojednanie. Czy magia świąt połączy zwaśnioną rodzinę i otworzy serca na miłość?

Eleanor Wspaniała
PORA DLA SENIORA: Eleanor Wspaniała
W filmie „Eleanor Wspaniała” June Squibb daje popis swoich umiejętności aktorskich wcielając się w rolę dowcipnej 94-letniej Eleanor Morgenstein. Eleanor po druzgocącej stracie opowiada historię, która zaczyna żyć własnym życiem. Debiut reżyserski Scarlett Johansson to komicznie przejmująca opowieść o tym, jak historie, które słyszymy, stają się historiami, które opowiadamy.

Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, mając nadzieję na wspaniały kontakt z rodziną. Zamiast tego czuje się zagubiona i niewidzialna. Pewnego dnia przez przypadek trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje, i ujawnia historię, która nieumyślnie przyciąga uwagę, której nie zamierzała.

Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina(Erin Kellyman) zaczyna traktować ją jako mentorkę. Kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.

W swoim debiucie reżyserskim Scarlett Johansson łączy tematy starzenia się, rodziny, straty i tego, czym jest oszustwo.

Ta opowieść o przyjaźni i historii zamienia się w opowieść o skomplikowanych ludzkich relacjach.

Grafika reklamowa
PRZEDPREMIERA: FATHER MOTHER SISTER BROTHER
„FATHER MOTHER SISTER BROTHER" to zwycięzca ostatniego festiwalu w Wenecji i najlepszy od lat film Jima Jarmuscha, twórcy „Patersona" i „Broken Flowers". Pełen błyskotliwych obserwacji precyzyjnie skomponowany tryptyk filmowy o relacjach rodzinnych i o tym, co sprawia, że się od siebie oddalamy.
Każdy z trzech rozdziałów rozgrywa się współcześnie, w innym kraju: FATHER – w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych, MOTHER – w Dublinie, a SISTER BROTHER – w Paryżu. Film Jarmuscha stanowi zbiór subtelnych, pełnych humoru, ale i nut melancholii portretów ludzkich charakterów. W rolach głównych m.in. Cate Blanchett, Adam Driver, Tom Waits, Vicky Krieps i Charlotte Rampling.
Sam reżyser tak mówi o swoim najnowszym filmie: „FATHER MOTHER SISTER BROTHER" to w pewnym sensie zaprzeczenie kina akcji. Jego wyciszony styl został świadomie ukształtowany po to, by pozwolić widzowi dostrzec drobne szczegóły – niczym starannie ułożone trzy kompozycje kwiatowe. Współpraca z wybitnymi operatorami Frederickiem Elmesem i Yorickiem Le Saux, znakomitym montażystą Affonso Gonçalvesem oraz innymi stałymi współpracownikami pozwoliła nam wynieść to, co początkowo istniało jedynie jako słowa na kartce papieru do rangi czystego kina.

Wartość sentymentalna
PRZEDPREMIERA: Wartość sentymentalna
Renate Reinsve, Stellan Skarsgård i Elle Fanning w jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów nadchodzącego roku przedpremierowo w Kosmosie! Wartość sentymentalną pokażemy jeszcze przed sylwestem: w poniedziałek 29 grudnia o godzinie 19:00.

Najnowszy film Joachima Triera, reżysera nominowanego do Oscara „Najgorszego człowieka na świecie” z Renate Reinsve, Stellanem Skarsgårdem i Elle Fanning w rolach głównych.

Jeden z trzech najdłużej oklaskiwanych tytułów w historii wszystkich edycji festiwalu w Cannes, laureat Grand Prix i jeden z faworytów oscarowego wyścigu w najważniejszych kategoriach.

Film opowiada historię sióstr, Nory (Renate Reinsve) i Agnes (Inga Ibsdotter Lilleaas), w których życiu po latach nieobecności niespodziewanie pojawia się ojciec, uznany reżyser Gustav (Stellan Skarsgård). Nie wraca jednak sam, lecz z hollywoodzką gwiazdą (Elle Fanning), która chce poznać historię ich rodziny.

Plakat filmowy Magiczna gwiazdka zwierzaków
Rodzina w kinie: Magiczna Gwiazdka zwierzaków + warsztaty botaniczne
Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami! Śnieg prószy za oknem, świąteczne przygotowania idą pełną parą, a na niektórych czekają nie lada niespodzianki! Oto pięć pięknych opowieści pełnych świątecznej magii i ciepła!
Gwiazdka tuż tuż, dzieci wypatrują Świętego Mikołaja – ale okazuje się, że prezentów w tym roku może zabraknąć! Święty Mikołaj rozbija się na lodowej wyspie! Czy mieszkającym w pobliżu zwierzętom uda się mu pomóc? Niestety, to nie koniec kłopotów! Maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na wielki magiczny spektakl na szczycie góry. Czy bohaterowie tych pięciu świątecznych opowieści sprostają czekającym na nich wyzwaniom?
„Magiczna Gwiazdka zwierzaków” to zbiór rozgrzewających serce opowieści pełnych radości i świątecznej magii. Różnorodne animacje zainspirowane tradycyjnymi technikami pomogą odkryć piękno natury i przypomną, dlaczego co roku nie możemy doczekać się Gwiazdki.
Po seansie zapraszamy dzieci na warsztaty botaniczne, które poprowadzi Ogród Botaniczno-Zoologiczny CEE Egzotarium-Sosnowiec.

Na zajęcia obowiązują zapisy - kasa@kosmos.katowice.pl

Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
Rodzina w kinie: Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
10-letni Janek ma wybujałą wyobraźnię. Ciągle zmyśla i wyobraża sobie, że jest super bohaterem. Kiedy jego starsza siostra zostaje podmieniona przez demonicznego Utopca na wstrętnego Podciepa, nikt mu nie wierzy. Na dodatek zasmucony i wystraszony chłopiec zostaje wysłany przez rodziców na wakacje na Śląsk. Janek postanawia odbić siostrę ze świata demonów, a jego największym sprzymierzeńcem okaże się zwariowany Pradziadek Marcin, były Górnik.

Plakat do filmu Skrzat. Nowy początek
Rodzina w kinie: Skrzat. Nowy początek
Jedenastoletnia Hania po przeprowadzce do innego miasta musi odnaleźć się w zupełnie nowym środowisku. Nie ma tu przyjaciół, a w dodatku wiara w istnienie skrzatów naraża ją na drwiny ze strony rówieśników. Kiedy dziewczynki z klasy zabierają jej medalik – bezcenną rodzinną pamiątkę – Hania postanawia odzyskać go za wszelką cenę. By tego dokonać, musi udowodnić, że skrzaty istnieją naprawdę. W tej pełnej przygód misji pomoże jej Michał – szkolny outsider i młody wynalazca. To dzięki jego wsparciu Hania ponownie otworzy się na świat i zrozumie, że prawdziwa magia kryje się w przyjaźni.

„Skrzat. Nowy początek” to film z przesłaniem. Inteligentna rozrywka będąca świetnym punktem wyjścia do rozmów na ważne tematy, z którymi mierzyć muszą się nie tylko dzieci, ale również ich rodzice. Film porusza kwestie przemocy rówieśniczej, stawiania czoła życiowym zmianom czy odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.

Chungking Express
Rok z kinem Azji: Chungking Express
Przypominamy dwa filmy Wong Kar Waia z okazji Wielkiego Finału Roku z kinem Azji! 20.12 Chunking Express & 21.12 Spragnieni miłości.

Dwie nowele, jedno miasto, noc i dzień. Historie o mijaniu się o milimetry, kojeniu złamanych serc i snuciu marzeń o ucieczce – tej od samotności, jak i drgań samego Hongkongu. Policjant o numerze 223 nie może pogodzić się z rozstaniem, przez co wpada w obsesję zbierania puszek ananasów o konkretnej dacie ważności. Z letargu wyrywa go spotkanie z tajemniczą pięknością w blond peruce i prochowcu, która nocą przemierza ulice Chungking Mansions w poszukiwaniu swej narkotykowej zguby. Rewersem dla pierwszej noweli staje się historia Faye, która zza lady baru szybkiej obsługi obserwuje funkcjonariusza 663, emocjonalnie poturbowanego przez niedawne rozstanie ze stewardessą. Nieoczekiwanym zbiegiem zdarzeń, Faye wkrada się do życia mundurowego, nadając mu nowy rytm.

Magia liczb okazała się dla nas pomyślna, a przewidziany na 12 miesięcy cykl rozrósł się do dwuletniego wydarzenia. W jego ramach zorganizowaliśmy kilkaset seansów kina azjatyckiego, podczas których gościliśmy ponad 10 tysięcy widzów. W trakcie tych dwóch lat odbyło się przeszło sto prelekcji i wydarzeń dla dzieci, pokaz z muzyką na żywo, klasyka i nowości kina premierowo prezentowane w Polsce, retrospektywy największych azjatyckich kinematografii i twórców – od zapomnianej filmowej baśni z Korei Północnej, przez arcydzieła anime i kina kultowego, po współczesne filmy awangardowe i niezależne. To największe wydarzenie filmowe w 60-letniej historii Kina Kosmos dobiega końca, ale należy mu się finał z przytupem. Na Wielki finał Roku z Kinem Azji składają się propozycje prezentujące pełen wachlarz smaków azjatyckiego kina. Retrospektywa Akiry Kurosawy, wybitne klasyki kina: hongkoński „Przyczajony tygrys, ukryty smok”, japoński „Ghost in the Shell” oraz chińskie „Zawieście czerwone latarnie”, ale również powrót do najchętniej oglądanych filmów całej retrospektywy i kilka niespodzianek. Zapraszamy Was, by raz jeszcze zanurzyć się w sztuce największego kontynentu na Ziemi, a my obiecujemy, że dla kina Azji zawsze znajdzie się miejsce w repertuarze Kosmosu.Jednak w roku 2026 przestawiamy światło reflektora w innym, zupełnie nowym kierunku…

Ghost in the Shell
Rok z kinem Azji: Ghost in the Shell (1995)
W ramach finału Roku z kinem Azji w Kinie Kosmos pokazujemy legendarne klasyki anime! Seans Ghost in the Shell odbędzie się z okazji 30-lecia premiery dzieła Mamoru Oshii'ego, a prelekcję przed filmem wygłosi Sławomir Wasiński. 

W niedalekiej przyszłości korporacje łącznościowe sięgnęły gwiazd, a elektrony i światło płyną poprzez wszechświat. A jednak postęp komputeryzacji nie zlikwidował jak dotąd podziałów narodowych i rasowych. Jest rok 2029. Przyszłość, która jest jednak różna od znanej nam rzeczywistości. Teraz to komputery i globalna informatyzacja rządzą światem. Najgorszym przestępstwem staje się w tej chwili włamanie do sieci. Tutaj właśnie rozgrywa się walka stróżów prawa z kryminalistami. Świat, w którym ludzie mają wbudowane w siebie cybernetyczne komponenty, a cyborgi są nie do odróżnienia od zwykłych ludzi staje się areną walki policyjnej Sekcji 9 z tajemniczym hakerem zwanym Władcą Marionetek. Dwójka agentów, Batô, człowiek z elementami cyborga w sobie, oraz Major Motoko Kusanagi, doskonały cyborg o ludzkich odruchach, podejmują walkę z hakerem, który zamienia ludzi w bezwolne marionetki wykonujące jego polecenia. Walka z Władcą Marionetek powoduje, iż Batô zaczyna uważnie przyglądać się pięknej pani Major.

Grafika reklamowa
Rok z kinem Azji: Oldboy
Przypominamy bezkompromisowe arcydzieło Park Chan-wooka z okazji Wielkiego Finału Roku z kinem Azji!

Prowadzący zwyczajne życie Oh Dae-su (Choi Min-sik) zostaje porwany i uwięziony w niewielkim pokoju. Przez cały czas jedyny kontakt ze światem stanowi dla niego telewizor. To właśnie z telewizji dowiaduje się, że jego żona została brutalnie zamordowana, a on stał się głównym podejrzanym. Gdy mężczyzna zostaje nagle uwolniony po piętnastu latach, postanawia odszukać człowieka, który zniszczył mu życie.

Środkowa część „Trylogii zemsty” Park Chan-wooka w momencie swojej premiery zdobyła blisko siedemdziesiąt nagród i nominacji, w tym Nagrodę Główną Jury na festiwalu w Cannes, a dla milionów widzów stanowiła pierwsze spotkanie z niezwykłą kinematografią koreańską. Przyczynił się do tego sam Quentin Tarantino, który w wielu wywiadach podkreślał, że „Oldboy” to jego ulubiony film.

„Oldboy” wraca na wielkie ekrany we w pełni zremasterowanej wersji 4K. Zemsta jeszcze nigdy nie wyglądała tak dobrze!

Spragnieni miłości
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości
Przypominamy dwa filmy Wong Kar Waia z okazji Wielkiego Finału Roku z kinem Azji! 20.12 Chunking Express & 21.12 Spragnieni miłości.

Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.

Magia liczb okazała się dla nas pomyślna, a przewidziany na 12 miesięcy cykl rozrósł się do dwuletniego wydarzenia. W jego ramach zorganizowaliśmy kilkaset seansów kina azjatyckiego, podczas których gościliśmy ponad 10 tysięcy widzów. W trakcie tych dwóch lat odbyło się przeszło sto prelekcji i wydarzeń dla dzieci, pokaz z muzyką na żywo, klasyka i nowości kina premierowo prezentowane w Polsce, retrospektywy największych azjatyckich kinematografii i twórców – od zapomnianej filmowej baśni z Korei Północnej, przez arcydzieła anime i kina kultowego, po współczesne filmy awangardowe i niezależne. To największe wydarzenie filmowe w 60-letniej historii Kina Kosmos dobiega końca, ale należy mu się finał z przytupem. Na Wielki finał Roku z Kinem Azji składają się propozycje prezentujące pełen wachlarz smaków azjatyckiego kina. Retrospektywa Akiry Kurosawy, wybitne klasyki kina: hongkoński „Przyczajony tygrys, ukryty smok”, japoński „Ghost in the Shell” oraz chińskie „Zawieście czerwone latarnie”, ale również powrót do najchętniej oglądanych filmów całej retrospektywy i kilka niespodzianek. Zapraszamy Was, by raz jeszcze zanurzyć się w sztuce największego kontynentu na Ziemi, a my obiecujemy, że dla kina Azji zawsze znajdzie się miejsce w repertuarze Kosmosu.Jednak w roku 2026 przestawiamy światło reflektora w innym, zupełnie nowym kierunku…

Wejście smoka
Rok z kinem Azji: Wejście smoka
Hollywoodzko-hongkoński fenomen, owoc fascynacji wschodnimi sztukami walki oraz kulturą kung-fu, legendarne Wejście smoka w Kinie Kosmos! Prelekcję przed seansem w piątek 12 grudnia wygłosi Wojciech Tutaj. 

Agent międzynarodowej organizacji wywiadowczej Braithwaite (Geoffrey Weeks), werbuje do misji szpiegowskiej mistrza sztuk walki, Lee (Bruce Lee). Ma on zdobyć informacje, które pomogą zdemaskować niejakiego Hana (Shih Kien), czerpiącego zyski z handlu narkotykami i prostytucji. W tym celu Lee udaje się na turniej na odległą wyspę.Przed wyjazdem bohater dowiaduje się, że to jeden z ludzi Hana jest odpowiedzialny za śmierć jego siostry. Rozpoczyna się turniej. Lee wygrywa w kolejnych krwawych starciach z przeciwnikami. Tymczasem Han zaczyna podejrzewać, że ktoś poznał jego sekret.

Wejście smoka było pierwszą próbą Hollywood, by wyprodukować film kung-fu, a nie jedynie dystrybuować hongkońskie tytuły. Aby schlebić amerykańskiej widowni, zdecydowano się na stworzenie kulturowego miszmaszu. Za kamerą stanął Amerykanin Robert Clouse, ale współpracował z trzema asystentami reżysera z Hongkongu (Chaplin Chang, Chih Yao-chang i Tu Wen). Z kolei Bruce Lee wystąpił u boku dwóch amerykańskich aktorów: Johna Saxona i Jima Kelly’ego. Sama fabuła kopiuje filmy o Jamesie Bondzie – poprzez umieszczenie w centrum bohatera zwerbowanego przez brytyjski wywiad – oddalając się tym samym od formuły hongkońskiego kina kung-fu. Niemniej to charyzmatyczny występ Bruce’a Lee, a także wyrafinowany fizycznie i wymagający układ choreograficzny walk – niosą ten film. (FINA)

Wojciech Tutaj - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Krytyk i dziennikarz filmowy związany m.in. z portalem Filmweb, Miesięcznikiem Kino, Magazynem Filmowym SFP czy Tygodnikiem Przegląd. Specjalizuje się we współczesnym kinie chińskim. Wyróżniony w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych w 2020 r.

Zawieście czerwone latarnie
Rok z kinem Azji: Zawieście czerwone latarnie
Arcydzieło chińskiego kina na finał Roku z kinem Azji w Kinie Kosmos! Prelekcję przed seansem 30 grudnia wygłosi Sławomir Wasiński, autor bloga Wchłonięty przez Orient.
Chiny, lata 20. Po śmierci ojca, 19-letnia Song Lian zmuszona jest poślubić Chen Zuoqiana - głowę wpływowej rodziny. Pięćdziesięcioletni Chen ma już trzy żony, każda z nich mieszka w oddzielnym domu na terenie wielkiego zamku. Żony zaciekle ze sobą konkurują, ponieważ zainteresowanie ich męża daje władzę, status i przywileje. Każdej nocy Chen decyduje, którą żonę odwiedzi, a wtedy przed jej domem zapalana jest czerwona latarnia. Żony gotowe są na wszystko, by latarnia zapłonęła przed ich drzwiami. Jednak czasem sprawy mogą wymknąć się spod kontroli...

Zawieście czerwone latarnie jest jednym z najbardziej cenionych na świecie filmów wyprodukowanych w Chinach kontynentalnych. W 2004 r. znalazł się na liście 1000 najlepszych filmów wszech czasów według „The New York Times”, a w 2018 r. na liście 100 najlepszych filmów nieanglojęzycznych według BBC.

Sławomir Wasiński jest filmoznawcą, historykiem filmu, badaczem kina azjatyckiego i krytykiem filmowym. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje go kino z każdego zakątka świata, ale specjalizuję się w kinematografii azjatyckiej. Interesuje się także kinem dokumentalnym, fantastyką, sci-fi i horrorem w każdym wydaniu. Publikował m.in. na portalach Filmweb, Stopklatka, 5kilo kultury, a także w czasopismach: „Litteraria Copernicana”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, „EKRANy”, „Torii”, „Verte”, „Kontrast”. Jest autorem książek pt. „O kinie wartościowym” (2010) i „Buntownik neonowego boga. O kinowej i telewizyjnej twórczości Tsai Ming-lianga” (2013), a także współautorem publikacji „Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej” (tom I, 2016) i „Made in Hong Kong. Kino czasu przemian” (2019). Na portalu Bad Taste tworzył cykl zatytułowany Fraktale Azji, który kontynuuje na swoim blogu filmowym o nazwie Wchłonięty przez Orient. Współpracuje z festiwalami filmowymi: Pięć Smaków, Nowe Horyzonty oraz Ars Independent. Pracuje nad książką opisującą temat poetyki kina samurajskiego.

Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
Skarbek i tajemnica magicznego sreberka
10-letni Janek ma wybujałą wyobraźnię. Ciągle zmyśla i wyobraża sobie, że jest super bohaterem. Kiedy jego starsza siostra zostaje podmieniona przez demonicznego Utopca na wstrętnego Podciepa, nikt mu nie wierzy. Na dodatek zasmucony i wystraszony chłopiec zostaje wysłany przez rodziców na wakacje na Śląsk. Janek postanawia odbić siostrę ze świata demonów, a jego największym sprzymierzeńcem okaże się zwariowany Pradziadek Marcin, były Górnik.

Plakat do filmu Skrzat. Nowy początek
Skrzat. Nowy początek
Jedenastoletnia Hania po przeprowadzce do innego miasta musi odnaleźć się w zupełnie nowym środowisku. Nie ma tu przyjaciół, a w dodatku wiara w istnienie skrzatów naraża ją na drwiny ze strony rówieśników. Kiedy dziewczynki z klasy zabierają jej medalik – bezcenną rodzinną pamiątkę – Hania postanawia odzyskać go za wszelką cenę. By tego dokonać, musi udowodnić, że skrzaty istnieją naprawdę. W tej pełnej przygód misji pomoże jej Michał – szkolny outsider i młody wynalazca. To dzięki jego wsparciu Hania ponownie otworzy się na świat i zrozumie, że prawdziwa magia kryje się w przyjaźni.

„Skrzat. Nowy początek” to film z przesłaniem. Inteligentna rozrywka będąca świetnym punktem wyjścia do rozmów na ważne tematy, z którymi mierzyć muszą się nie tylko dzieci, ale również ich rodzice. Film porusza kwestie przemocy rówieśniczej, stawiania czoła życiowym zmianom czy odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.

Grafika reklamowa
SYLWESTROWA PORA DLA SENIORA: Dalej jazda 2
Zapraszamy na Sylwestrową Porę dla Seniora - przedpremierowy pokaz komedii obyczajowej „Dalej jazda 2”!
To kontynuacja kinowego hitu o rodzinie Gugulaków, który do polskich kin ściągnął ponad pół miliona widzów! „Dalej jazda 2” jest ciepłą, wzruszającą i pełną humoru opowieścią o miłości, przyjaźni i rodzinie, która udowadnia, że na ślub i na miłość nigdy nie jest za późno.

Józiek i Ela, czyli stare dobre małżeństwo, powracają w drugiej części „Dalej jazda” aby… wziąć ślub! Przygotowania do uroczystości przeradzają się w serię zabawnych i zaskakujących wydarzeń – od zaginionej panny młodej, wzruszającej podróży w rodzinne strony, aż po spotkanie, dzięki któremu Antoni Kryska ma szansę na miłość życia. W tle Andrzej próbuje ratować swoje małżeństwo z Basią, a Sebuś stara się oświadczyć Justynce. Cała historia prowadzi do wzruszającego finału, w którym miłość, rodzina i przyjaźń okazują się ważniejsze, niż wszystkie przeciwności.
W drugiej części na ekran powracają uwielbiani bohaterowie, a wraz z nimi imponująca obsada: Marian Opania, Małgorzata Rożniatowska, Mariusz Drężek, Anita Sokołowska, Julia Wieniawa, Bartłomiej Firlet i Wiktor Zborowski. W filmie nie zabraknie też występów gwiazd, takich jak Cezary Pazura, Anna Szymańczyk, Sebastian Stankiewicz czy Bohdan Łazuka. Do najważniejszej obsady dołącza natomiast Maria Winiarska, która tworzy postać Danusi – charyzmatycznej właścicielki radiowej kawiarenki „Wesoła wdówka”. Jej historia splata się w romantyczny wątek z Antonim Kryską (Wiktor Zborowski), przypominając, że drugą połówkę można odnaleźć w każdym wieku. Dodatkowego kontekstu i autentyczności tej relacji dostarcza fakt, że ekranowa para jest małżeństwem z długoletnim stażem w prawdziwym życiu.
„Dalej jazda 2” to kino uniwersalne: ciepłe, mądre i zabawne, stworzone z myślą o wspólnym seansie – zarówno dla widzów, którzy pokochali Gugulaków w pierwszej części, jak i dla tych, którzy dopiero ich poznają. Klimatem łączy humor i serce, kojarzące się z najlepszymi polskimi opowieściami o rodzinie.
Dowodem siły filmu „Dalej jazda” jest ponad pół miliona widzów, które pierwsza część przyciągnęła do polskich kin oraz wielotygodniowa obecność na listach TOP 10 najważniejszych serwisów streamingowych.

Grafika reklamowa
TEATR W KINIE: Hamlet
Hiran Abeysekera („Życie Pi”), laureat nagrody Oliviera, wciela się w Hamleta w odważnej i współczesnej wersji jednej z najbardziej znanych tragedii Szekspira.

Młody książę, rozdarty między lojalnością a własnymi wątpliwościami, żyjący w świecie pełnym władzy i przywilejów, ośmiela się postawić fundamentalne, wszystkim nam bliskie pytanie.

Za reżyserię tej błyskotliwej, stylowej i pełnej mrocznego humoru reinterpretacji odpowiada Robert Hastie („Standing at the Sky’s Edge”, „Operation Mincemeat”), zastępca dyrektora artystycznego National Theatre.

Obsada: 
Hiran Abeysekera, Joe Bolland, Phil Cheadle, Ayesha Dharker, Ryan Ellsworth, Tom Glenister, Francesca Mills
czas trwania: 180 min (w tym 1 przerwa)

Wielki Błękit
Wielki Błękit. Odrestaurowana wersja 4K!
Nowa wersja odrestaurowana 4K!

Skocz na głęboką wodę! Przed seansem w sobotę 27 grudnia krótki wstęp wygłosi p.o. kierownika Kina Kosmos Patryk Chromik.

Historia relacji dwóch nurków, Enza Molinariego (Jean Reno) i Jacquesa Mayola (Jean-Marc Barr), oraz jego dziewczyny Johany Baker (Rosanna Arquette) to wyprawa w morskie głębiny – oraz w głąb ludzkiej duszy. Kręcony na kilku kontynentach spektakl Bessona zawiera bodaj najpiękniejsze sceny podwodne w historii kina. Uwodzicielska, zmysłowa opowieść zaczyna się w latach 50. i płynie do czasów współczesnych zmiennym nurtem: od napięcia i ryzyka związanego z nurkowaniem bez butli aż do zachwytu wzniosłością podwodnego świata.

Hipnotyczna, zjawiskowa wizja Bessona to jedno z arcydzieł „cinéma du look” – nurtu kina lat 80. stawiającego na nowoczesną, spektakularną warstwę wizualną. Jednocześnie WIELKI BŁĘKIT stanowi kulminację wieloletnich przygód francuskich filmowców z chwytaniem osobliwości podwodnego życia, w którym celowali między innymi Jean Painlevé i Jacques Cousteau.

WIELKI BŁĘKIT oparty jest na biografiach prawdziwych nurków i pionierów freedivingu. Profesjonalnymi nurkami byli też rodzice Bessona, a sam reżyser za młodu regularnie schodził pod wodę. Film o Molinarim (fikcyjna postać bazująca na Enzo Maiorce) i Mayolu to dzieło osobiste, zawieszone między niebieską otchłanią a rozpaloną słońcem powierzchnią, na której toczą się zwyczajne ludzkie sprawy. Mayol, główny bohater filmu, pragnie od zwyczajności uciec: to pół-człowiek, pół-delfin, który najlepiej czuje się w morzu w towarzystwie zwierząt.

WIELKI BŁĘKIT to film stworzony po to, by oglądać go na wielkim ekranie: w towarzystwie niezapomnianej, nowatorskiej muzyki Érica Serry, regularnego współpracownika Bessona.

Wszystko w porządku
Wszystko w porządku
Jeden z najważniejszych tytułów berlińskiej sekcji Perspectives, czyli kryminalne kino moralnego niepokoju.

Debiut węgierskiego reżysera Bálinta Dániela Sósa stawia bohatera (Szabolcs Hajdu) przed wyborem: czy skłamać w obronie syna, czy ujawnić prawdę, która może na zawsze zmienić życie dwunastolatka? Gdy dochodzi do dramatycznego wypadku, Sándor musi zdecydować kogo chronić, o co walczyć, a przede wszystkim: komu wierzyć? Sós dostrzega i ubiera w szaty greckiej tragedii dylematy, które na co dzień towarzyszą rodzicielstwu, a minimalistyczny Wszystko w porządku precyzyjnie trafia w delikatne kwestie zaufania i nawigowania pomiędzy miłością do dzieci, a koniecznością przestrzegania społecznych norm.

Zgiń kochanie
Zgiń kochanie
Grace (Jennifer Lawrence) i Jackson (Robert Pattinson) wprowadzają się do położonego na odludziu domu, by wkrótce powitać na świecie swoje pierwsze dziecko. Nowe życie okazuje się dużo trudniejsze niż oczekiwali. Spędzająca długie dni jedynie z dzieckiem, Grace zaczyna przejawiać coraz dziwniejsze zachowania. Niekontrolowane fale pożądania, irracjonalnego lęku czy nawet agresji, wprowadzają w życie rodzinne coraz większy chaos. W miarę, jak rzeczywistość Grace ustępuje miejsca dzikim fantazjom, staje się jasne, że dzieje się z nią coś bardzo niepokojącego.

Przejdź do treści