
MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Dekameron
Dramat | Erotyczny | Komedia | Romans | Od lat 15 | 112 min
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.
To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).
Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).
Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.
Dekameron, Pier Paolo Pasolini, 1971
Prelekcję przed seansem wygłosi Marta Snoch.
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem. Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
(opis Piotr Szczyszyk)
Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach", „Kulturze Liberalnej" i „Moodaily". Członkini redakcji czasopisma naukowego "Przegląd Kulturoznawczy".
Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.
W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.
czytaj więcej
To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).
Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).
Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.
Dekameron, Pier Paolo Pasolini, 1971
Prelekcję przed seansem wygłosi Marta Snoch.
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem. Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
(opis Piotr Szczyszyk)
Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach", „Kulturze Liberalnej" i „Moodaily". Członkini redakcji czasopisma naukowego "Przegląd Kulturoznawczy".
Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.
W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.
Karnety obejmujące wydarzenie

MISTRZOWSKI KWINTET: PASOLINI - Dekameron
Dramat | Erotyczny | Komedia | Romans | Od lat 15 | 112 min
2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragicznej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.
To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).
Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).
Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.
Dekameron, Pier Paolo Pasolini, 1971
Prelekcję przed seansem wygłosi Marta Snoch.
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem. Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
(opis Piotr Szczyszyk)
Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach", „Kulturze Liberalnej" i „Moodaily". Członkini redakcji czasopisma naukowego "Przegląd Kulturoznawczy".
Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.
W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.
czytaj więcej
To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji („Ewangelia wg św. Mateusza”, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia („Salo, czyli 120 dni Sodomy”, 1975).
Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, MISTRZOWSKI KWINTET uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli „Dekameron” (1971), „Opowieści kanterberyjskie” (1972) oraz „Kwiat tysiąca i jednej nocy” (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).
Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.
Dekameron, Pier Paolo Pasolini, 1971
Prelekcję przed seansem wygłosi Marta Snoch.
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem. Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
(opis Piotr Szczyszyk)
Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach", „Kulturze Liberalnej" i „Moodaily". Członkini redakcji czasopisma naukowego "Przegląd Kulturoznawczy".
Bilety: 23 zł normalny, 20 zł ulgowy, 14/13 zł z Kartą Kaśka.
W kasie kina i online dostępny jest karnet na cały przegląd w cenie 85 złotych.
Karnety obejmujące wydarzenie
Dojazd
Kino Kosmos
ul. Sokolska 66, 40-087 Katowice