
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
Katowice 03.06.2025, g. 18:00
od 14.50 pln
LEKCJE FILMOWE, CZYLI JAK CZYTAĆ KINO
Jak najlepiej czytać kino? Na dużym ekranie!
W tegorocznej odsłonie cyklu zaprezentujemy filmy stworzone dla największych ekranów, spektakularnych projekcji i zachwytów widzów. Filmy nakręcone z rozmachem i dopracowane w najmniejszych szczegółach arcydzieła. Wielkie nazwiska historii kina i klasyczne obrazy, których oglądanie jest źródłem niesłabnącej kinowej przyjemności, czyli WIELKIE KINO NA OGROMNYM EKRANIE!
O tym, jak dzisiaj widzimy te niezwykłe filmy przed każdym seansem opowiedzą autorzy cyklu – filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
Człowiek z blizną Briana De Palmy
„Say hello to my little friend”, czyli jedno z największych arcydzieł gangsterskich wszechczasów.
Tony Montana (Al Pacino) i jego przyjaciel Manny (Steven Bauer) są emigrantami z Kuby. Osiedlili się w Miami, w dzielnicy zwanej Małą Hawaną. Obaj mężczyźni zostają pomocnikami Franka Lopeza (Robert Loggia), bossa narkotykowej mafii. Tony zostaje zaufanym współpracownikiem Lopeza, chociaż od początku rywalizuje ze swoim szefem o względy Elviry (Michelle Pfeiffer). Tony bogaci się z dnia na dzień, z każdą chwilą staje się coraz ważniejszą postacią w mafii. Niebawem tworzy własną potężną organizację i żeni się z Elvirą. Im większą zyskuje władzę, tym większa staje się jego obsesja i strach o własne bezpieczeństwo.
Jak najlepiej czytać kino? Na dużym ekranie!
W tegorocznej odsłonie cyklu zaprezentujemy filmy stworzone dla największych ekranów, spektakularnych projekcji i zachwytów widzów. Filmy nakręcone z rozmachem i dopracowane w najmniejszych szczegółach arcydzieła. Wielkie nazwiska historii kina i klasyczne obrazy, których oglądanie jest źródłem niesłabnącej kinowej przyjemności, czyli WIELKIE KINO NA OGROMNYM EKRANIE!
O tym, jak dzisiaj widzimy te niezwykłe filmy przed każdym seansem opowiedzą autorzy cyklu – filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
Człowiek z blizną Briana De Palmy
„Say hello to my little friend”, czyli jedno z największych arcydzieł gangsterskich wszechczasów.
Tony Montana (Al Pacino) i jego przyjaciel Manny (Steven Bauer) są emigrantami z Kuby. Osiedlili się w Miami, w dzielnicy zwanej Małą Hawaną. Obaj mężczyźni zostają pomocnikami Franka Lopeza (Robert Loggia), bossa narkotykowej mafii. Tony zostaje zaufanym współpracownikiem Lopeza, chociaż od początku rywalizuje ze swoim szefem o względy Elviry (Michelle Pfeiffer). Tony bogaci się z dnia na dzień, z każdą chwilą staje się coraz ważniejszą postacią w mafii. Niebawem tworzy własną potężną organizację i żeni się z Elvirą. Im większą zyskuje władzę, tym większa staje się jego obsesja i strach o własne bezpieczeństwo.

MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
Katowice 04.06.2025, g. 18:00
od 14.50 pln
Razem ze „Śląskimi Lumpiarami” zapraszamy na kolejną odsłonę Modowego Klubu Filmowego. Tym razem na dużym ekranie Sali Nostromo zobaczymy oscarowy hit Woody’ego Allena „Annie Hall” z Diane Keaton. Seans absolutnie wyjątkowy bo film zostanie wyświetlony z taśmy 35 mm!
Romans kina i mody trwa nieprzerwanie od prawie 130 lat. Projektanci bili się o uwagę reżyserów, aktorki wyznaczały trendy, a nonszalancko zarzucony sweter czy za duża marynarka zobaczona na ekranie hipnotyzowała publiczność. Kino to kompendium wiedzy o modzie, a jedna dziedzina sztuki nieustannie wpływa na drugą. „W cyklu Modowy Klub Filmowy” zobaczymy trendy sprzed lat, a filmy będą impulsem do rozmowy o mniej lub bardziej znanych modowych historiach.
O filmie: Życie Alvy Singera (Woddy Allen), jednego z najbardziej błyskotliwych komików na Manhattanie, zmienia się, gdy jego najlepszy przyjaciel Rob Tony Roberts przedstawia go uroczej piosenkarce z nocnego klubu, Annie Hall (Diane Keaton). Alvy nie zdaje sobie sprawy, że jest naprawdę zakochany, do czasu gdy Annie poszukując nowego życia i... kochanka (Paul Simon) porzuca go. Dopiero wtedy Alvy robi wszystko, aby odzyskać Annie - czyli to co w życiu najważniejsze - prawdziwą miłość.
Projekcję filmu poprzedzi prelekcja modowej specjalistki Anny Gołkowskiej.
Przed seansem zostanie również wyświetlony krótki materiał ze zbiorów Filmoteki Śląskiej.
…………………………………………………………
Anna Gołkowska - pasjonatka mody retro i wszystkiego co się wiąże z epoką lat od 20. do 50. XX wieku. Wielbicielka filmów, książek i nieustannego odkrywania nowych znaczeń, tropów i połączeń w kulturze. Po godzinach aktywnie zaangażowana w działania kulturalne dla swojego ukochanego miasta - Tarnowskich Gór.
Romans kina i mody trwa nieprzerwanie od prawie 130 lat. Projektanci bili się o uwagę reżyserów, aktorki wyznaczały trendy, a nonszalancko zarzucony sweter czy za duża marynarka zobaczona na ekranie hipnotyzowała publiczność. Kino to kompendium wiedzy o modzie, a jedna dziedzina sztuki nieustannie wpływa na drugą. „W cyklu Modowy Klub Filmowy” zobaczymy trendy sprzed lat, a filmy będą impulsem do rozmowy o mniej lub bardziej znanych modowych historiach.
O filmie: Życie Alvy Singera (Woddy Allen), jednego z najbardziej błyskotliwych komików na Manhattanie, zmienia się, gdy jego najlepszy przyjaciel Rob Tony Roberts przedstawia go uroczej piosenkarce z nocnego klubu, Annie Hall (Diane Keaton). Alvy nie zdaje sobie sprawy, że jest naprawdę zakochany, do czasu gdy Annie poszukując nowego życia i... kochanka (Paul Simon) porzuca go. Dopiero wtedy Alvy robi wszystko, aby odzyskać Annie - czyli to co w życiu najważniejsze - prawdziwą miłość.
Projekcję filmu poprzedzi prelekcja modowej specjalistki Anny Gołkowskiej.
Przed seansem zostanie również wyświetlony krótki materiał ze zbiorów Filmoteki Śląskiej.
…………………………………………………………
Anna Gołkowska - pasjonatka mody retro i wszystkiego co się wiąże z epoką lat od 20. do 50. XX wieku. Wielbicielka filmów, książek i nieustannego odkrywania nowych znaczeń, tropów i połączeń w kulturze. Po godzinach aktywnie zaangażowana w działania kulturalne dla swojego ukochanego miasta - Tarnowskich Gór.

Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
Katowice 05.06.2025, g. 18:30
od 14.50 pln
Zestaw filmów krótkometrażowych to m.in. poklatkowa malarska animacja, awangardowa adaptacja snu, slapstickowa komedia oraz hołd złożony braciom Lumière.
Zobaczcie, jak wybuchały płomienie ognia, który towarzyszyć będzie fanom kina na całym świecie przez kolejne dekady, w wyjątkowym zestawie sześciu krótkometrażowych filmów Davida Lyncha z początków jego kariery. Szkice pomysłów, które później zachwycą w „Miasteczku Twin Peaks” i „Zagubionej autostradzie” – niepohamowana twórcza odwaga i kreatywność czasów studenckich reżysera. To także pierwsze współprace Lyncha z Pieńkową Damą, Hawkiem czy Harrym Deanem Stantonem. Każdy z filmów jest poprzedzony krótkim wstępem samego reżysera, który w anegdotyczny i typowy dlaswojego humorystycznego stylu wypowiedzi sposób, przybliża historie ich powstawania.
Na zestaw 1966-1995 składają się filmy: Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze 1967, Alfabet 1968, Babcia 1970, Kaleka I & II 1973, Kowboj i Francuz 1988, Złe przeczucia po złym czynie 1995.
Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy) / 1967 / 4’ + wstęp reżysera
Pierwszy film Davida Lyncha, stworzony podczas jego studiów w Pennsylvania Academy of the Fine Arts. Nakręcona kamerą 16 mm animacja poklatkowa, złożona z obrazów namalowanych przez reżysera, przedstawia sześć wymiotujących postaci; całości towarzyszy zapętlony dźwięk syreny. To zapowiedź twórczych zainteresowań Lyncha: odrzucenia tradycyjnej narracji na rzecz skupienia się na czystym człowieczeństwie i jego słabościach. Ekranowy debiut ognia, który będzie nam towarzyszył przez całą jego twórczość.
Alfabet / 1968 / 4’ + wstęp reżysera
Jeden z najbardziej niepokojących krótkich metraży w historii kina i pierwsze pojawienie się scen aktorskich w kinematografii Lyncha. Ekranizacja snu siostrzenicy malarki i ówczesnej żony reżysera – Peggy Lentz Oniryczna, wypełniona grozą opowieść o kobiecie uwięzionej w świecie alfabetu, bezustannie recytowanego przez dziecięcy chór. Film portretuje lęk przed społecznymi oczekiwaniami i kodyfikacją – stanięciem się tylko jednym, nic nie znaczącym elementem wielkiej masy ludzkiej.
Babcia / 1970 / 34’ + wstęp reżysera
Obraz, który rozpoczął faktyczną karierę Lyncha i zachwycił świat amerykańskiego kina. Inspirowana angielską baśnią „Jaś i magiczna fasola” opowieść o ucieczce w świat fantazji chłopca wychowującego się w przemocowej rodzinie. Rezygnacja jednostki z życia zostaje tu ubrana w metaforę snu o opiekuńczej istocie, która może przytulić nas w zaświatach do swych rąk. American Film Institute określił „Babcię” jako „film wymykający się gatunkowym kwalifikacjom”.
Kaleka I & II / 1973 / 4’ & 5’ + wstęp reżysera
Pierwszy w pełni aktorski projekt Davida Lyncha, będący autorską próbą stworzoną podczas walki o zdobycie funduszy na „Głowę do wycierania”. Reżyser przygotował dwie wersje filmu w oparciu o napisany monolog, zestawiając go z dwoma różnymi testowymi nagraniami opisanej sceny dla American Film Institute. Filmy przedstawiają kobietę bez nóg, z papierosem w ręku, piszącą emocjonalny list. W trakcie tej czynności przychodzi pielęgniarz, by zmienić jej opatrunki. Na ekranie występują: Catherine Coulson, szerzej znana jako Pieńkowa Dama z „Miasteczka Twin Peaks”, oraz sam Lynch.
Kowboj i Francuz / 1988 / 26’ + wstęp reżysera
Po horrorach, eksperymentach, animacjach i zgłębianiu koszmaru cielesności, przyszła pora na pokazanie przez Lyncha jego komediowego talentu. Głuchy zarządca rancza wspólnie z podwładnymi trafiają na kogoś (lub coś) niespodziewanego, a mianowicie na tytułowego Francuza… A to dopiero początek dziwnych spotkań tego dnia. Film stanowi miks pomysłów, które reżyser rozwinie potem m.in. w „Blue Velvet”, „Dzikości serca”, czy – przede wszystkim – „Twin Peaks”. Po raz pierwszy w konstelacji Lyncha pojawia się Harry Dean Stanton, w roli postaci, którą twórca przekształci później w Gordona Cole’a. Na ekranie towarzyszą mu m.in. serialowy Hawk, czyli Michael Horse, oraz Jack Nance – gwiazda „Głowy do wycierania”. Co ciekawe, „Kowboj i Francuz” powstał w ramach cyklu „Francuzi oczami…” („Les Français vus par…”), w którym swoje krótkie metraże stworzyli także Andrzej Wajda oraz Jean-Luc Godard.
Złe przeczucia po złym czynie / 1995 / 1’ + wstęp reżysera
Kolejna francuska kooperacja Lyncha, tym razem w ramach nowelowego „Lumière i spółka”, gdzie 41 światowej sławy reżyserów oddało hołd pionierom kina poprzez stworzenie filmów w duchu ich twórczości i za pomocą wymyślonego przez nich kinematografu. Trzy ujęcia pokazują policjantów odkrywających ciało młodej dziewczyny i idących poinformować jej rodziców. Między nimi pojawiają się charakterystyczne dla autora, nierzeczywiste przebitki: m.in. ludzie w maskach torturujący uwięzionego, nagiego mężczyznę, stojące pośrodku lasu łóżko i inne atrakcje. W niecałej minucie Lynch rozważa tu ludzką skłonność do zła, ukrywa zagadkę kryminalną oraz bawi się materią taśmy filmowej za pomocą ciekawego zabiegu montażowego z wykorzystaniem płomieni.
Zobaczcie, jak wybuchały płomienie ognia, który towarzyszyć będzie fanom kina na całym świecie przez kolejne dekady, w wyjątkowym zestawie sześciu krótkometrażowych filmów Davida Lyncha z początków jego kariery. Szkice pomysłów, które później zachwycą w „Miasteczku Twin Peaks” i „Zagubionej autostradzie” – niepohamowana twórcza odwaga i kreatywność czasów studenckich reżysera. To także pierwsze współprace Lyncha z Pieńkową Damą, Hawkiem czy Harrym Deanem Stantonem. Każdy z filmów jest poprzedzony krótkim wstępem samego reżysera, który w anegdotyczny i typowy dlaswojego humorystycznego stylu wypowiedzi sposób, przybliża historie ich powstawania.
Na zestaw 1966-1995 składają się filmy: Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze 1967, Alfabet 1968, Babcia 1970, Kaleka I & II 1973, Kowboj i Francuz 1988, Złe przeczucia po złym czynie 1995.
Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy) / 1967 / 4’ + wstęp reżysera
Pierwszy film Davida Lyncha, stworzony podczas jego studiów w Pennsylvania Academy of the Fine Arts. Nakręcona kamerą 16 mm animacja poklatkowa, złożona z obrazów namalowanych przez reżysera, przedstawia sześć wymiotujących postaci; całości towarzyszy zapętlony dźwięk syreny. To zapowiedź twórczych zainteresowań Lyncha: odrzucenia tradycyjnej narracji na rzecz skupienia się na czystym człowieczeństwie i jego słabościach. Ekranowy debiut ognia, który będzie nam towarzyszył przez całą jego twórczość.
Alfabet / 1968 / 4’ + wstęp reżysera
Jeden z najbardziej niepokojących krótkich metraży w historii kina i pierwsze pojawienie się scen aktorskich w kinematografii Lyncha. Ekranizacja snu siostrzenicy malarki i ówczesnej żony reżysera – Peggy Lentz Oniryczna, wypełniona grozą opowieść o kobiecie uwięzionej w świecie alfabetu, bezustannie recytowanego przez dziecięcy chór. Film portretuje lęk przed społecznymi oczekiwaniami i kodyfikacją – stanięciem się tylko jednym, nic nie znaczącym elementem wielkiej masy ludzkiej.
Babcia / 1970 / 34’ + wstęp reżysera
Obraz, który rozpoczął faktyczną karierę Lyncha i zachwycił świat amerykańskiego kina. Inspirowana angielską baśnią „Jaś i magiczna fasola” opowieść o ucieczce w świat fantazji chłopca wychowującego się w przemocowej rodzinie. Rezygnacja jednostki z życia zostaje tu ubrana w metaforę snu o opiekuńczej istocie, która może przytulić nas w zaświatach do swych rąk. American Film Institute określił „Babcię” jako „film wymykający się gatunkowym kwalifikacjom”.
Kaleka I & II / 1973 / 4’ & 5’ + wstęp reżysera
Pierwszy w pełni aktorski projekt Davida Lyncha, będący autorską próbą stworzoną podczas walki o zdobycie funduszy na „Głowę do wycierania”. Reżyser przygotował dwie wersje filmu w oparciu o napisany monolog, zestawiając go z dwoma różnymi testowymi nagraniami opisanej sceny dla American Film Institute. Filmy przedstawiają kobietę bez nóg, z papierosem w ręku, piszącą emocjonalny list. W trakcie tej czynności przychodzi pielęgniarz, by zmienić jej opatrunki. Na ekranie występują: Catherine Coulson, szerzej znana jako Pieńkowa Dama z „Miasteczka Twin Peaks”, oraz sam Lynch.
Kowboj i Francuz / 1988 / 26’ + wstęp reżysera
Po horrorach, eksperymentach, animacjach i zgłębianiu koszmaru cielesności, przyszła pora na pokazanie przez Lyncha jego komediowego talentu. Głuchy zarządca rancza wspólnie z podwładnymi trafiają na kogoś (lub coś) niespodziewanego, a mianowicie na tytułowego Francuza… A to dopiero początek dziwnych spotkań tego dnia. Film stanowi miks pomysłów, które reżyser rozwinie potem m.in. w „Blue Velvet”, „Dzikości serca”, czy – przede wszystkim – „Twin Peaks”. Po raz pierwszy w konstelacji Lyncha pojawia się Harry Dean Stanton, w roli postaci, którą twórca przekształci później w Gordona Cole’a. Na ekranie towarzyszą mu m.in. serialowy Hawk, czyli Michael Horse, oraz Jack Nance – gwiazda „Głowy do wycierania”. Co ciekawe, „Kowboj i Francuz” powstał w ramach cyklu „Francuzi oczami…” („Les Français vus par…”), w którym swoje krótkie metraże stworzyli także Andrzej Wajda oraz Jean-Luc Godard.
Złe przeczucia po złym czynie / 1995 / 1’ + wstęp reżysera
Kolejna francuska kooperacja Lyncha, tym razem w ramach nowelowego „Lumière i spółka”, gdzie 41 światowej sławy reżyserów oddało hołd pionierom kina poprzez stworzenie filmów w duchu ich twórczości i za pomocą wymyślonego przez nich kinematografu. Trzy ujęcia pokazują policjantów odkrywających ciało młodej dziewczyny i idących poinformować jej rodziców. Między nimi pojawiają się charakterystyczne dla autora, nierzeczywiste przebitki: m.in. ludzie w maskach torturujący uwięzionego, nagiego mężczyznę, stojące pośrodku lasu łóżko i inne atrakcje. W niecałej minucie Lynch rozważa tu ludzką skłonność do zła, ukrywa zagadkę kryminalną oraz bawi się materią taśmy filmowej za pomocą ciekawego zabiegu montażowego z wykorzystaniem płomieni.

Dr Strangelove [sezon2025]
Katowice 06.06.2025, g. 19:00
od 37.00 pln
Zdobywca nagrody BAFTA, Steve Coogan („Tajemnica Filomeny”, „Kawa i papierosy”), w uznanej adaptacji satyrycznego arcydzieła Stanleya Kubricka „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę”. Ta wybuchowo zabawna komedia o zbuntowanym generale USA, który wywołuje atak nuklearny, została zaadaptowana przez światowej sławy zespół kreatywny, w skład którego wchodzi m.in. szkocki artysta Armando Iannucci („Śmierć Stalina”, „Veep – Figurantka”). Steve Coogan brawurowo wciela się w aż cztery różne role udowadniając, że jest godnym następcą Petera Sellersa, który dokonał tego wyczynu w filmie z 1964 roku.
reż. Sean Foley dla Noël Coward Theatre | 150 min
w rolach głównych: Steve Coogan, Giles Terera, John Hopkins
UWAGA! W trakcie nagrywanego spektaklu wykorzystano migające światła, które mogą mieć wpływ na osoby z epilepsją fotogenną.
reż. Sean Foley dla Noël Coward Theatre | 150 min
w rolach głównych: Steve Coogan, Giles Terera, John Hopkins
UWAGA! W trakcie nagrywanego spektaklu wykorzystano migające światła, które mogą mieć wpływ na osoby z epilepsją fotogenną.

Madame Butterfly [sezon 2025]
Katowice 14.06.2025, g. 17:00
od 37.00 pln
MADAME BUTTERFLY | Giacomo Puccini
Tragedia japońska w trzech aktach (1904)
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
„Madame Butterfly ” to słynny operowy wyciskacz łez. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni.
Dla reżysera Roberta Wilsona ta japońska tragedia okazała się idealnym materiałem do pokazania swego popisowego formalizmu. Zamiast tradycyjnych wachlarzy i kwitnących wiśni dostajemy stylizowane aktorstwo i ascetyczną przestrzeń sceniczną, w której wybrzmiewa czyste piękno linii melodycznych.
Tragedia japońska w trzech aktach (1904)
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
„Madame Butterfly ” to słynny operowy wyciskacz łez. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni.
Dla reżysera Roberta Wilsona ta japońska tragedia okazała się idealnym materiałem do pokazania swego popisowego formalizmu. Zamiast tradycyjnych wachlarzy i kwitnących wiśni dostajemy stylizowane aktorstwo i ascetyczną przestrzeń sceniczną, w której wybrzmiewa czyste piękno linii melodycznych.

Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Katowice 16.06.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
„Świat według Kiepskich” według Davida Lyncha lub „najwścieklejsza kreskówka na świecie”.
Stworzony na zamówienie portalu Shockwave.com animowany miniserial, składający się z ośmiu kilkuminutowych odcinków, tworzonych niemal w całości (poza dubbingiem niektórych postaci) samodzielnie przez reżysera na jego domowym komputerze. „Dumbland” albo w luźnym tłumaczeniu na język polski: „Debiland”, to wypełniona przemocą, humorem fekalnym oraz bluzgami parodia white trash. W krótkich scenach z życia spędzamy pół godziny z głową rodziny – Randym, jego synem Sparkym, bezimienną żoną (ofiarą codziennej przemocy domowej), a także ich sąsiadami i znajomymi. Jednocześnie całość wypełniona jest ulubionymi tematami twórcy „Twin Peaks” – kryjącymi się na przedmieściach tajemnicami, tkwiącym w ludziach złem oraz determinizmem ludzkich losów.
Do zestawu bonusowo jest dołączony krótki film dokumentalny o Davidzie Lynchu pt. „Portret: David Lynch” w reż. Pierre-Henriego Giberta.
Ta krótkometrażowa produkcja stanowi świetną okazję do zapoznania się z osobowością i przekonaniami Davida Lyncha w zwięzłej i fascynującej formie – szczególnie za sprawą dynamicznego montażu scen z kilkunastu dzieł Amerykanina, towarzyszącego całości.
Autor „Twin Peaks” opowiada o poszukiwaniu piękna w codziennych rzeczach, swoim sprzeciwie wobec sformalizowanej edukacji oraz wspomnieniach z młodości. Kluczowym elementem „Portretu” są jednak jego wspomnienia z pracy nad „Głową do wycierania”: ciekawostki z planu, anegdoty ze spotkań z innymi twórcami i wymieniane inspiracje.
Stworzony na zamówienie portalu Shockwave.com animowany miniserial, składający się z ośmiu kilkuminutowych odcinków, tworzonych niemal w całości (poza dubbingiem niektórych postaci) samodzielnie przez reżysera na jego domowym komputerze. „Dumbland” albo w luźnym tłumaczeniu na język polski: „Debiland”, to wypełniona przemocą, humorem fekalnym oraz bluzgami parodia white trash. W krótkich scenach z życia spędzamy pół godziny z głową rodziny – Randym, jego synem Sparkym, bezimienną żoną (ofiarą codziennej przemocy domowej), a także ich sąsiadami i znajomymi. Jednocześnie całość wypełniona jest ulubionymi tematami twórcy „Twin Peaks” – kryjącymi się na przedmieściach tajemnicami, tkwiącym w ludziach złem oraz determinizmem ludzkich losów.
Do zestawu bonusowo jest dołączony krótki film dokumentalny o Davidzie Lynchu pt. „Portret: David Lynch” w reż. Pierre-Henriego Giberta.
Ta krótkometrażowa produkcja stanowi świetną okazję do zapoznania się z osobowością i przekonaniami Davida Lyncha w zwięzłej i fascynującej formie – szczególnie za sprawą dynamicznego montażu scen z kilkunastu dzieł Amerykanina, towarzyszącego całości.
Autor „Twin Peaks” opowiada o poszukiwaniu piękna w codziennych rzeczach, swoim sprzeciwie wobec sformalizowanej edukacji oraz wspomnieniach z młodości. Kluczowym elementem „Portretu” są jednak jego wspomnienia z pracy nad „Głową do wycierania”: ciekawostki z planu, anegdoty ze spotkań z innymi twórcami i wymieniane inspiracje.

Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
Katowice 20.06.2025, g. 19:00
od 14.50 pln
Wyjątkowy, intymny portret jednego z najbardziej przełomowych reżyserów naszych czasów.
Twórcy filmu na przestrzeni czterech lat nagrali ponad dwadzieścia rozmów z Davidem Lynchem, które następnie przekształciły się w niespełna półtoragodzinną, osobistą opowieść artysty o jego życiu, młodości, podejściu do sztuki i wizji kina.
Filmowiec wspomina swoje dzieciństwo w górzystej Montanie, wchodzenie w dorosłość w Filadelfii, próby rozpoczęcia kariery malarskiej, a w końcu – przygotowania do produkcji „Głowy do wycierania”.
„Żyć sztuką” to nie laurka wypełniona pochwałami na temat mistrza, lecz odważne otwarcie się na świat: opowieść o wewnętrznym mroku, tragediach i paraliżującym lęku, które Lynch przekuł w jedyną w swoim rodzaju artystyczną ekspresję.
Ufundowana oddolnie dzięki kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter, produkcja miała swoją światową premierę w oficjalnej selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, a następnie rozkochała w sobie krytyków i kinomanów na całym świecie.
Twórcy filmu na przestrzeni czterech lat nagrali ponad dwadzieścia rozmów z Davidem Lynchem, które następnie przekształciły się w niespełna półtoragodzinną, osobistą opowieść artysty o jego życiu, młodości, podejściu do sztuki i wizji kina.
Filmowiec wspomina swoje dzieciństwo w górzystej Montanie, wchodzenie w dorosłość w Filadelfii, próby rozpoczęcia kariery malarskiej, a w końcu – przygotowania do produkcji „Głowy do wycierania”.
„Żyć sztuką” to nie laurka wypełniona pochwałami na temat mistrza, lecz odważne otwarcie się na świat: opowieść o wewnętrznym mroku, tragediach i paraliżującym lęku, które Lynch przekuł w jedyną w swoim rodzaju artystyczną ekspresję.
Ufundowana oddolnie dzięki kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter, produkcja miała swoją światową premierę w oficjalnej selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, a następnie rozkochała w sobie krytyków i kinomanów na całym świecie.

KF AMBASADA: Barry Lyndon
Katowice 24.06.2025, g. 18:00
od 14.50 pln
Na 179. spotkaniu Klubu Filmowego Ambasada wyświetlony zostanie film Stanleya Kubricka, Barry Lyndon (1975)! Pokaz, być może najlepszego filmu kostiumowego w historii kina, będzie okazją, żeby świętować 50-lecie jego powstania! Prelekcję do filmu i dyskusję po seansie przeprowadzi dr hab. prof. Artur Piskorz.
Wszystko zaczęło się od nieszczęśliwej miłości. Ubogi irlandzki szlachcic Redmond Barry zapałał uczuciem do swej kuzynki Nory. Intryga rodziny, która przewidziała dla niej lepszego kandydata, dobrze sytuowanego, acz nieco tchórzliwego kapitana Quina, spowodowała, że Barry w niełasce musiał opuścić domowe pielesze i udać się na przymusowe wygnanie. Blisko trzygodzinny epicki film to ukryty pod płaszczykiem awanturniczej opowieści gorzki, a momentami wręcz tragiczny głos rzuconej w wir wydarzeń jednostki, która do swojego otoczenia całkowicie nie przystaje. Arcydzieło Stanleya Kubricka zostało nagrodzone czterema Oscarami, m.in. za najlepszą muzykę i kostiumy, a także dwoma nagrodami BAFTA, w tym dla samego Kubricka za najlepszą reżyserię.
Artur Piskorz – dr hab., prof. UKEN w Krakowie. Filmoznawca, anglista, tłumacz. Jego zainteresowania badawcze obejmują tematykę związaną z kulturą i kinematografią anglosaską. Wieloletni miłośnik kina Stanleya Kubricka, którego filmom poświęcił szereg artykułów (nie wspominając o pracy magisterskiej i doktorskiej). Autor monografii poświęconej filmowemu dorobkowi Mike’a Leigh. Obecnie zajmuje się twórczością Patricka Keillera.
Film zostanie zaprezentowany w wersji odrestaurowanej. Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Wszystko zaczęło się od nieszczęśliwej miłości. Ubogi irlandzki szlachcic Redmond Barry zapałał uczuciem do swej kuzynki Nory. Intryga rodziny, która przewidziała dla niej lepszego kandydata, dobrze sytuowanego, acz nieco tchórzliwego kapitana Quina, spowodowała, że Barry w niełasce musiał opuścić domowe pielesze i udać się na przymusowe wygnanie. Blisko trzygodzinny epicki film to ukryty pod płaszczykiem awanturniczej opowieści gorzki, a momentami wręcz tragiczny głos rzuconej w wir wydarzeń jednostki, która do swojego otoczenia całkowicie nie przystaje. Arcydzieło Stanleya Kubricka zostało nagrodzone czterema Oscarami, m.in. za najlepszą muzykę i kostiumy, a także dwoma nagrodami BAFTA, w tym dla samego Kubricka za najlepszą reżyserię.
Artur Piskorz – dr hab., prof. UKEN w Krakowie. Filmoznawca, anglista, tłumacz. Jego zainteresowania badawcze obejmują tematykę związaną z kulturą i kinematografią anglosaską. Wieloletni miłośnik kina Stanleya Kubricka, którego filmom poświęcił szereg artykułów (nie wspominając o pracy magisterskiej i doktorskiej). Autor monografii poświęconej filmowemu dorobkowi Mike’a Leigh. Obecnie zajmuje się twórczością Patricka Keillera.
Film zostanie zaprezentowany w wersji odrestaurowanej. Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.