'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

21.37
„Czujemy, że dzieje się coś, co nas przerasta – pisali dziennikarze. – W Polsce dzieją się rzeczy szczególne. Jeszcze dobrze nie wiemy co, ale w naszym życiu pojawia się nowa jakość”.

21.37 to opowieść o nieprawdopodobnych wydarzeniach, które miały miejsce w Polsce po śmierci Jana Pawła II. To, czego doświadczyliśmy po 2 kwietnia 2005 r., było wielkie, niepowtarzalne i mistyczne. Nigdy wcześniej nie miało miejsca i zapewne już nigdy się nie wydarzy. Zatrzymał się czas, ustały kłótnie, Polacy zaczęli mówić lepszym językiem, nagle dostrzegli wokół siebie innych dobrych ludzi i dobre emocje. „Ujrzeliśmy naród w stanie świętości” – komentowano.

21.37 to film, który na zawsze zapisuje w historii tamte wydarzenia. To film, po którym trudno nie zadać pytań: Kim dla nas był człowiek, którego odejście potrafiło zatrzymać nasz świat i przenieść nas na wiele dni w inny wymiar? Kim my byliśmy wtedy i co się z nami stało po 20 latach? Przede wszystkim jednak 21.37 będzie dla widza pełnym wzruszeń i dobrych emocji doświadczeniem, wywołującym tęsknotę za pięknem tamtych dni.

Akiko. Latająca małpka
Młoda małpka Akiko ucieka z zoo i wyrusza w pełną przygód podróż. Nieprawdopodobny sojusz z orłem, szopem i kameleonem pomoże mu osiągnąć cel: połączyć się z rodziną i pomóc uwolnić wszystkie zwierzęta w mieście.

André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa
Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra

André Rieu skończył właśnie 75 lat i z tej okazji zaprasza Cię do świętowania jego urodzin na pięknym statku, którym – razem ze swoją ukochaną Orkiestrą Johanna Straussa – będzie pływał po rzece Mozie w swym rodzinnym mieście Maastricht. Na pokładzie czeka więc na Ciebie wielkie urodzinowe przyjęcie!

Nasz nowy kinowy show jest wyrazem uznania dla młodzieńczych snów i marzeń André o założeniu własnej orkiestry i podróżowaniu po całym świecie. To wybór utworów z ulubionych tras koncertowych André.

Większość z tych koncertów nigdy wcześniej nie była pokazywana na dużym ekranie, zatem to Twoja szansa, aby zobaczyć kultowe klasyki André po raz pierwszy. To wielkie święto, więc wejdź na pokład i dołącz do Maestra!

czas trwania: około 3 godzin (w tym przerwa)
polskie napisy

Bezcenny pakunek
Ambitna animacja, która opowiada o jednym z najtrudniejszych okresów w historii ludzkości. 

Dawno, dawno temu, gdzieś w Polsce, w wielkim lesie mieszkali biedny drwal i jego żona. Zimno, głód, bieda i szalejąca wokół wojna sprawiły, że ich życie było bardzo trudne. Pewnego dnia żona drwala idąc niedaleko linii kolejowej znalazła małe zawiniątko wyrzucone z jednego z wielu pociągów nieustannie przejeżdżających przez las. W środku jest niemowlę - dziewczynka. To dziecko, ten „najcenniejszy z ładunków”, odmieni życie żony biednego drwala i jej męża, a także tych, których napotka na swojej drodze… w tym mężczyzny, który zmuszony był wyrzucić zawiniątko z pociągu. Znajdą się tacy, którzy postanowią chronić malutkie życie, bez względu na cenę. Ta niezwykła historia odkryje to, co najgorsze i najlepsze w ludzkich sercach.

Bezcenny pakunek + prelekcja
Pokaz specjalny poruszającej animacji opowiadającej o jednym z najtrudniejszych okresów w historii świata. Przed seansem odbędzie się prelekcja dr Marceli Gruszczyk pt. „Zagłada. Jak doszło do Holocaustu?”.

Dawno, dawno temu, gdzieś w Polsce, w wielkim lesie mieszkali biedny drwal i jego żona. Zimno, głód, bieda i szalejąca wokół wojna sprawiły, że ich życie było bardzo trudne. Pewnego dnia żona drwala idąc niedaleko linii kolejowej znalazła małe zawiniątko wyrzucone z jednego z wielu pociągów nieustannie przejeżdżających przez las. W środku jest niemowlę - dziewczynka. To dziecko, ten „najcenniejszy z ładunków”, odmieni życie żony biednego drwala i jej męża, a także tych, których napotka na swojej drodze… w tym mężczyzny, który zmuszony był wyrzucić zawiniątko z pociągu. Znajdą się tacy, którzy postanowią chronić malutkie życie, bez względu na cenę. Ta niezwykła historia odkryje to, co najgorsze i najlepsze w ludzkich sercach.

Marcela Gruszczyk - doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzi badania na temat współpracy międzynarodowej państw słowiańskich w XX w. w ramach realizacji idei wzajemności słowiańskiej oraz historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Członkini Sekcji Studiów Słowiańskich i Wschodnioeuropejskich przy Komitecie Nauk Historycznych PAN, Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną oraz Górnośląskiego Towarzystwa Historycznego. Koordynatorka UŚ dla Nauczycieli. Autorka artykułów naukowych oraz książki „Komitet Słowiański w Polsce 1945–1953 na tle ruchu nowosłowiańskiego” (2019). Od 2016 roku zaangażowana w organizację katowickiego Kongresu Oświaty. Edukatorka i popularyzatorka wiedzy historycznej.

Przedsięwzięcie realizowane jest ze środków uzyskanych z dofinansowania udzielonego przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Byliśmy rekrutami
Film dokumentalny opowiadający o bojownikach legendarnej Trzeciej Brygady Szturmowej. Film został nakręcony przez ukraińskiego reżysera Lyubomyra Levytskiego i FILMS DIVISION.

Film oparty jest na historii 19-letniego młodego mężczyzny o pseudonimie «Dziennikarz», który zdecydował się wstąpić do Sił Zbrojnych Ukrainy, aby «wkroczyć do decydującej bitwy», a nie pozostać «kimś, od kogo nic nie zależy».

To jest film-przesłanie, film dokumentalny przedstawiony w formie artystycznej. Film motywacja i film manifest dla przyszłych rekrutów, a także dla światowej publiczności, aby zrozumieć, kim są prawdziwi bohaterowie dzisiejszych dni. Wojownicy, którzy stoją na straży światła. Film ukazuje charaktery ośmiu żołnierzy Oddzielnej Trzeciej Brygady Szturmowej. Przedstawia ich nie tylko jako profesjonalnych wojskowych, ale także jako ludzi, filozofów, zwykłych chłopaków, którzy marzą o rodzinach i spokojnym życiu w swojej ojczyźnie.

Dr Strangelove [sezon2025]
Zdobywca nagrody BAFTA, Steve Coogan („Tajemnica Filomeny”, „Kawa i papierosy”), w uznanej adaptacji satyrycznego arcydzieła Stanleya Kubricka „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę”. Ta wybuchowo zabawna komedia o zbuntowanym generale USA, który wywołuje atak nuklearny, została zaadaptowana przez światowej sławy zespół kreatywny, w skład którego wchodzi m.in. szkocki artysta Armando Iannucci („Śmierć Stalina”, „Veep – Figurantka”). Steve Coogan brawurowo wciela się w aż cztery różne role udowadniając, że jest godnym następcą Petera Sellersa, który dokonał tego wyczynu w filmie z 1964 roku.

reż. Sean Foley dla Noël Coward Theatre | 150 min
w rolach głównych: Steve Coogan, Giles Terera, John Hopkins

Dziewczyna z igłą
„Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.

Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.

"Film jest inspirowany prawdziwymi wydarzeniami związanymi z najbardziej kontrowersyjnym morderstwem w historii Danii. Ta odbijająca się echem trauma narodowa do dziś przypomina, jakie mogą być konsekwencje ignorowania okrucieństwa w społeczeństwie" - mówi reżyser, Magnus von Horn.

Exhuma (Ekshumacja)
Zapraszamy na seans specjalny 9 kwietnia na dużej Sali Nostromo poprzedzny prelekcją Marty Płazy z kolektywu Final Girls oraz rozMOVIEone. 

Wizjonerski horror koreański EKSHUMACJA. Znana szamanka Hwa-rim i jej protegowany Bong-gil zostają zwerbowani przez zamożną rodzinę, aby zidentyfikować tajemniczą chorobę nowonarodzonego syna. Hwa-rim odkrywa, że ​​klątwa jest „Zewem Grobu”, duchem mściwego przodka, który ich prześladuje. Patriarcha rodziny, Park Ji-Yong, powierza im przeniesienie grobu, aby odzyskać łaskę zmarłych. Szamanka Hwa-rim werbuje do pomocy zespół ekspertów: mistrza feng shui, geomantę oraz grabarza.

Filmowe popołudnie dla dzieci: bociany wróciły
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Bocian – Przygody Bolka i Lolka, Reksio bocian – Reksio, Podniebna podróż – Miś Kudłatek, Myszka i bocian – Przygody Myszki.
Kategoria wiekowa: 3+

Filmowe popołudnie dla dzieci: hiszpańska fiesta
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI | Kino Kosmos | w każdą niedzielę | godz. 15:00

Idealna propozycja na pierwszą w życiu wizytę w kinie!
Na najmłodszych widzów (dzieci od 3. roku życia) co niedzielę czekają m.in. Reksio, Bolek i Lolek, a także pozostali bohaterowie kultowych animacji ze Studia Filmów Rysunkowych. Podczas seansu światła nie gasną całkowicie, a dźwięk jest lekko przyciszony. Wszystko po to, by zapewnić dziecku pokaz przyjazny sensorycznie. W wybrane niedziele seanse połączone są z warsztatami lub zabawami ruchowymi.

Twoje dziecko będzie pierwszy raz w kinie? Zgłoście się do kasy po pamiątkowy dyplom!

W repertuarze bajki ze Studia Filmów Rysunkowych: Corrida – Bolek i Lolek; Don Pedro – Porwanie Baltazara Gąbki; Gran Premio Argentyny – Bolek i Lolek na wakacjach i Pampalini i kondor – Pampalini łowca zwierząt.
Kategoria wiekowa: 3+

Flow
Charyzmatyczny kot stoi na czele nietypowej grupy, w skład której wchodzą labrador, kapibara, lemur i ogromny ptak. Zwierzęta znajdują się w łodzi, która – niczym biblijna arka Noego – dryfuje po zalanym przez wielką wodę świecie. Wspólnie nauczą się, jak dzięki współpracy mogą żyć w nowej, trudnej rzeczywistości.
Film miał swoją światową premierę w konkursie „Un Certain Regard” w Cannes, na Festiwalu w Annecy otrzymał m.in. Nagrodę Jury oraz Nagrodę Publiczności. Łotewski kandydat do Oscara.

Grzesznicy
„Jeśli tańczysz z diabłem, diabeł kiedyś przyjdzie za tobą do domu”.

Ryan Coogler, reżyser Czarnej Pantery i filmu Creed: Narodziny legendy oraz wykonawca roli głównej Michael B. Jordan przedstawiają nowe oblicze strachu: Grzeszników.
Chcąc zostawić za sobą burzliwą przeszłość, bracia bliźniacy (Jordan) wracają do rodzinnego miasta, żeby zacząć życie od nowa. Na miejscu przekonują się, że czeka na nich jeszcze gorsze zło.

Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Pętla wygłosi dr Marclea Gruszczyk.

Jeden dzień z życia Kuby, intelektualisty-alkoholika. O osiemnastej ma pójść z narzeczoną Krystyną do lekarza po pigułki, które, jak próbuje wierzyć, pozwolą mu otworzyć nowy, trzeźwy rozdział. Telefony od znajomych nie pozwalają jednak spokojnie doczekać w domu czasu wizyty. Kuba wychodzi na miasto, a wędrówka po nim uświadomi mu, że jego życia nie da się zacząć na nowo…

Jeden z najdojrzalszych debiutów w historii kina. Inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem ekranizacja opowiadania Marka Hłaski z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora reżysera. Pierwsza autorska adaptacja Hasa, który literacki pierwowzór podporządkował własnej poetyce i problematyce, czyniąc z obyczajowej opowieści o warszawskim alkoholiku historię egzystencjalną o samotnym, wyobcowanym artyście nieradzącym sobie z życiem. Bohater-outsider, eksponowana scenografia (słynna „rupieciarnia Hasa”), pesymistyczna wizja świata, fatalizm ludzkiego losu, niszczycielska siła czasu – wszystko to stanowi zapowiedź dalszej twórczości.

Marcela Gruszczyk - doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzi badania na temat współpracy międzynarodowej państw słowiańskich w XX w. w ramach realizacji idei wzajemności słowiańskiej oraz historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Członkini Sekcji Studiów Słowiańskich i Wschodnioeuropejskich przy Komitecie Nauk Historycznych PAN, Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną oraz Górnośląskiego Towarzystwa Historycznego. Koordynatorka UŚ dla Nauczycieli. Autorka artykułów naukowych oraz książki „Komitet Słowiański w Polsce 1945–1953 na tle ruchu nowosłowiańskiego” (2019). Od 2016 roku zaangażowana w organizację katowickiego Kongresu Oświaty. Edukatorka i popularyzatorka wiedzy historycznej.

Has. Kroniki wyobraźni: Pożegnania
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Pożegnania wygłosi pisarka i animatorka kultury Anna Cieplak.

Wiosna 1939 roku. Maturzysta Paweł, chłopak z dobrego domu, w ramach antymieszczańskiego, młodzieńczego buntu spędza wieczór w nocnym lokalu. Z poznaną tam fordanserką Lidką jadą potem do Podkowy Leśnej. W pensjonacie „Quo vadis” między młodymi zdaje się rodzić uczucie, przerwane jednak interwencją ojca Pawła, a wkrótce i wojną. Kilka lat później, już po powstaniu warszawskim, los zetknie ich znowu…

Nostalgiczny melodramat z historią w tle. Wykorzystująca gatunkowe konwencje autorska adaptacja głośnej powieści Stanisława Dygata. Film przez tematykę wojenną wpisujący się w tzw. nurt psychologiczny szkoły polskiej, przede wszystkim, jako druga fabuła Hasa, stanowi rozwinięcie poetyki debiutanckiej „Pętli”. Wycofany bohater-intelektualista, poczucie przemijania i końca pewnego świata, willa „Quo vadis” jako najsłynniejsza hasowska rupieciarnia – to już rozpoznawalne cechy autorskiego stylu. „Pożegnania” pozostają też wciąż niezwykłą love story, z niebanalną parą kochanków i pierwszym powojennym przebojem wylansowanym przez kino, śpiewaną przez Sławę Przybylską niezapomnianą piosenką „Pamiętasz, była jesień” w tle.

Anna Cieplak -

Has. Kroniki wyobraźni: Sanatorium pod klepsydrą
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Sanatorium pod klepsydrą wygłosi Adam Mankiewicz.

Wojciech J. Has, adaptując opowiadania Schulza, zdołał nie tylko podołać karkołomnemu zadaniu przełożenia na język filmu specyficznej poetyki prozy pisarza, ale także stworzył dzieło na wskroś oryginalne, znakomicie oddające atmosferę i klimat tej niezwykłej literatury.

W surrealistycznej scenerii dokonujemy wraz z bohaterem próby powrotu w świat dzieciństwa – do małego miasteczka, gdzieś na wschodnich kresach. Ten niezwykły świat wypełniają zjawy i majaki, ożywają figury woskowe z panopticum, pojawiają się postacie historyczne i zmaterializowane fantomy wyobraźni bohatera. Ta fantastyczna autobiografia napisana prozą, ale zawierająca pierwiastek najczystszej poezji, znalazła w wizji Hasa godny i prawdziwie oryginalny odpowiednik.

Adam Mankiewicz - pracownik Śląskiego Digitarium. Jego prelekcja przed filmem będzie dotyczyła cyfrowej rekonstrukcji klasyków kina.

Has. Kroniki wyobraźni: Szyfry
Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. W Kinie Kosmos prelekcję do filmu Szyfry wygłosi Maciej Kędziora.

Dramatyczny list od syna sprawia, że Tadeusz, który mieszka w Anglii od czasu klęski wrześniowej 1939 roku, wraca do kraju. Maciek opowiada mu o matce niepotrafiącej pogodzić się ze śmiercią Jędrka – młodszego syna, który zginął podczas okupacji w tajemniczych okolicznościach. Opowieści Maćka, ciągle żyjącego wojennymi wspomnieniami, są dla ojca niezrozumiałe. Tadeusz nie umie odnaleźć się w świecie niegdyś najbliższych mu ludzi...

Po „Rękopisie znalezionym w Saragossie” reżyser powrócił do formy i tematu zawsze mu bliskiego – subtelnej analizy psychologicznej. Niedocenione dzieło, polemizujące z legendą szkoły polskiej, dzięki swojej formie obrazowania – realizmowi przeplatanemu symbolicznymi wizjami – sprawia, iż „Szyfry” są jednym z najoryginalniejszych filmów polskiej kinematografii.

Maciej Kędziora - krytyk filmowy zajmujacy się historią polskiej kinematografii, doktorant Szkoły Doktorskiej UŚ, stały współpracownik “Ekranów”, pisze też dla Miesięcznika “KINO”. Proawdzi cykl monograficznych podcastów “Powtórka z…” o rodzimej twórczości filmowej i stronę Zapiski na bilecie.

Inu–Oh (lektor)
Wyjątkowa azjatycka animacja pełna kolorów i dźwięków! Dzieło Masaaki Yuasy to musical anime, który wreszcie dotarł do Polski. Co by było, gdyby hip-hop, muzyka rockowa i festiwale muzyczne istniały w XIV-wiecznej Japonii?

Inu-Oh od urodzenia wygląda inaczej niż wszyscy. Rodzice zakrywają każdy centymetr jego ciała ubraniami, a twarz maską. Pewnego dnia Inu-Oh spotyka niewidomego chłopca o imieniu Tomona, który gra na biwie. Gdy Tomona zaczyna śpiewać i grać, Inu-Oh ze zdumieniem odkrywa, że ma w sobie niezwykły talent do tańca. I tak powstaje nierozłączny duet. Tomona i Inu-Oh zaczynają dzielić się swoimi talentami z publicznością. Ich występy szybko zyskują rozgłos i przyciągają tłumy. Tylko dlaczego tak naprawdę Tomona jest niewidomy, a Inu-Oh urodził się z takim wyglądem? Opowieść o legendarnym artyście z XIV-wiecznej Japonii, który przeciwstawił się losowi, by wykuć własne przeznaczenie.
Azjatycką „rock operę” Inu-Oh gramy w wersji z napisami (1.05) i z lektorem (4.05 i 10.05), a jedyny seans na dużej Sali Nostromo odbędzie się 1 maja o godzinie 18:00 w ramach Roku z kinem Azji.

Ja jestem Niepokalane Poczęcie
Tytuł najnowszego filmu Michała Kondrata to słowa, którymi Matka Boża przedstawia się św. Bernadecie w 1858 roku w Lourdes. Dlaczego Maria akurat tak chce być określana?
„Ja jestem Niepokalane Poczęcie” przenosi widzów do czasów ewangelicznych i zbliża ich do zrozumienia tajemnicy Niepokalanego Poczęcia oraz roli Marii w dziele zbawienia. Pełnometrażowa produkcja łączy widowiskowe sceny fabularne z udziałem polskich aktorów z wypowiedziami światowych ekspertów Pisma Świętego. Dzięki połączeniu najnowszej technologii cyfrowej z wyjątkową scenografią twórcy filmu cofają widzów w czasie o 2000 lat. To pozwala im uczestniczyć w najważniejszych momentach życia Maryi i Jezusa, takich jak: cud w Kanie Galilejskiej, Ostatnia Wieczerza czy Ukrzyżowanie.
Aby zrozumieć fenomen Niepokalanego Poczęcia, sceny z życia Marii przeplatają wypowiedzi grupy ekspertów z Polski, USA i Francji, którzy analizują oryginalne teksty Pisma Świętego, apokryfy, objawienia oraz tradycje Kościoła.

Jezioro łabędzie
Jezioro łabędzie sfilmowane techniką IMAX
Retransmisja z Paryskiej Opery Narodowej
Najsłynniejszy balet świata sfilmowany jak nigdy dotąd – efektowną techniką IMAX, jednak dostępną dla wszystkich rodzajów kin. Dodatkowym atutem tej nowej realizacji jest fakt, że kamery ustawiono nietypowo, bo na scenie, między tancerzami. Będzie więc można wręcz „dotknąć” tańczących łabędzi.
„Jezioro łabędzie” z Paryskiej Opery Narodowej to kwintesencja klasycznego tańca w wykonaniu najlepszego zespołu baletowego świata. Jest to inscenizacja w słynnej choreografii nieżyjącego już Rudolfa Nuriejewa. Niedługo po swojej ucieczce z ZSRR ten jeden z najwybitniejszych tancerzy i choreografów XX wieku został dyrektorem zespołu baletowego Opery Paryskiej. Stworzył tu wiele wspaniałych spektakli, w tym właśnie „Jezioro łabędzie”. Swoją wersję oparł na oryginalnej choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa. Przedstawienie to, ze względu na swoje piękno, nadal jest grane w Paryżu, ponad 30 lat po śmierci jego twórcy, legendarnego Tatara.
Przepiękna muzyka Piotra Czajkowskiego doskonale ilustruje romantyczną historię księcia Zygfryda (w tej roli pierwszy solista Paul Marque), który zakochał się Odetcie (pierwsza solistka Sae Eun Park), księżniczce zamienionej w łabędzia przez złego czarnoksiężnika Rotbarta (pierwszy tancerz Pablo Legasa). Orkiestrą Paryskiej Opery Narodowej dyryguje Vello Pähn. Reżyserią na potrzeby kin zajęła się Isabelle Julien.
Czas trwania: około 2 godzin 20 minut (nie ma przerwy)

KF AMBASADA: Barry Lyndon
Na 179. spotkaniu Klubu Filmowego Ambasada wyświetlony zostanie film Stanleya Kubricka, Barry Lyndon (1975)! Pokaz, być może najlepszego filmu kostiumowego w historii kina, będzie okazją, żeby świętować 50-lecie jego powstania! Prelekcję do filmu i dyskusję po seansie przeprowadzi dr hab. prof. Artur Piskorz.

Wszystko zaczęło się od nieszczęśliwej miłości. Ubogi irlandzki szlachcic Redmond Barry zapałał uczuciem do swej kuzynki Nory. Intryga rodziny, która przewidziała dla niej lepszego kandydata, dobrze sytuowanego, acz nieco tchórzliwego kapitana Quina, spowodowała, że Barry w niełasce musiał opuścić domowe pielesze i udać się na przymusowe wygnanie. Blisko trzygodzinny epicki film to ukryty pod płaszczykiem awanturniczej opowieści gorzki, a momentami wręcz tragiczny głos rzuconej w wir wydarzeń jednostki, która do swojego otoczenia całkowicie nie przystaje. Arcydzieło Stanleya Kubricka zostało nagrodzone czterema Oscarami, m.in. za najlepszą muzykę i kostiumy, a także dwoma nagrodami BAFTA, w tym dla samego Kubricka za najlepszą reżyserię.

Artur Piskorz – dr hab., prof. UKEN w Krakowie. Filmoznawca, anglista, tłumacz. Jego zainteresowania badawcze obejmują tematykę związaną z kulturą i kinematografią anglosaską. Wieloletni miłośnik kina Stanleya Kubricka, którego filmom poświęcił szereg artykułów (nie wspominając o pracy magisterskiej i doktorskiej). Autor monografii poświęconej filmowemu dorobkowi Mike’a Leigh. Obecnie zajmuje się twórczością Patricka Keillera.

Film zostanie zaprezentowany w wersji odrestaurowanej. Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

KF AMBASADA: Dobry, zły i brzydki
Na 177. spotkaniu Klubu Filmowego Ambasada wyświetlony zostanie film Sergio Leone, Dobry, zły i brzydki (1966)! W świat Dzikiego Zachodu wprowadzi nas przesympatyczna, mądra i piękna Aleksandra Krajewska, koordynatorka KF Ambasada. 

Dobry, Blondie (Clint Eastwood) oraz Brzydki, Tuco (Eli Wallach) to swego rodzaju oszuści. Blondie to łowca nagród, który dla pieniędzy schwytał poszukiwanego listem gończym Tuco. Jednak, gdy Tuco ma zostać powieszony, Blondie przestrzeliwuje sznur i ucieka wraz z Tuco w siną dal, w nadziei powtórzenia podobnego wyczynu w następnym mieście. Angel Eyes (Lee Van Cleef) jest Złym, sadystycznym zabójcą, który zmienia swoich klientów równie często jak strzela z rewolweru. Wszyscy trzej dowiadują się o złocie wartym 200000 dolarów skradzionym armii Konfederatów. Podążając w kierunku cmentarza, na którym ukryto złoto, zawiązują pomiędzy sobą zdradzieckie, chwiejne sojusze... Tuco i Angel Eyes wiedzą, gdzie znajduje się cmentarz, ale nie mają pojęcia, w którym grobie ukryto złoto. Blondie zna grób, ale nie wie, o jaki cmentarz chodzi.

Aleksandra Krajewska - koordynatorka Klubu, krytyczka filmowa, absolwentka filologii szwedzkiej, doktorantka Instytutu Nauk o Kulturze UŚ, pracowniczka redakcji Filmweb.pl, której recenzje przeczytać można tutaj. Będzie to jej szósta prelekcja dla Klubu (po „Poza prawem” w 2021, „Mała Miss” w 2022, „Szepty i krzyki” w 2023 roku oraz „Skrzypku na dachu” oraz „Niebiańskich dniach” w roku 2024).

Film Dobry, zły i brzydki wyświetlimy w kopii odrestaurowanej. Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu. Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

KF AMBASADA: Taksówkarz
Na 178. spotkaniu Klubu Filmowego Ambasada wyświetlony zostanie film Martina Scorsese, Taksówkarz (1976)! Pokaz emocjonującego dramatu z legendarną rolą Roberta de Niro będzie równocześnie okazją, żeby świętować 16. urodziny klubu, a prelekcję do filmu i dyskusję po seansie przeprowadzi jego koordynator, Michał Bedarczyk.

Weteran wojny w Wietnamie, Travis Bickle (Robert De Niro), pracuje jako taksówkarz w Nowym Jorku. Jeździ po różnych ulicach miasta, również tych pełnych okrucieństwa i przemocy. Travisa męczy bezsenność i otaczający go brud. Zaczyna spotykać się z pracowniczką kampanii wyborczej, Betsy (Cybill Shepherd). Jednak kobieta odrzuca go, gdy ten zabiera ją na film porno. Travis próbuje odzyskać Betsy, ale bezskutecznie. Taksówkarz poznaje 12-letnią prostytutkę, Iris (Jodie Foster). Bardzo chce jej jakoś pomóc. Travis kupuje broń, zaczyna ćwiczyć - pragnie zniszczyć otaczające go zło...

Michał Bednarczyk - kulturoznawca, doktorant UŚ, opiekun Koła Naukowego Filmoznawców UŚ „Kinotok”, autor książki „Persona deformata”.

Film zostanie zaprezentowany w wersji odrestaurowanej. Organizatorzy Klubu Filmowego AMBASADA: Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Spółdzielnia Honolulu.
Projekt jest wsparty ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Konklawe
Po śmierci znienawidzonego w Watykanie papieża, kardynałowie z całego świata zjeżdżają się na konklawe, by wybrać nowego przywódcę Kościoła. Obradom przewodzi kardynał Lawrence, który ma za zadanie jedynie czuwać nad ich sprawnym przebiegiem. Jednak, gdy zaostrza się walka dwóch wrogich frakcji, a na jaw zaczynają wychodzić kompromitujące tajemnice ich kandydatów, Lawrence staje przed dylematem. Zachować bezstronność i pozwolić wybrać osobę niegodną? Czy wbrew zasadom zaangażować się po jednej ze stron? A może poszukać trzeciego rozwiązania? Okazja nadarza się, gdy tuż przed rozpoczęciem głosowania wśród obradujących pojawia się nikomu nieznany kardynał Benitez, tajemniczy współpracownik nieżyjącego papieża. Kim jest? Kto za nim stoi? Jaki ma cel? Czy instytucję Kościoła czeka wstrząs, jakiego nie było w historii?

Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
LEKCJE FILMOWE, CZYLI JAK CZYTAĆ KINO

Jak najlepiej czytać kino? Na dużym ekranie!

W tegorocznej odsłonie cyklu zaprezentujemy filmy stworzone dla największych ekranów, spektakularnych projekcji i zachwytów widzów. Filmy nakręcone z rozmachem i dopracowane w najmniejszych szczegółach arcydzieła. Wielkie nazwiska historii kina i klasyczne obrazy, których oglądanie jest źródłem niesłabnącej kinowej przyjemności, czyli WIELKIE KINO NA OGROMNYM EKRANIE!

O tym, jak dzisiaj widzimy te niezwykłe filmy przed każdym seansem opowiedzą autorzy cyklu – filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.

Człowiek z blizną Briana De Palmy

„Say hello to my little friend”, czyli jedno z największych arcydzieł gangsterskich wszechczasów.

Tony Montana (Al Pacino) i jego przyjaciel Manny (Steven Bauer) są emigrantami z Kuby. Osiedlili się w Miami, w dzielnicy zwanej Małą Hawaną. Obaj mężczyźni zostają pomocnikami Franka Lopeza (Robert Loggia), bossa narkotykowej mafii. Tony zostaje zaufanym współpracownikiem Lopeza, chociaż od początku rywalizuje ze swoim szefem o względy Elviry (Michelle Pfeiffer). Tony bogaci się z dnia na dzień, z każdą chwilą staje się coraz ważniejszą postacią w mafii. Niebawem tworzy własną potężną organizację i żeni się z Elvirą. Im większą zyskuje władzę, tym większa staje się jego obsesja i strach o własne bezpieczeństwo.

Lekcje filmowe: Fargo
LEKCJE FILMOWE, CZYLI JAK CZYTAĆ KINO

Jak najlepiej czytać kino? Na dużym ekranie!

W tegorocznej odsłonie cyklu zaprezentujemy filmy stworzone dla największych ekranów, spektakularnych projekcji i zachwytów widzów. Filmy nakręcone z rozmachem i dopracowane w najmniejszych szczegółach arcydzieła. Wielkie nazwiska historii kina i klasyczne obrazy, których oglądanie jest źródłem niesłabnącej kinowej przyjemności, czyli WIELKIE KINO NA OGROMNYM EKRANIE!

O tym, jak dzisiaj widzimy te niezwykłe filmy przed każdym seansem opowiedzą autorzy cyklu – filmoznawcy: dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.

Fargo Ethana i Joela Coenów

Fargo (1996) to absurdalny dreszczowiec w reżyserii braci Coen, balansujący na granicy brutalnego kryminału i czarnej komedii. Fabuła skupia się na nieudolnym planie Jerry’ego Lundegaarda (William H. Macy), zadłużonego sprzedawcy samochodów z Minnesoty, który wynajmuje dwóch przestępców (Steve Buscemi i Peter Stormare), by porwali jego żonę i wymusili okup od jej bogatego ojca. Sprawy jednak szybko wymykają się spod kontroli, a śledztwo prowadzi ciężarna szefowa lokalnej policji, Marge Gunderson (Frances McDormand), której upór i inteligencja kontrastują z absurdem całej sytuacji.

Film zdobył dwa Oscary (za scenariusz oraz najlepszą aktorkę pierwszoplanową) i na stałe zapisał się w kanonie amerykańskiego kina. Jego charakterystyczny styl stał się m.in. inspiracją dla serialu pod tym samym tytułem.

Lśnienie. 45-lecie premiery
Arcydzieło kina grozy na podstawie powieści Stephena Kinga. Pokaz specjalny filmu Lśnienie z okazji 45-lecia amerykańskiej premiery. Na 23 maja zarezerwujcie swój pokój w Hotelu Panorama!

Jack Torrance (Jack Nicholson) pracuje jako dozorca Hotelu Panorama w górach stanu Kolorado. Pensjonat jest zamknięty na zimę, więc Jack z rodziną są jedynymi mieszkańcami budynku. Kiedy burze śnieżne blokują familię Torrance'ów w hotelu, Danny (Danny Lloyd), syn Jacka, który ma nadprzyrodzone, telepatyczne zdolności odkrywa, że pensjonat jest nawiedzony i duchy powoli doprowadzają jego ojca do obłędu. Kiedy Jack spotyka zjawę pana Grady'ego (Philip Stone), poprzedniego dozorcy hotelu, sytuacja staje się coraz groźniejsza.

Jack Nicholson wraz ze Stanleyem Kubrickiem stworzyli jednen z najbardziej ikonicznych portretów człowieka pogrążającego się w szaleństwie. Prelekcję o twórczości amerykańskiego reżysera i kulisach produkcji Lśnienia wygłosi Patryk Chromik, p.o. kierownika Kina Kosmos.

Madame Butterfly [sezon 2025]
MADAME BUTTERFLY | Giacomo Puccini

Tragedia japońska w trzech aktach (1904)
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa

„Madame Butterfly ” to słynny operowy wyciskacz łez. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni.
Dla reżysera Roberta Wilsona ta japońska tragedia okazała się idealnym materiałem do pokazania swego popisowego formalizmu. Zamiast tradycyjnych wachlarzy i kwitnących wiśni dostajemy stylizowane aktorstwo i ascetyczną przestrzeń sceniczną, w której wybrzmiewa czyste piękno linii melodycznych.

Moda na Kosmos 1965: Targi mody vintage
W sobotę, 26 kwietnia, zapraszamy do Kina Kosmos na wydarzenie, które powstało z miłości do mody dawnych lat. „Moda na Kosmos 1965” to pokazy klasyki kina, prelekcje, spotkania i – przede wszystkim – targi mody vintage, na których znajdziemy starannie wyselekcjonowaną odzież i dodatki z drugiej ręki. A to wszystko w ramach obchodów 60. urodzin kina!

11.00 – 17.00 Targi Mody Vintage

Już po raz piąty mamy przyjemność zaprosić Was na targi mody vintage, które odbędą się w holu Kina Kosmos! Najlepsi wystawcy przygotują dla Was starannie wyselekcjonowaną odzież i dodatki z drugiej ręki. Zapraszamy nie tylko osoby szukające niepowtarzalnych ubrań czy dodatków, ale także tych, którzy chcą poczuć atmosferę minionych lat, porozmawiać z innymi pasjonatami mody vintage oraz zainspirować się do tworzenia własnych stylizacji.

Wstęp: bilet modowy (5 zł) lub darmowy wstęp z biletem na dowolony seans filmowy w Kinie Kosmos w dzień targów.

Mr. K
Niezwykle widowiskowa, klaustrofobiczna, fascynująca, nieoczywista wariacja na temat dzieł Franza Kafki.

Tytułowy Mr. K to zarazem postać wyjęta z kart powieści przedwcześnie zmarłego pisarza, jak i alter ego jego samego. Zagrany brawurowo przez Crispina Glovera, uosabia wszystkie klasyczne cechy kafkowskiego bohatera: wyobcowanie, uwikłanie w grozę istnienia, walkę z niezrozumiałymi strukturami rządzącymi światem. Całości dopełnia hipnotyzująca, surrealistyczna scenografia. Prawdziwa gratka dla fanów kina i literatury!!!
Podróżujący magik (Crispin Glover) zatrzymuje się na noc w hotelu pełnym niezwykłych gości i w którym dzieją się rzeczy co najmniej dziwne, a z którego, jak się później okazuje, trudno się wydostać.

Najlepsze z najgorszych: OBYWATEL TOXIE - TOKSYCZNY MŚCICIEL 4
Najbardziej toksyczna przygoda wszech czasów, w której absurd osiąga nowe szczyty, a granice dobrego smaku zostają brutalnie zmiażdżone! Prelekcję przed seansem wygłosi p.o. kierownika Kina Kosmos, Patryk Chromik.

Przygotujcie się na wybuchową dawkę chaosu, groteski i niewyobrażalnego absurdu w czystym stylu Tromaville! Lloyd Kaufman, założyciel kultowej wytwórni Troma, mistrz kina niezależnego i król kiczowatego szaleństwa, równo 25 lat temu zaserwował światu to co potrafi najlepiej: bezkompromisowy miks groteski, kiczu i ekstremalnej przemocy czyli "Obywatela Toxie", czwartą odsłonę przygód najbardziej radioaktywnego superbohatera świata – Toksycznego Mściciela!

W Tromaville – miasteczku, które jest kwintesencją wszystkiego, co dziwaczne, niepoprawne i toksyczne – pojawia się nowy wróg: Mafia Pampersów, uzbrojona banda przestępców w pieluchach. Ich atak na szkołę dla dzieci ze specjalnymi potrzebami kończy się wybuchem, który otwiera portal do alternatywnego wymiaru – Amortville, gdzie rządzi zło, a moralność to pojęcie obce. W tej groteskowej rzeczywistości Toksyczny Mściciel trafia na swoje złowrogie odbicie: Noxious Avengera, sadystycznego sobowtóra, który w Tromaville przejmuje władzę, siejąc przemoc i chaos na niespotykaną skalę. "Obywatel Toxie" to hołd dla fanów kina Tromy, który nie bierze jeńców i obraża wszystkich. Pełen przerysowanych efektów specjalnych, absurdalnych dialogów i przemocy tak groteskowej, że trudno uwierzyć, że ktoś to nakręcił. Troma od lat króluje jako wytwórnia, która celebruje wszystko, co niepoprawne, odważne i szalone – a ten film to ich opus magnum. Obsada to prawdziwa parada gwiazd i osobliwości: Lemmy z Motörhead, Stan Lee jako narrator, James Gunn, Eli Roth, Julie Strain, a nawet Hugh Hefner! To nie jest zwykły film – to Tromasterpiece, które wbije się w wasze mózgi z siłą radioaktywnej eksplozji.

Nie przegapcie okazji, by zanurzyć się w najbardziej szalonej i radioaktywnej przygodzie wszech czasów. "Obywatel Toxie: Toksyczny Mściciel 4" to nie tylko film – to doświadczenie, które wykracza poza granice dobrego smaku... i przyzwoitości! Na seans zapraszamy widzów pełnoletnich o daleko przesuniętej granicy dobrego smaku i mocnych żołądkach! [Monika Stolat, Najlepsze z Najgorszych]

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH? To pokazy różnorodnego kina klasy B – od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.

Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl

Nasienie świętej figi
Jeden z najważniejszych i najgłośniejszych filmów tegorocznego sezonu nagród. Nominacja do Złotego Globu w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, nominacja dio Oscara (w kategorii najlepszy film miedzynarodowy), zwycięzca Nagrody Specjalnej Jury oraz bezkonkurencyjnie najlepiej oceniony film festiwalu w Cannes, laureat Nagrody Publiczności na festiwalu San Sebastian oraz zdobywca dziesiątek innych wyróżnień i nagród. Okrzyknięty „absolutnym arcydziełem”, trzymający w napięciu, poruszający i wciągający jak najlepsze filmy Davida Finchera.

Dwie dorastające siostry na co dzień zajmują się szkołą, przyjaciółmi i domowymi obowiązkami. Wszystko się zmienia, gdy ich ojciec niespodziewanie awansuje na sędziego śledczego. Wraz z finansowymi korzyściami i awansem społecznym, pojawiają się nowe zasady i obowiązki. Ich surowość i restrykcyjność budzi w dziewczynach sprzeciw. Atmosfera w domu gęstnieje, a sytuacja dodatkowo się pogarsza się, gdy znika służbowa broń ojca. Z dnia na dzień cała rodzina znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie.

Niesamowite przygody skarpetek
Nie każda zgubiona skarpetka wpada pod łóżko lub kanapę. Niektóre prowadzą zaskakujące życie – podróżują w czasie, trafiają na biegun północny albo nawet do Hollywood. Ich niesamowite przygody są pełne wrażeń i dobrego humoru!
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co się dzieje z tymi wszystkimi zaginionymi skarpetkami? Każdy z nas miał to doświadczenie – wrzucamy parę skarpetek do szuflady, szafy czy też do kosza na pranie i później wyjmujemy… tylko jedną skarpetkę! Gdzie one znikają? Może skrycie marzą o bardziej fascynującym życiu niż służenie naszym stopom? Być może chciałyby zostać gwiazdami filmowymi lub politykami? A może, wpadając w kąt naszego pokoju, przenoszą się w czasie do prehistorii? Gdziekolwiek trafiają, ich przygody na pewno są przepełnione dobrą zabawą!

Niki
Rok 1952. Niki de Saint Phalle (w tej roli Charlotte Le Bon) wraz z mężem i dwuletnią córką przenoszą się z ogarniętych terrorem makkartyzmu Stanów Zjednoczonych do europejskiej stolicy sztuki - Paryża. Mająca arystokratyczne korzenie kobieta posiada znacznie większe artystyczne aspiracje niż jedynie bycie pięknością na okładkach „Vogue’a”, gdzie pojawiała się w charakterze modelki.

Dystans, jaki dzieli ją od rodzinnego domu, początkowo przynosi kobiecie ukojenie. Szybko jednak demony przeszłości dopadają Niki także we Francji, a seria niepokojących retrospekcji z dzieciństwa pozwala zrozumieć, z jaką traumą się mierzy. Bezpiecznym gruntem, ale i sposobem na wyrażenie siebie staje się dla bohaterki jej sztuka. Pozwala także na to, by Niki walczyła o niezależność w świecie społecznych konwenansów i z góry przypisanych ról.
Pełnometrażowy reżyserski debiut cenionej francuskiej aktorki Céline Sallette to biograficzna opowieść o jednej z głównych przedstawicielek europejskiego pop-artu, prekursorce happeningów, postrzeganej jednocześnie jako ikona feminizmu. Skomplikowana biografia Niki de Saint Phalle mieni się kolorami, składając się na intrygujący portret niespokojnej artystki.

Opera!
Pierwszy taki film w historii kina - najpiękniejsza historia miłosna świata w kostiumach Dolce & Gabbana i operowym entourage’u.

Magnetyzujące doświadczenie dla miłośników muzyki i filmu. Prawdziwa uczta dla oczu i uszu. Uwspółcześniona wersja mitu greckiego o miłości Orfeusza i Eurydyki opowiedziana tak, aby widzowie mogli usłyszeć słynne arie operowe m. in. Vivaldiego, Pucciniego, Verdiego. Całość skąpana w surrealistycznej, niesamowitej scenografii jak z obrazów Salvadora Dali. Aktorzy Pedro Almodovara i Vincent Cassel w roli Charona. Kostiumy do filmu zaprojektował jego producent: luksusowy dom mody Dolce & Gabbana.

"Opera!" to widowisko jakiego jeszcze nie było, którego nie można przegapić, to wrażenia, które w pełni wybrzmią tylko w kinie.

Operacja Maldoror
„Najlepszy thriller od czasów Siedem” – Adriana Prodeus, „Vogue”.

Operacja Maldoror oficjalnie nigdy nie istniała. Nie ma po niej śladu w mediach ani policyjnych kartotekach. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych Belgią wstrząsnęła seria porwań nieletnich dziewczynek, a obywatele i prasa byli wściekli na nieudolność policji, szef żandarmerii powołał specjalną komórkę, której celem było odszukanie porywaczy i ich ofiar.

W jej szeregach stanął Paul Chartier, młody i porywczy policjant, który podejmuje beznadziejną walkę o sprawiedliwość. W trakcie swojego śledztwa trafia na trop zmowy milczenia pnącej się na najwyższe poziomy władzy. Szybko orientuje się, że aby złapać zbrodniarzy, będzie musiał pokonać nie tylko przestępców, ale też własnych przełożonych. A chęć ratowania dzieci przed losem gorszym niż śmierć zaprowadzi go na skraj szaleństwa.

Bazująca na prawdziwej historii, która wstrząsnęła Belgią w latach dziewięćdziesiątych, „Operacja Maldoror” to doceniony na festiwalu w Wenecji thriller policyjny przywołujący na myśl najlepsze produkcje gatunku, takie jak „Siedem”, „Zodiak”, „Labirynt” czy serial „Mindhunter”. Reżyser Fabrice du Welz prowadzi widza wprost do jądra ciemności i zmusza go do konfrontacji z największymi zwyrodnialcami. Choć „Operacja Maldoror” pozbawiona jest brutalnych scen przemocy wobec dzieci, sugestywne kadry i mistrzowsko poprowadzona narracja powodują, że widzowie cały seans spędzą na krawędzi fotela.

PORA DLA SENIORA: Skrzyżowanie
Nigdy nie wiesz, kiedy w Twoim życiu zmieni się wszystko. Jeden wypadek drogowy wywraca codzienność dojrzałego mężczyzny i uruchamia lawinę emocjonalnych zdarzeń, w które zaangażowana będzie cała jego rodzina.

Ułożone życie Tadeusza, emerytowanego ordynatora szpitala, zmienia się w mgnieniu oka, kiedy dochodzi do dramatycznego wypadku drogowego. Zamiast spokojnej i dobrze zaplanowanej „złotej jesieni życia” staje on w obliczu sytuacji, która przerasta zarówno jego jak i najbliższe mu osoby. Cień pada na jego małżeństwo, relacje z synem oraz zbliżające się wesele ukochanej wnuczki. Ponadto w życiu Tadeusza pojawi się kobieta, pod której wpływem ten zacznie podejmować zaskakujące decyzje. Z dnia na dzień atmosfera zaczyna się zagęszczać, emocje biorą górę, a przyszłość przestaje być tak pewna jak się wydawało.
Inspirowany prawdziwą historią, poruszający film ze specjalizującego się w odkrywaniu nowych talentów Studia Munka, które dało polskim widzom nagrodzoną Złotymi Lwami w Gdyni „Cichą noc” oraz obsypane wyróżnieniami obrazy „Chleb i sól” czy „Supernova”.

Oprócz wybitnego Jana Englerta, na wielkim ekranie zobaczymy: dwukrotnie nagrodzoną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Annę Romantowską, a także Michała Czerneckiego („Każdy wie lepiej”), Aleksandrę Popławską („Listy do M. 5”), Martynę Byczkowską („1670”), Marię Kowalską („Znachor”) i Marka Kalitę („Wataha”).

Przedpremiera: Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Wyjątkowe medytacyjne doświadczenie filmowe będące eksploracją filozofii XIV Dalajlamy. W intymnej rozmowie człowiek, który postrzegany jest jako największy ambasador współczucia, zabiera widzów w podróż do źródła szczęścia. 

Urodzony w chłopskiej rodzinie Tenzin Gjaco na XIV Dalajlamę został intronizowany w wieku niespełna pięciu lat. W trakcie kolejnych dekad, naznaczonych przemocą i wieloma konfliktami zbrojnymi, niestrudzenie działał na rzecz pokoju i ochrony naszej planety. Dzięki swojej inteligencji, wiedzy, ale i wielkiemu poczuciu humoru przez lata przekonywał o wyborze drogi do zbudowania zrównoważonego i dostatniego społeczeństwa. W 1989 roku uhonorowany został Pokojową Nagrodą Nobla.

Film pochodzącego ze Szwajcarii reżyserskiego duetu Barbary Miller i Philipa Delaquisa łączy w sobie intrygującą opowieść Dalajlamy z pięknymi obrazami, które ilustrują jego przesłanie, oraz niepublikowanymi wcześniej materiałami z archiwów rządu tybetańskiego. Bohater dokumentu mówi o wyzwaniach, jakie czekają nas w XXI wieku, przekonując jednocześnie, że każdy z nas ma narzędzia, by stawić temu czoła.

Przed seansem krótki wstęp o skomplikowanym znaczeniu XIV Dalajlamy dla polityk Indii i Chin wygłosi zastępca kierowniczki Kina Kosmos, pomysłodawca i współtwórca przeglądu Rok z kinem Azji Patryk Chromik.

Przedpremiera dokumentu w Kinie Kosmos 29 kwietnia o godzinie 18:30.

PRZEDPREMIERA: The Last Showgirl
Gia Coppola („Palo Alto”, „Król internetu”) w centrum swojego najnowszego filmu „The Last Showgirl” umieszcza dojrzałą, doświadczoną tancerkę rewiową Shelly. Jej kariera kończy się z dnia na dzień, gdy show, którego była gwiazdą, schodzi z afisza. Tym razem niezależna amerykańska reżyserka i scenarzystka osadziła akcję w Las Vegas, królestwie rewii, kolorów i rozrywki. W tytułową rolę prawdziwej showgirl wciela się Pamela Anderson, która wreszcie otrzymała rolę na miarę swojego talentu – i zapewniło jej to pierwszą w karierze nominację do Złotego Globu. A z główną bohaterką łączy ją nie tylko wiek, ale również doświadczenie bycia postrzeganą przez pryzmat swojego wyglądu. Z kolei partnerująca jej Jamie Lee Curtis za brawurowo odegraną postać hostessy z Las Vegas otrzymała nominację do nagrody BAFTA.
Zarówno w soundtracku, jak i zwiastunie usłyszymy nominowany do Złotego Globu utwór „Beautiful That Way” w wykonaniu Miley Cyrus, Lykke Li i Andrew Wyatta.
Najnowszy film Gii Coppoli miał premierę w Konkursie Głównym MFF w San Sebastian, skąd reżyserka wyjechała ze Specjalną Nagrodą Jury.

Shelly (Pamela Anderson) czuje się w szczytowej formie, jednak świat postrzega ją – kobietę po pięćdziesiątce – jako kogoś, kto lata swojej świetności ma dawno za sobą. Swoją pracę traktuje nie tylko jako formę rozrywki, ale przede wszystkim pasję oraz sztukę, korzeniami sięgającą do francuskiej burleski. Liczące sobie trzy dekady show ma jednak zniknąć z afisza i zostać zastąpione nową formułą z młodszymi tancerkami. Shelly staje więc przed dylematem: co zrobić dalej ze swoim życiem, skoro jej największy atut – ciało – przestało być atrakcyjne? Może to szansa, aby naprawić nadszarpnięte relacje z córką? Jak jeszcze raz pokazać światu, na co ją stać?
„The Last Showgirl” to wielki comeback i wreszcie rola na miarę talentu Pameli Anderson. Na ekranie towarzyszą jej Jamie Lee Curtis (Oscar dla aktorki drugoplanowej za „Wszystko wszędzie naraz”), Kiernan Shipka („Twisters”, „Kod zła”) oraz Dave Bautista („Diuna”, seria „Strażnicy Galaktyki”).

Rodzina w kinie: Akiko. Latająca małpka + warsztaty
Młoda małpka Akiko ucieka z zoo i wyrusza w pełną przygód podróż. Nieprawdopodobny sojusz z orłem, szopem i kameleonem pomoże mu osiągnąć cel: połączyć się z rodziną i pomóc uwolnić wszystkie zwierzęta w mieście.
Po seansie warsztaty botaniczne prowadzone przez edukatorki z Ogrodu Botaniczno-Zoologicznego CEE Egzotarium – Sosnowiec
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (20 dzieci) polecamy wcześniejszy zakup biletów oraz rezerwację miejsca na warsztaty. Na zajęciach uczestnicy otrzymają wszystkie materiały niezbędne do wykonania dzieła. Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego dzień warsztatów, do godz. 21.00 pod adresem: kasa@kosmos.katowice.pl. W treści maila prosimy o podanie imion i nazwisk opiekuna i dziecka oraz nazwy, terminu i godziny wydarzenia. Warunkiem wzięcia udziału w wydarzeniu jest podpisanie zgody o udostępnianie wizerunku.

Rodzina w kinie: Fantastyczny Angelo + warsztaty botaniczne
Angelo jest niezwyciężony! Odważny! Po prostu FANTASTYCZNY! Przynajmniej tak lubi o sobie myśleć. Kiedy nieoczekiwanie trafi do tajemniczego, mrocznego lasu, będzie musiał udowodnić swoją odwagę i zostać prawdziwym poszukiwaczem przygód. Czy 10-letni Angelo, z pomocą nowych, leśnych przyjaciół, zdoła ocalić las i pokonać złowrogą armię robotów?

Angelo nigdy nie przypuszczał, że jego marzenia o bohaterskiej wyprawie staną się rzeczywistością. Kiedy przypadkiem zostaje oddzielony od rodziny, rusza w pełną niebezpieczeństw podróż przez tajemniczy las, by odnaleźć drogę do domu chorej babci. W tej magicznej krainie przyroda ożywa, a każdy krok prowadzi do nowych wyzwań – od nieustraszonych czerwonych mrówek po olbrzyma z mchu. W głębi lasu kryje się także mityczne Źródło Życia, które może uratować babcię Angelo, ale na jego tropie jest też bezwzględny Ultra, niszczyciel natury, który nie cofnie się przed niczym, by zdobyć to, czego pragnie.

Po seansie warsztaty botaniczne prowadzone przez edukatorki z Ogrodu Botaniczno-Zoologicznego CEE Egzotarium – Sosnowiec

Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (20 dzieci) polecamy wcześniejszy zakup biletów oraz rezerwację miejsca na warsztaty. Na zajęciach uczestnicy otrzymają wszystkie materiały niezbędne do wykonania dzieła. Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego dzień warsztatów, do godz. 21.00 pod adresem: kasa@kosmos.katowice.pl. W treści maila prosimy o podanie imion i nazwisk opiekuna i dziecka oraz nazwy, terminu i godziny wydarzenia. Warunkiem wzięcia udziału w wydarzeniu jest podpisanie zgody o udostępnianie wizerunku.

Rodzina w kinie: Inu–Oh (lektor)
Wyjątkowa azjatycka animacja pełna kolorów i dźwięków! Dzieło Masaaki Yuasy to musical anime, który wreszcie dotarł do Polski. Co by było, gdyby hip-hop, muzyka rockowa i festiwale muzyczne istniały w XIV-wiecznej Japonii?

Inu-Oh od urodzenia wygląda inaczej niż wszyscy. Rodzice zakrywają każdy centymetr jego ciała ubraniami, a twarz maską. Pewnego dnia Inu-Oh spotyka niewidomego chłopca o imieniu Tomona, który gra na biwie. Gdy Tomona zaczyna śpiewać i grać, Inu-Oh ze zdumieniem odkrywa, że ma w sobie niezwykły talent do tańca. I tak powstaje nierozłączny duet. Tomona i Inu-Oh zaczynają dzielić się swoimi talentami z publicznością. Ich występy szybko zyskują rozgłos i przyciągają tłumy. Tylko dlaczego tak naprawdę Tomona jest niewidomy, a Inu-Oh urodził się z takim wyglądem? Opowieść o legendarnym artyście z XIV-wiecznej Japonii, który przeciwstawił się losowi, by wykuć własne przeznaczenie.
Azjatycką „rock operę” Inu-Oh gramy w wersji z napisami (1.05) i z lektorem (4.05 i 10.05), a jedyny seans na dużej Sali Nostromo odbędzie się 1 maja o godzinie 18:00 w ramach Roku z kinem Azji.

Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek + warsztaty
Nie każda zgubiona skarpetka wpada pod łóżko lub kanapę. Niektóre prowadzą zaskakujące życie – podróżują w czasie, trafiają na biegun północny albo nawet do Hollywood. Ich niesamowite przygody są pełne wrażeń i dobrego humoru!
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co się dzieje z tymi wszystkimi zaginionymi skarpetkami? Każdy z nas miał to doświadczenie – wrzucamy parę skarpetek do szuflady, szafy czy też do kosza na pranie i później wyjmujemy… tylko jedną skarpetkę! Gdzie one znikają? Może skrycie marzą o bardziej fascynującym życiu niż służenie naszym stopom? Być może chciałyby zostać gwiazdami filmowymi lub politykami? A może, wpadając w kąt naszego pokoju, przenoszą się w czasie do prehistorii? Gdziekolwiek trafiają, ich przygody na pewno są przepełnione dobrą zabawą!
Po seansie zapraszamy na warsztaty plastyczne pt. „Kolaż ze skarpet”.
Prowadzenie: Sara Nowicka, edukatorka Kina Kosmos
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc (20 dzieci) polecamy wcześniejszy zakup biletów oraz rezerwację miejsca na warsztaty. Na zajęciach uczestnicy otrzymają wszystkie materiały niezbędne do wykonania dzieła. Zapisy przyjmujemy do dnia poprzedzającego dzień warsztatów, do godz. 21.00 pod adresem: kasa@kosmos.katowice.pl. W treści maila prosimy o podanie imion i nazwisk opiekuna i dziecka oraz nazwy, terminu i godziny wydarzenia. Warunkiem wzięcia udziału w wydarzeniu jest podpisanie zgody o udostępnianie wizerunku.

Rok z kinem Azji: Idol
W 2024 roku, na fali popularności kina i kultury Azji, katowickie Kino Kosmos zabrało widzów i widzki w niezwykłą podróż śladami azjatyckiej kinematografii, obyczajów i kultury największego kontynentu na Ziemi. Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. W maju 2025 roku w Kinie Kosmos przeniesiemy się do Indii lat 60., gdzie żył i tworzył Satyajit Ray. O bengalskim mistrzu Akira Kurosawa wypowiedział się niegdyś w następujących słowach: „Nie widzieć filmów Raya, to jakby nie oglądać nigdy słońca lub księżyca”.

Idol z 1966 będzie najmłodszą i ostatnią pozycją z przeglądu twórczości bengalskiego reżysera w Kinie Kosmos. Opowiada o wielkim gwiazdorze, Arindam Mukherjee, który wybiera się w podróż z Kalkuty do Nowego Dehli, gdzie ma odebrać presiżową nagrodę. 

W pociągu poznaje Aditi, ambitną dziennikarkę, która – choć gardzi popularnym kinem – próbuje nakłonić go do zwierzeń, by potem sprzedać je w swoim piśmie. Arindam w końcu porzuca gwiazdorską pozę, a Aditi rezygnuje z podstępu – ich rozmowa niejako zmusza aktora do rozliczenia się z własnymi wyborami etycznymi. Wtłaczając akcję w zamkniętą, ciasną przestrzeń wagonu i nasycając ją napięciami między skazanymi na siebie współpasażerami, Ray metaforyzuje podróż przez kraj jako wewnętrzną wędrówkę bohatera. Przemykające za oknem pejzaże, zupełnie pozbawione malowniczości, stają się surowym tłem dla gorzkich refleksji gwiazdy kina.

Pokaz filmu Idol (Nayak 1966) w wersji odrestaurowanej.

Rok z kinem Azji: Inu–Oh
Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. Rok z kinem Azji oficjalnie przedłużyliśmy na rok 2025! Już 1 maja zaprezentujemy wyjątkową animację z muzyką w roli głównej.

Inu-Oh od urodzenia wygląda inaczej niż wszyscy. Rodzice zakrywają każdy centymetr jego ciała ubraniami, a twarz maską. Pewnego dnia Inu-Oh spotyka niewidomego chłopca o imieniu Tomona, który gra na biwie. Gdy Tomona zaczyna śpiewać i grać, Inu-Oh ze zdumieniem odkrywa, że ma w sobie niezwykły talent do tańca. I tak powstaje nierozłączny duet. Tomona i Inu-Oh zaczynają dzielić się swoimi talentami z publicznością. Ich występy szybko zyskują rozgłos i przyciągają tłumy. Tylko dlaczego tak naprawdę Tomona jest niewidomy, a Inu-Oh urodził się z takim wyglądem? Opowieść o legendarnym artyście z XIV-wiecznej Japonii, który przeciwstawił się losowi, by wykuć własne przeznaczenie.

Dzieło Masaaki Yuasy to musical anime, który wreszcie dotarł do Polski. Co by było, gdyby hip-hop, muzyka rockowa i festiwale muzyczne istniały w XIV-wiecznej Japonii?

Rok z kinem Azji: Podejrzana
2025. Rok z kinem Azji Vol. 2 od lutego sięga po kinematografię na którą tak wielu czekało. Południowa Korea szturmem zdobyła świat filmu, muzyki i mody, w tempie o którym nikomu się nie śniło. Ale netflixowe hity i wyprzedane trasy k-popowych boysbandów poprzedziło ćwierćwiecze obecności koreańskich tytułów na festiwalach filmowych i wybitnego kina gatunkowego w światowych kinach.

Podejrzana to jeden z najdoskonalszych przykładów kina neo-noir. Dzieło od uwielbianego przez widzów Kina Kosmos Park Chan-wooka opowiada na pozór oczywistą historię detektywa, który zakochuje się w tajemniczej wdowie podejrzanej o morderstwo. Złota Palma w Cannes jest jednak wystarczającym dowodem na nadzwyczajność intrygii, którą skrywa za sobą koreański film z 2022 roku.

On cierpi na bezsenność, ona wie, jak uśpić jego czujność. On jest żonaty, ona łatwo traci mężów. On nocami czuwa pod jej domem, ona lubi być obserwowana. On coraz mniej o niej wie, za to coraz więcej do niej czuje. Czy jest aż takim mięczakiem? Czy ona jest aż tak zła? „Podejrzana” brawurowo zaciera ślady i myli tropy: przyprawiający o dreszcze film noir niepostrzeżenie zamienia się miejscami z czarną komedią, przebiera za rasowy melodramat, wdaje w szpiegowskie porachunki. Jest widowiskowy i urzekający stylem, hipnotyzujący, a przy tym rozpisany na pełne humoru dialogi. Pulsuje jednocześnie energią i romantyzmem, dowodząc, że Park Chan-wook należy do światowej czołówki wirtuozów reżyserii.

Rok z kinem Azji: Przypływy
Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. Rok z kinem Azji oficjalnie przedłużyliśmy na rok 2025! Już 24 kwietnia pokażemy chiński film Przypływy i będzie to jedyna taka okazja, żeby poznać jedno z najbardziej oryginalnych ajzatyckich dzieł ostatnich lat w Kinie Kosmos. Prelekcję przed seansem wygłosi filmoznawca Wojciech Tutaj. 

Jia Zhangke powrócił do Cannes w olimpijskiej formie. Chiński mistrz zrywa z klasyczną fabułą i proponuje zjawiskowy kolaż piosenek, dźwięków i pejzaży, który odzwierciedla transformację kraju na przestrzeni ostatnich 21 lat. Centralne miejsce zajmuje w nim wątek burzliwej relacji Qiaoqiao (muza reżysera Zhao Tao) i Bina (Zhubin Li), pary, którą dzielą priorytety, ekonomia i odległości. Twórcę interesują tyleż zagubione i niespełnione jednostki, co wielkie procesy społeczno-ekonomiczne zmieniające bezpowrotnie Państwo Środka. Jia Zhangke zaczyna swoją podróż w 2001 roku w prowincji Shanxi, gdzie się urodził i kręcił pierwsze filmy, następnie zmierza ku Tamie Trzech Przełomów ukazanej w Martwej naturze, a kończy powrotem na ośnieżoną północ. Żongluje nawiązaniami do własnej twórczości, otwarcie wchodzi z nią w dialog i kolejny raz daje upust swojej fascynacji muzyką popularną. W niewielkim stopniu bazuje na dialogach, inscenizując upływ czasu i skutki modernizacji subtelniejszymi środkami. Dzięki dwóm operatorom, Yu Lik-waiowi i Éricowi Gautierowi, dzieło zyskuje dodatkowe walory estetyczne: różne rodzaje i faktury zdjęć symbolizują też przemianę samego medium. Przypływy stają się więc erudycyjnym, metafilmowym esejem.

Wojciech Tutaj - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Krytyk i dziennikarz filmowy związany m.in. z portalem Filmweb, Miesięcznikiem Kino, Magazynem Filmowym SFP czy Tygodnikiem Przegląd. Specjalizuje się we współczesnym kinie chińskim. Wyróżniony w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych w 2020 r.

Rok z kinem Azji: Samotna kobieta
W 2024 roku, na fali popularności kina i kultury Azji, katowickie Kino Kosmos zabrało widzów i widzki w niezwykłą podróż śladami azjatyckiej kinematografii, obyczajów i kultury największego kontynentu na Ziemi. Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. W maju 2025 roku w Kinie Kosmos przeniesiemy się do Indii lat 60., gdzie żył i tworzył Satyajit Ray. O bengalskim mistrzu Akira Kurosawa wypowiedział się niegdyś w następujących słowach: „Nie widzieć filmów Raya, to jakby nie oglądać nigdy słońca lub księżyca”.

Samotna kobieta (Charulata), znana w Polsce również jako Samotna żona, to film uznawany za jeden z najwybitniejszych w karierze Satyajita Raya. W tej opowieści, opartej na noweli bengalskiego klasyka Rabindranatha Tagorego, reżyser powraca do motywu rozdziału świata kobiet i mężczyzn, tym razem w środowisku bogatszych warstw indyjskiego społeczeństwa pod koniec XIX wieku.

Charu, młoda żona wydawcy lokalnego pisma politycznego, całe dnie spędza w domu, opuszczona przez wiecznie zajętego starszego mężczyznę. Fascynuje ją literatura, ma aspiracje pisarskie, ale te nieśmiało rozkwitają dopiero wtedy, gdy w domostwie pojawia się Amal, brat męża. Początkowe porozumienie artystycznych dusz zamienia się w niebezpieczną bliskość. Charu musi w tym układzie odnaleźć miejsce dla siebie i własnych dążeń. Film Raya, niezwykle oszczędny w słowach, opiera się na zniuansowanej wizualności. Skłębione i intensywne znaczenia emocjonalne ujawniają się w ruchach i gestach postaci, w ich spojrzeniach, w subtelnych trajektoriach kamery. To przykład zarazem mistrzowstwa i subtelności w opanowaniu formy filmowej.
Pokaz filmu Samotna kobieta (Charulata 1964) w wersji odrestaurowanej.

Rok z kinem Azji: Tchórz
W 2024 roku, na fali popularności kina i kultury Azji, katowickie Kino Kosmos zabrało widzów i widzki w niezwykłą podróż śladami azjatyckiej kinematografii, obyczajów i kultury największego kontynentu na Ziemi. Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. W maju 2025 roku w Kinie Kosmos przeniesiemy się do Indii lat 60., gdzie żył i tworzył Satyajit Ray. O bengalskim mistrzu Akira Kurosawa wypowiedział się niegdyś w następujących słowach: „Nie widzieć filmów Raya, to jakby nie oglądać nigdy słońca lub księżyca”.

Tchórz to jedna z kilku pozycji w filmografii Raya, które opowiadają o samym procesie twórzenia kina. Amitabha, młody scenarzysta z Kalkuty podróżujący po kraju w poszukiwaniu inspiracji i materiału do pracy, musi znaleźć nocleg po tym, jak na trasie zepsuło się jego auto. Zrządzeniem losu trafia do domu Bimala, lokalnego plantatora herbaty. 

Gdy gospodarz przedstawia mu swą żonę Karunę, ta okazuje się dawną miłością przybysza. Miłością, wobec której okazał tchórzostwo i którą zawiódł. Nie zdradzając wspólnej historii przed Bimalem, dawni kochankowie, każde na swój sposób, próbuje sobie poradzić z przeszłością – wyznając swoje winy czy też okazując dumę i chłód. Jeden z bardziej kameralnych i teatralnych filmów Satyajita Raya. Dramat Amiego i Karuny rozgrywa się w ich gestach, spojrzeniach, naprzemiennych unikach i wybuchach emocji. Przestrzenią tej okrutnej i bolesnej gry jest wygodny dom Karuny, jej królestwo i jednocześnie więzienie. Tchórz to przenikliwa miniatura, klasyczny melodramat, a jednocześnie próba stylu Raya i jego umiejętności znalezienia wizualnego wyrazu dla każdego niuansu psychologicznego. (źródło opisu: Nowe Horyzonty) 

Pokaz filmu Tchórz (Kapurush 1965) w wersji odrestaurowanej. 

Rok z kinem Azji: Wielkie miasto
W 2024 roku, na fali popularności kina i kultury Azji, katowickie Kino Kosmos zabrało widzów i widzki w niezwykłą podróż śladami azjatyckiej kinematografii, obyczajów i kultury największego kontynentu na Ziemi. Mimo wyświetlenia ponad 50 filmów dla ponad 4 tysięcy widzów, nie zrealizowaliśmy w mijającym roku całego zaplanowanego programu – ale wspomnienia wypełnionych po brzegi sal na seansach premierowych i odrestaurowanych klasykach tylko zachęciły nas, żeby kontynuować z Wami tę podróż. W maju 2025 roku w Kinie Kosmos przeniesiemy się do Indii lat 60., gdzie żył i tworzył Satyajit Ray. O bengalskim mistrzu Akira Kurosawa wypowiedział się niegdyś w następujących słowach: „Nie widzieć filmów Raya, to jakby nie oglądać nigdy słońca lub księżyca”.

Mahanagar to pierwszy film reżysera osadzony we współczesnej scenerii jego rodzinnej Kalkuty, który przyniósł mu nagrodę na Berlinale w 1964 roku za najlepszą reżyserię. Satyajit Ray portretuje pejzaż społeczny miasta połowy lat 50., czasu ścierania się tradycji i nowoczesności, a przede wszystkim gwałtownych przeobrażeń roli kobiet w społeczeństwie. Prelekcję przed seansem Wielkiego miasta (Mahanagar) wygłosi Marcin Pieńkowski.

Arati, stojąc wobec konieczności ratowania rodzinnego budżetu, postanawia iść do pracy. Mąż boi się naruszenia tradycyjnego porządku, ale wie, że wybór ten jest nieunikniony. Jego rodzice postrzegają decyzję synowej jako hańbę. Bohaterka doskonale odnajduje się w pracy, zyskuje pewność siebie i odkrywa własną sprawczość. Tylko dzięki temu w momencie próby będzie potrafiła podjąć niezależne, zgodne z jej sumieniem decyzje. Ray kreśli portret kobiety i jej miasta z subtelnością i wnikliwością. Nasycając film szczegółami codzienności i zawierzając emocjonalne niuanse grze Madhabi Mukherjee, tworzy wielowymiarowy obraz współczesnych wielkomiejskich Indii. (Źródło opisu: Nowe Horyzonty)

Marcin Pieńkowski - filmoznawca, historyk kina, redaktor i współautor książek o kinie, wykładowca, ekspert międzynarodowych programów edukacyjnych. Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. W latach 2016-2021 pełnił funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Członek zarządu i szef dystrybucji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, współzałożyciel platformy Nowe Horyzonty VOD. Członek Europejskiej Akademii Filmowej.

Skrzyżowanie
Nigdy nie wiesz, kiedy w Twoim życiu zmieni się wszystko. Jeden wypadek drogowy wywraca codzienność dojrzałego mężczyzny i uruchamia lawinę emocjonalnych zdarzeń, w które zaangażowana będzie cała jego rodzina.
Ułożone życie Tadeusza, emerytowanego ordynatora szpitala, zmienia się w mgnieniu oka, kiedy dochodzi do dramatycznego wypadku drogowego. Zamiast spokojnej i dobrze zaplanowanej „złotej jesieni życia” staje on w obliczu sytuacji, która przerasta zarówno jego jak i najbliższe mu osoby. Cień pada na jego małżeństwo, relacje z synem oraz zbliżające się wesele ukochanej wnuczki. Ponadto w życiu Tadeusza pojawi się kobieta, pod której wpływem ten zacznie podejmować zaskakujące decyzje. Z dnia na dzień atmosfera zaczyna się zagęszczać, emocje biorą górę, a przyszłość przestaje być tak pewna jak się wydawało.
Inspirowany prawdziwą historią, poruszający film ze specjalizującego się w odkrywaniu nowych talentów Studia Munka, które dało polskim widzom nagrodzoną Złotymi Lwami w Gdyni „Cichą noc” oraz obsypane wyróżnieniami obrazy „Chleb i sól” czy „Supernova”.
Oprócz wybitnego Jana Englerta, na wielkim ekranie zobaczymy: dwukrotnie nagrodzoną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Annę Romantowską, a także Michała Czerneckiego („Każdy wie lepiej”), Aleksandrę Popławską („Listy do M. 5”), Martynę Byczkowską („1670”), Marię Kowalską („Znachor”) i Marka Kalitę („Wataha”).

Symfonia o umieraniu
Autobiograficzny film niemieckiego reżysera Matthiasa Glasnera to przejmująca opowieść o rodzinie w kryzysie. 
Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszy scenariusz produkcja jest zarazem absurdalnie zabawna, śmiertelnie poważna, czuła i brutalna. Glasner udowadnia, że o tych najtrudniejszych sprawach można mówić w zaskakujący sposób.
W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Dopiero widmo śmierci staje się czymś, co potrafi dać namiastkę bliskości i doprowadzić do ponownego spotkania schorowanych rodziców oraz dorosłych, prowadzących burzliwe życie dzieci.
Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos. Podobnie zresztą jak jego siostry Ellen, mającej wyraźną słabość do alkoholu oraz żonatych mężczyzn.
Bohaterowie muszą jednak pamiętać, że ucieczka przed odpowiedzialnością, podobnie jak wszystko inne w życiu, ma swoją cenę... Ta historia jest jak najlepsza rodzinna sesja terapeutyczna.

Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
Śląski Terminator wraca do Kosmosu!

16 maja, piątek, godz. 19:00
17 maja, sobota, godz. 17:00


TERMINATOR PO ŚLĄSKU | Terminator 2. Dzień sądu, reż. James Cameron | USA | 1991 | 137 min

Zakończony idealnym cliffhangerem finał oryginału oraz osiągnięte przez niego wysokie wyniki finansowe nie pozostawiły Jamesowi Cameronowi wyboru: musiał nakręcić kontynuację losów Sarah Connor oraz T-800. Przesunięcie środka ciężkości filmu z budowania złowrogiego nastroju na wypełnione akcją widowisko sprawdziło się już przy kontynuacji „Obcego”, ale razem z powiększeniem obsady o nastoletniego bohatera wywołało szok ówczesnej publiczności. Jak się okazało, niesłusznie. „Dzień sądu” potwierdził, że Cameronowi można powierzać najambitniejsze projekty w dziejach kina i oczekiwać fantastycznych rezultatów: rzetelnego rzemiosła, technicznych innowacji oraz zachwycającego widowiskowością i tempem akcji kina przygodowego.

Autorskie tłumaczenie do filmu na język śląski wykonał Grzegorz Kulik, twórca przekładów m.in prozy Szczepana Twardocha. Dialogi czytać będą dla was aktorzy Teatru Śląskiego w Katowicach Marcin Gaweł i Paweł Kempa.

THE BEATLES (A Hard Day's Night. Noc po ciężkim dniu)
Moda na Kosmos 1965. Pokaz legendarnego filmu "The Beatles" (A Hard Day's Night) w ramach Mody na Kosmos oraz obchodów 60. urodzin Kina Kosmos. To właśnie ten film bił rekordy popularności w polskich kinach w połowie lat 60., był jednym z najpopularniejszych tytułów prezentowanych podczas pierwszego roku działalności Kina Kosmos. W sobotę, 26 kwietnia, zapraszamy do Kina Kosmos na wydarzenie, które powstało z miłości do mody dawnych lat - piątą edycję Moda na Kosmos. Pokazy klasyki kina, prelekcje, spotkania i – przede wszystkim – targi mody vintage, na których znajdziemy starannie wyselekcjonowaną odzież i dodatki z drugiej ręki.

Pierwszy film z udziałem Beatlesów chwyta niepowtarzalny moment: najsłynniejszy zespół w historii szaleje na ekranie, John, Paul, George i Ringo są piękni, beztroscy i wciąż dosyć niewinni. Lata 60. nabierają rozpędu, brytyjska inwazja stała się faktem; popkultura nigdy nie będzie już taka sama. Timeless z dumą zaprasza na pierwszy polski pokaz rekonstrukcji kultowego, wypełnionego po brzegi piosenkami i gagami przeboju Richarda Lestera. Muzycy grają tu samych siebie, a raczej komediowe wersje obleganych przez fanów młodych bogów. 36 godzin z życia grupy w Londynie ma nowofalową lekkość, brytyjską ironię i dokumentalną zadziorność, a wszystko przy wtórze takich utworów jak Can’t Buy Me Love, She Loves You i And I Love Her. W końcu, jak pisał niedawno John Higgs w równoległej historii Jamesa Bonda i Beatlesów: 007 niósł ze sobą śmierć, muzycy z Liverpoolu stawiali natomiast na miłość.

Przed seansem prelekcję o modzie inspirowanej nieśmiertelną czwórką z Liverpoolu wygłosi Anna Gołkowska.
Anna Gołkowska @endless_retro - pasjonatka mody retro i wszystkiego co się wiąże z epoką lat od 20. do 50. XX wieku. Wielbicielka filmów, książek i nieustannego odkrywania nowych znaczeń, tropów i połączeń w kulturze. Po godzinach aktywnie zaangażowana w działania kulturalne dla swojego ukochanego miasta - Tarnowskich Gór.

Projekcję poprzedzi również krótki film z archiwum Filmoteki Śląskiej. Współorganizatorkami wydarzenia są Śląskie Lumpiary.
Pokaz filmu w wersji odrestaurowanej z polskimi napisami. Wydarzenie dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Seans dzięki współpracy z Timeless Film Festival Warsaw.

The Last Showgirl
Gwiazda Pameli Anderson rozbłyska na nowo! Ikona lat 90. w „The Last Showgirl" powraca na ekrany rolą życia – i to taką, w której pobrzmiewają echa jej własnej biografii. Film w reżyserii Gii Coppoli zdobył Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w San Sebastian, zaś najlepszy występ w karierze przyniósł Anderson pierwszą nominację do Złotego Globu. Na drugim planie towarzyszą jej nominowana do BAFTA za brawurową rolę kelnerki Jamie Lee Curtis (Oscar za „Wszystko wszędzie naraz"), Dave Bautista („Diuna", seria „Strażnicy Galaktyki"), który tym razem nie udaje superbohatera, i Kiernan Shipka („Kod zła", serial „Mad Men"). Gia Coppola z wrażliwością i uwagą godną Seana Bakera opowiada poruszającą historię kobiety, która nie pozwala się zepchnąć na boczny tor.
Shelley (Anderson) występuje w rewii w Las Vegas. Praca jest jej ogromną pasją i sposobem na realizację siebie, dla niej przed laty poświęciła rodzinę. Dziś dowiaduje się, że spektakl, któremu oddała wszystko, schodzi z afisza. Ale choć 57-letnia tancerka słyszy zewsząd, że jej czas już minął, nie zamierza zejść ze sceny. W mieście, które wabi jak fatamorgana, by brutalnie obudzić ze snu, kobieta walczy o swoje marzenia i odzyskanie relacji z córką. Dojrzała tancerka bez klasycznego wykształcenia i matka, która nigdy nie była idealna - Shelly to pełnokrwista bohaterka, której życie nie oszczędza, ale która udowadnia, że koniec może być nowym początkiem. Hołdem dla Anderson i jej historii jest napisana na potrzeby filmu, nominowana do Złotego Globu piosenka Miley Cyrus „Beautiful That Way".
Intymny, rozpięty pomiędzy iluzjami a rzeczywistością, luksusową fasadą a surowym życiem, które toczy się za jej kulisami, „The Last Showgirl" jest także unikatowym portretem miasta. Zwykle pokazywane nocą, rozświetlone neonami niczym park rozrywki, Las Vegas u Gii Coppoli jest filmowane za dnia na ziarnistej taśmie 16 mm, by odsłonić, co kryje się za blichtrem i magią. Niezwykłe uczucie „zamknięcia w akwarium", które może towarzyszyć przebywaniu w stolicy rozrywki, oddają zastosowane specjalne anamorficzne obiektywy. Las Vegas u Coppoli jest miejscem bez kryjącego upływ czasu make-upu, którego splendor nieuchronnie przemija - i które łączy z Shelley wspólna niepewna, ale pełna nadziei przyszłość.

Ty [Romantyka]
Musical „Ty [Romantyka]” w kinie to pierwszy historyczny oryginalny musical produkcji ukraińskiej, który daje możliwość zobaczenia na własne oczy żywych pisarzy minionego stulecia – prawdziwych ludzi z krwi i kości. Historia opowiada o Domu Słowa w Charkowie, gdzie władza radziecka zamordowała setki przedstawicieli ukraińskiej elity twórczej początku XX wieku.

„Ty [Romantyka]” zdmuchuje kurz czasu z nazwisk Chwylowego, Kurbasa, Sosury, Semenki… Po raz pierwszy na muzykę zostały przełożone historie zdrady poety Pawła Tyczyny, służby Wołodymyra Sosury w Trzeciej Szturmowej, rozstrzelania co drugiego ukraińskiego pisarza w Domu Słowa, samobójstwa Mykoły Chwylowego… Imiona, które ożywają na ekranie na waszych oczach – to doświadczenie nie do opisania słowami.

Reżyser „Ty [Romantyka]” Oleksandr Chomenko: „To nie jest spektakl o tragedii Straconego Pokolenia, bo ile można się smucić? To nie jest przedstawienie z kluczową ideą, że «trzeba kochać Ukrainę i wtedy wszystko będzie dobrze». Nie. To za mało. To okno w przeszłość, gdzie wchodzisz i rozpuszczasz się w charkowskim Domu Słowa, w tej epoce, w dialogach Soszury, Chwylowego. Oto czym jest romantyka – to możliwość podróżowania w czasie.”

SEANS W JĘZYKU UKRAIŃSKIM Z ANGIELSKIMI NAPISAMI

Мюзикл «Ти [Романтика]» в кіно

Мюзикл «Ти [Романтика]» в кіно – це перший в Україні історичний оригінальний мюзикл, який дає можливість подивитися на живих письменників минулого сторіччя, на живих людей. Історія розповідає про Будинок Слово в Харкові, в якому було вбито радянською владою сотні представників української творчої еліти початку ХХ століття.
Ти [Романтика]» змітає пил часу з імен Хвильового, Курбаса, Сосюри, Семенка… Вперше покладені на музику історія зради поета Павла Тичини, служба у Третій Штурмовій Володимира Сосюри, розстріл кожного другого з українських письменників у Будинку Слово, самогубство Миколи Хвильового… Імена, що оживають на екрані, просто на ваших очах, – непередаваний словами досвід.

Режисер «Ти [Романтика]» Олександр Хоменко: «Це не вистава про трагедію Розстрільного відродження, бо скільки вже можна сумувати. Це не вистава з ключовою ідеєю, що «треба любити Україну і тоді все буде добре». Ні. Цього недостатньо. Це вікно у минуле, коли ти приходиш і розчиняєшся в Харківському Будинку Слова, в тій епосі, в діалогах Сосюри, Хвильового. Ось що таке романтика — це можливість подорожувати у часі.»

Проєкт МУР створений під час повномасштабної російсько-української війни українськими митцями з Києва та Донецька. До його складу входять: Олександр Хоменко (тексти, речитатив), Віктор Ткаченко (тексти, музика, саундпродакшн) і Микола Шмундир (речитатив), Марія ОʼРайлі (режисер монтажу), Соломія Козолуп (арт-директор, рісьорч), Олександр Заїка (обличчя проєкту, речетатив). У соцмережах гурт зібрав навколо себе багатотисячну аудиторію. Документальні відео музикантів про історію Щедрика, Павла Тичину, Івана Багряного, Василя Стуса й Василя Симоненка стали найпопулярнішим освітнім контентом про українську літературу в Instagram. На рахунку гурту – три студійні релізи: «МУР Vol. 1», «Захалявна книжечка» та «Ти [Романтика]».

Vanya [sezon 2025]
Irlandzki aktor Andrew Scott („Fleabag”, „Dobrzy nieznajomi”, „Sherlock”) w nietypowej wersji „Wujaszka Wanii” Czechowa w zaskakującej interpretacji dramaturga Simona Stephensa („Ciekawy przypadek psa nocną porą”). Nadzieje, marzenia, skrywane żale i jeden aktor w wielu wcieleniach – nowa adaptacja z uwagą bada złożoność ludzkich emocji. Spektakl zachwycił krytyków, którzy zgodnie okrzyknęli arcytrudną kreację Scotta teatralnym masterclassem.
reż. Sam Yates dla West End | 121 min
w roli głównej: Andrew Scott

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Przejdź do treści