
LYNCH NA BIS: Zagubiona autostrada
Katowice 26.08.2025, g. 18:00
od 14.50 pln
Fascynująca, mroczna układanka mistrza onirycznej grozy – w oszałamiającej kopii 4K! Prelekcję przed re-premierowym seansem w Kinie Kosmos w dniu 18 lipca wygłosi dr hab. Agnieszka Nieracka.
Wymykający się łatwemu zrozumieniu i prostym wytłumaczeniom, kinofilski hołd dla kina noir i twórczości wielkich reżyserów przeszłości, takich jak Alfred Hitchcock, Maya Deren czy Robert Aldrich, z wybitną ścieżką dźwiękową stworzoną przez Angelo Badalamentiego oraz Trenta Reznora.
Saksofonista Fred (Bill Pullman w jednej ze swoich najlepszych ról) i jego żona Renée (Patricia Arquette) zaczynają otrzymywać tajemnicze wiadomości i kasety VHS. Jedna z nich okazuje się zawierać nagranie muzyka stojącego nad rozczłonkowanym ciałem
partnerki; wkrótce po jej odtworzeniu bohater zostaje aresztowany i skazany na śmierć za morderstwo. Kilka dni później okazuje się jednak, że w celi znajduje się zamiast niego skonsternowany młody mechanik Pete (Balthazar Getty). To dopiero początek dziwnych
wydarzeń, zawijających się w filmową wstęgę Möbiusa.
Agnieszka Nieracka - wybitna ekspertka w dziedzinie kina gatunków, autorka książki „Science fiction jako gatunek filmowy”. Kulturoznawczyni, specjalizuje się w problematyce cielesności w kinie i kulturze popularnej. Wykładała na wielu uczelniach w Polsce, lecz najdłużej jest związana z Uniwersytetem Śląskim.
Wymykający się łatwemu zrozumieniu i prostym wytłumaczeniom, kinofilski hołd dla kina noir i twórczości wielkich reżyserów przeszłości, takich jak Alfred Hitchcock, Maya Deren czy Robert Aldrich, z wybitną ścieżką dźwiękową stworzoną przez Angelo Badalamentiego oraz Trenta Reznora.
Saksofonista Fred (Bill Pullman w jednej ze swoich najlepszych ról) i jego żona Renée (Patricia Arquette) zaczynają otrzymywać tajemnicze wiadomości i kasety VHS. Jedna z nich okazuje się zawierać nagranie muzyka stojącego nad rozczłonkowanym ciałem
partnerki; wkrótce po jej odtworzeniu bohater zostaje aresztowany i skazany na śmierć za morderstwo. Kilka dni później okazuje się jednak, że w celi znajduje się zamiast niego skonsternowany młody mechanik Pete (Balthazar Getty). To dopiero początek dziwnych
wydarzeń, zawijających się w filmową wstęgę Möbiusa.
Agnieszka Nieracka - wybitna ekspertka w dziedzinie kina gatunków, autorka książki „Science fiction jako gatunek filmowy”. Kulturoznawczyni, specjalizuje się w problematyce cielesności w kinie i kulturze popularnej. Wykładała na wielu uczelniach w Polsce, lecz najdłużej jest związana z Uniwersytetem Śląskim.

Rok z kinem Azji: 2046
Katowice 26.08.2025, g. 20:00
od 14.50 pln
Tokio, Singapur, Seul, Hongkong - te azjatyckie megamiasta odwiedzimy podczas letniej odsłony Roku z kinem Azji Vol. 2. Naszym przewodnikiem będzie Wong Kar-Wai, wybitny reżyser, który jak nikt inny potrafi pokazać metropolie jako tętniące barwami scenerie dla opowieści o ludziach i ich uczuciach.
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?
Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów - od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?
Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów - od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.