Piątek 07/11/2025
Czarna komedia | 120 min
Po zdobyciu Złotego Lwa i czterech Oscarów za Biedne istoty, reżyser Yorgos Lanthimos, powraca z filmem Bugonia, godnym następcą poprzedniego dzieła i pozycją obowiązkową tej jesieni.
Bugonia, czarna jak smoła komedia, w której spotykają się zwolennicy teorii spiskowych i elity korporacyjne, powoli zamienia fabułę porwania w klaustrofobiczną walkę o losy planety.
Samo słowo "bugonia" odnosi się do starożytnego, brutalnego rytuału opartego na wierzeniu, że z martwego wołu mogą wyłonić się pszczoły, pomagając pszczelarzom odzyskać utracone pszczoły miodne.
W filmie Lanthimosa Jesse Plemons wciela się w Teddy'ego, pszczelarza szczególnie zaniepokojonego spadkiem populacji pszczół miodnych. Jest on również radykalnym sceptykiem wobec praktycznie wszystkiego. Wraz z biegiem fabuły jesteśmy coraz bardziej przekonani, że Teddy nie jest zwykłym dziwakiem, ale wierzącym w spiski szaleńcem. Przekonanie to potwierdza się, gdy Teddy i jego kuzyn Don (Aidan Delbis) porywają Michelle, lodowatą dyrektor generalną dużej firmy farmaceutycznej. Powód: są pewni, że jest ona kosmitką, która ma zniszczyć Ziemię. W tej roli muza reżysera czyli Emma Stone.
Bugonia, która w zamierzeniu reżysera odzwierciedla nasz świat w jego obecnym stanie i ma na celu sprowokowanie szczerej refleksji, już zapewniła sobie miejsce wśród najlepszych filmów roku.
Yorgos Lanthimos stworzył swój najodważniejszy jak dotąd film, a Emma Stone i Jesse Plemons dają popis swoich najlepszych w karierze kreacji aktorskich i tworzą niezapomnianą parę.
Scenariusz jest dziełem scenarzysty serialu Sukcesja i filmu Menu, Willa Tracy'ego.
Bugonia oparta jest na koreańskim filmie Save the Green Planet z 2003 roku.
Płodny dorobek Lanthimosa obejmuje wyjątkowe filmy: "Kieł", nominowany do Oscara " Lobster", nominowany do Złotej Palmy obraz "Zabicie świętego jelenia" oraz "Faworyta" z nagrodzoną Oscarem za główną rolę, Oliwię Colman i odnoszący triumfy film "Biedne istoty", który zdobył 11 nominacji do Oscara i zgarnął cztery statuetki, w tym dla najlepszej aktorki, Emmy Stone. czytaj więcej
Bugonia, czarna jak smoła komedia, w której spotykają się zwolennicy teorii spiskowych i elity korporacyjne, powoli zamienia fabułę porwania w klaustrofobiczną walkę o losy planety.
Samo słowo "bugonia" odnosi się do starożytnego, brutalnego rytuału opartego na wierzeniu, że z martwego wołu mogą wyłonić się pszczoły, pomagając pszczelarzom odzyskać utracone pszczoły miodne.
W filmie Lanthimosa Jesse Plemons wciela się w Teddy'ego, pszczelarza szczególnie zaniepokojonego spadkiem populacji pszczół miodnych. Jest on również radykalnym sceptykiem wobec praktycznie wszystkiego. Wraz z biegiem fabuły jesteśmy coraz bardziej przekonani, że Teddy nie jest zwykłym dziwakiem, ale wierzącym w spiski szaleńcem. Przekonanie to potwierdza się, gdy Teddy i jego kuzyn Don (Aidan Delbis) porywają Michelle, lodowatą dyrektor generalną dużej firmy farmaceutycznej. Powód: są pewni, że jest ona kosmitką, która ma zniszczyć Ziemię. W tej roli muza reżysera czyli Emma Stone.
Bugonia, która w zamierzeniu reżysera odzwierciedla nasz świat w jego obecnym stanie i ma na celu sprowokowanie szczerej refleksji, już zapewniła sobie miejsce wśród najlepszych filmów roku.
Yorgos Lanthimos stworzył swój najodważniejszy jak dotąd film, a Emma Stone i Jesse Plemons dają popis swoich najlepszych w karierze kreacji aktorskich i tworzą niezapomnianą parę.
Scenariusz jest dziełem scenarzysty serialu Sukcesja i filmu Menu, Willa Tracy'ego.
Bugonia oparta jest na koreańskim filmie Save the Green Planet z 2003 roku.
Płodny dorobek Lanthimosa obejmuje wyjątkowe filmy: "Kieł", nominowany do Oscara " Lobster", nominowany do Złotej Palmy obraz "Zabicie świętego jelenia" oraz "Faworyta" z nagrodzoną Oscarem za główną rolę, Oliwię Colman i odnoszący triumfy film "Biedne istoty", który zdobył 11 nominacji do Oscara i zgarnął cztery statuetki, w tym dla najlepszej aktorki, Emmy Stone. czytaj więcej
Dramat | 101 min
„Być kochaną” – nowy film producentów „Najgorszego człowieka na świecie” – przewrotnie przypomina, że najważniejsza z miłości to ta, którą obdarzamy siebie samych. Czerpiąc z własnych doświadczeń, debiutująca w pełnym metrażu Lilja Ingolfsdottir stworzyła wielowymiarową opowieść o kobiecie, która po porażce pierwszego związku ma odwagę dać sobie drugą szansę. Wyróżniony aż pięcioma nagrodami na festiwalu w Karlowych Warach oraz niekwestionowany zwycięzca norweskiego odpowiednika Oscarów, „Być kochaną” urzeka empatią i szczerością w stawianiu pytań o miłość, bliskość i samoakceptację.
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą. czytaj więcej
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą. czytaj więcej
Biograficzny | Dramat | 126 min
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka. czytaj więcej
Dramat | 107 min
Kiedy Gośka (Agata Turkot) poznaje w internecie Grześka (Tomasz Schuchardt), jest przekonana, że to w końcu Ten Jedyny. Grzesiek wariuje na jej punkcie, obsypuje kwiatami, oświadcza się w Wenecji.To musi być miłość, prawda? Ale na tym perfekcyjnym obrazku szybko zaczynają pojawiać się rysy.Wkrótce ich wspólny dom staje się dla Gośki najniebezpieczniejszym z miejsc.
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć.
Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć. czytaj więcej
Smarzowski zagląda do „dobrych domów”, gdzie dzieją się rzeczy, o których większość woli milczeć.
Dom dobry to film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć. czytaj więcej
Dramat | 108 min
XXXIV Festiwal Ars Cameralis | Strach | 5 – 30 listopada 2025
Więcej: www.arscameralisfestiwal.pl
6–8 listopada | czwartek–sobota | godz: 17:30 | pokazy filmów
Miejsce: Sala Solaris, Kino Kosmos, Katowice
„Bulwar Zachodzącego Słońca”, „Na nabrzeżach”, „12 gniewnych ludzi” – wielkie gwiazdy, uznani reżyserzy, klasyka klasyki. Filmy, które zostaną zaprezentowane w ramach mini przeglądu nie nawiązują bezpośrednio do „strachu”, czyli przewodniego hasła tegorocznego Festiwalu. Nie znajdziemy go w warstwie fabularnej ani w warstwie wizualnej, w filmach próżno szukać mrocznego nastroju, odrealnionych światów, potworów i upiorów, podskórnego niepokoju czy gry cieni. Strach jest natomiast motorem napędowym bohaterów, wpływa na ich postępowanie, motywuje ich działania.
Norma Desmond nie potrafi pogodzić się z przebrzmiałą sławą, zapomnieniem, utraconą urodą i własną śmiertelnością. Terry Malloy musi wybrać między tym, co bezpieczne a tym, co słuszne, choć obawia się represji i odwetu związkowców. Ławnik nr 8 desperacko próbuje przekonać pozostałych członków ławy przysięgłych, że oskarżonemu należy się sprawiedliwy proces. Choć źródła i formy strachu są różne w każdym z filmów, rozterki bohaterów pozostają bardzo blisko obaw współczesnych widzów. Dlatego zapraszamy do wspólnego zanurzenia się w skomplikowanych światach Złotej Ery Hollywood.
Przed seansami odbędą się krótkie prelekcje, które wygłosi Anita Skwara – filmoznawczyni, krytyczka filmowa, animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).
O filmie:
Nabrzeża w New Jersey. Skorumpowani związkowcy pod wodzą Johnny’ego Friendly’ego (Lee J. Cobb) nie cofną się przed niczym, żeby utrzymać władzę i kontrolę nad robotnikami portowymi. Choć zastraszanie, wymuszenia, groźby i przemoc fizyczna są na porządku dziennym, wszystkich łączy zmowa milczenia. Terry Malloy (Marlon Brando), kiedyś utalentowany bokser, a obecnie sztauer, zostaje wplątany w związkowe porachunki, w wyniku których ginie młody robotnik. Z czasem zaczyna wątpić w słuszność działań związkowców i swojego brata (Rod Steiger), ale obawia się odwetu za podważenie statusu quo i mówienie prawdy. Rodzące się uczucie do Edie Doyle (Eva Marie Saint), siostry zabitego robotnika, doda Terry’emu odwagi. Film zdobył osiem Oscarów, w tym dla najlepszego film, scenariusza, reżysera, aktora pierwszoplanowego i najlepszej aktorki drugoplanowej. czytaj więcej
Więcej: www.arscameralisfestiwal.pl
6–8 listopada | czwartek–sobota | godz: 17:30 | pokazy filmów
Miejsce: Sala Solaris, Kino Kosmos, Katowice
„Bulwar Zachodzącego Słońca”, „Na nabrzeżach”, „12 gniewnych ludzi” – wielkie gwiazdy, uznani reżyserzy, klasyka klasyki. Filmy, które zostaną zaprezentowane w ramach mini przeglądu nie nawiązują bezpośrednio do „strachu”, czyli przewodniego hasła tegorocznego Festiwalu. Nie znajdziemy go w warstwie fabularnej ani w warstwie wizualnej, w filmach próżno szukać mrocznego nastroju, odrealnionych światów, potworów i upiorów, podskórnego niepokoju czy gry cieni. Strach jest natomiast motorem napędowym bohaterów, wpływa na ich postępowanie, motywuje ich działania.
Norma Desmond nie potrafi pogodzić się z przebrzmiałą sławą, zapomnieniem, utraconą urodą i własną śmiertelnością. Terry Malloy musi wybrać między tym, co bezpieczne a tym, co słuszne, choć obawia się represji i odwetu związkowców. Ławnik nr 8 desperacko próbuje przekonać pozostałych członków ławy przysięgłych, że oskarżonemu należy się sprawiedliwy proces. Choć źródła i formy strachu są różne w każdym z filmów, rozterki bohaterów pozostają bardzo blisko obaw współczesnych widzów. Dlatego zapraszamy do wspólnego zanurzenia się w skomplikowanych światach Złotej Ery Hollywood.
Przed seansami odbędą się krótkie prelekcje, które wygłosi Anita Skwara – filmoznawczyni, krytyczka filmowa, animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).
O filmie:
Nabrzeża w New Jersey. Skorumpowani związkowcy pod wodzą Johnny’ego Friendly’ego (Lee J. Cobb) nie cofną się przed niczym, żeby utrzymać władzę i kontrolę nad robotnikami portowymi. Choć zastraszanie, wymuszenia, groźby i przemoc fizyczna są na porządku dziennym, wszystkich łączy zmowa milczenia. Terry Malloy (Marlon Brando), kiedyś utalentowany bokser, a obecnie sztauer, zostaje wplątany w związkowe porachunki, w wyniku których ginie młody robotnik. Z czasem zaczyna wątpić w słuszność działań związkowców i swojego brata (Rod Steiger), ale obawia się odwetu za podważenie statusu quo i mówienie prawdy. Rodzące się uczucie do Edie Doyle (Eva Marie Saint), siostry zabitego robotnika, doda Terry’emu odwagi. Film zdobył osiem Oscarów, w tym dla najlepszego film, scenariusza, reżysera, aktora pierwszoplanowego i najlepszej aktorki drugoplanowej. czytaj więcej
Biograficzny | Dramat | 136 min
„Franz Kafka” – długo oczekiwana, międzynarodowa produkcja w reżyserii wielokrotnie nagradzanej Agnieszki Holland – to nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, która nieprzerwanie inspiruje artystów i fascynuje kolejne pokolenia. To opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem. Reżyserka podąża śladami swojego bohatera, budując z najważniejszych momentów jego życia niezwykłą mozaikę.
Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku. Obraz Agnieszki Holland jest polskim kandydatem do Oscara za najlepszy film międzynarodowy! czytaj więcej
Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku. Obraz Agnieszki Holland jest polskim kandydatem do Oscara za najlepszy film międzynarodowy! czytaj więcej
Horror | 103 min
Klimatyczny, irlandzki folk horror o tym, co ukryte – w ziemi, wierzeniach i w nas samych.
Shoo, młoda opiekunka społeczna, zostaje wysłana do odległej wioski, by pomóc starszej kobiecie, cierpiącej na lęk przed ludźmi. Peig boi się nie tylko swoich sąsiadów, ale i tajemniczych, złowrogich istot, które według niej porwały ją wiele lat temu. W miarę jak Shoo zbliża się do kobiety, sama zaczyna doświadczać niezrozumiałych zjawisk, zmuszając ją do konfrontacji z własnymi lękami i mrocznymi koszmarami z przeszłości.
Film Aislinn Clarke łączy głęboko zakorzenioną wiarę z lokalnymi wierzeniami, wplatając elementy psychologicznego napięcia i nadprzyrodzonego niepokoju. czytaj więcej
Shoo, młoda opiekunka społeczna, zostaje wysłana do odległej wioski, by pomóc starszej kobiecie, cierpiącej na lęk przed ludźmi. Peig boi się nie tylko swoich sąsiadów, ale i tajemniczych, złowrogich istot, które według niej porwały ją wiele lat temu. W miarę jak Shoo zbliża się do kobiety, sama zaczyna doświadczać niezrozumiałych zjawisk, zmuszając ją do konfrontacji z własnymi lękami i mrocznymi koszmarami z przeszłości.
Film Aislinn Clarke łączy głęboko zakorzenioną wiarę z lokalnymi wierzeniami, wplatając elementy psychologicznego napięcia i nadprzyrodzonego niepokoju. czytaj więcej
